سئوشبکه

آشنایی،معرفی و انواع پسوند دامنه ها

آشنایی،معرفی و انواع پسوند دامنه ها :

هر وب سایتی در دنیای وب به یک آدرس قابل دسترس نیاز دارد، این آدرس همان نام دامنه‌ای است که برای سایت به ثبت می‌رسد و جدا از یکتا بودن باید پسوندی متناسب با فعالیت های سایت مربوطه باشد.

در این مقاله نگاهی خواهیم داشت بر معرفی و انواع پسوند دامنه ها.

علت وجود و ثبت دامنه :

ثبت دامنه ها با پسوند دامنه های اینترنتی مرتبط به منطقه تجاری که به اصطلاح ، به دامنه تجاری معروف است و در سئو سایت بسیار موثر است. چرا که موتورهای جستجوگر مانند : گوگل و… دارای ربات های جستجوگر وب است و این ربات های هوشمند ، سایت‌هایی را در نتایج جستجو ابتدایی خود نشان می‌دهند که پسوند سایت آن‌ها متناسب با منطقه جغرافیایی جستجوگر باشد.

پسوند دامنه چیست؟

ابتدا باید با اصطلاح TLD یا Top Level Domain آشنا شویم.

TLD آخرین بخش از نام دامنه های اینترنت است. عنصری که بعد از آخرین نقطه قرار می‌گیرد. از آنجا که در انتهای آن قرار دارد، به عنوان پسوند دامنه نیز شناخته می‌شود.

آشنایی با روند ثبت دامنه ها در ICANN :

ثبت تمامی دامنه‌ها در جهان تحت نظارت ICANN (تنها مرجع اصلی ثبت دامنه‌های جهان) و از طریق رجیسترارهایی که مورد تایید این سازمان هستند، امکان پذیر است. تمامی Registrar ها نمایندگان معتبر و فعالی دارند که برای برقراری ارتباط جهت  ثبت دامنه، تمدید، تغییر DNS، تغییر whois دامنه کاربران با آن‌ها را انجام می‌دهند. این نمایندگان که رجیسترنت نامیده می‌شوند، اکثرا شرکت‌های سرویس‌دهنده خدمات دامنه و هاست هستند که تعرفه و خدمات دامین متفاوتی را ارائه می‌دهند.

سازمان ICANN به عنوان مرجع ثبت دامین ها با افزایش روز افزون گستره فعالیت‌های آنلاین کسب‌و‌کارها و خدمات ها  ثبت دامنه‌های متفاوت، پسوندهای جدیدی را عرضه و معرفی کرده است که امکان ثبت دامنه با پسوند دلخواه را به کاربران می دهد. با توجه به امکان جستجوی دامنه ، ثبت آنلاین و در لحظه روزانه تعداد زیادی دامنه با پسوندهای مختلف به ‌ثبت می‌رسند.

آشنایی و معرفی انواع پسوند سایت ها:

  • ASIA

این دامنه به‌ عنوان یک دامنه منطقه‌ای برای شرکت‌ها، سازمان‌ها و افراد واقع در آسیا، استرالیا و اقیانوس آرام است. سیاست‌های مورد نیاز در مورد الزامات آن اجازه میدهد، اشخاصی که به دنبال رابطه یا حضور در آسیا هستند ثبت این پسوند را انجام دهند. در نتیجه در زمان جستجوی کاربران منطقه آسیا و اقیانوس آرام وبسایت‌هایی با این پسوند در نتایج اولیه صفحات جستجو خواهند بود که در رتبه سئو سایت تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

  • BIZ

این دامنه  که برگرفته از کلمه Business است و اغلب برای دامنه وب سایت‌هایی که در زمینه کسب‌و‌کارها و تجارت‌های آنلاین فعالیت دارند، مناسب است.

  • CAT

این پسوند برای سازمان و افرادی مناسب است که در کاتالونیا فعالیت می‌کنند. ارتباط این پسوند با زبان و فرهنگ شناسی کاتالان است و مورد استقبال کسانی قرار میگیرد که در این منطقه ساکن هستند.

  • INFO

مخفف Information این پسوند را تشکیل می‌دهد که به معنای اطلاعات است و توسط هر ارگان دولتی و خصوصی، شرکت، سازمان و شخصی و… دامنه تحت این پسوند امکان ثبت دارد.

  • JOBS

جهت معرفی و ترویج فرصت‌های شغلی سازمان‌ها و مجموعه‌ها این پسوند کاربرد دارد که توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی بدون هیچ‌ گونه مدرک و محدودیت خاصی، امکان ثبت آن امکان پذیر است.

معرفی و آشنایی با دامنه های پسوند کشورها:

  • AC

جزیره‌ای به نام Ascension Island واقع در اقیانوس اطلس جنوبی که این پسوند از دو حرف اول نام جزیره برگرفته شده.

  • AE

مخفف : arab emirate ، ایالات متحده عربی پسوندی انحصاری به نام AE دارد که بازرگانان و شرکت‌های تجاری فعال در حوزه امارات از این پسوند استفاده میکنند.

  • AF

پسوند رسمی کشور افغانستان است که دامنه‌های این منطقه جغرافیایی را در بر میگیرد و پسوندهای سطح دومی مانند COM.AF، NET.AF و ORG.AF نیز با این عنوان به ثبت میرسند.

  • AG

پسوند کشور آنتیگوا و باربودا که بسیار مورد توجه شرکت‌های PLC واقع در اتریش، آلمان و سوئیس است. پسوندهای مرتبه دوم CO.AG، COM.AG، NET.AG، ORG.AG، NOM.AG هم در این دسته‌ بندی هستند.

  • AM

این پسوند برای کشور ارمنستان می‌باشد اما دامنه‌های AM توسط افراد و شرکت‌های مرتبط با صنعت ایستگاه رادیویی AM نیز ثبت می‌شوند.

  • AR

دامنه‌های کشور آرژانتین با DOT AR امکان ثبت دارند.

  • AS

نام وب سایت‌های منطقه ساموئل لیتل آمریکا با این پسوند تعریف می‌شوند.

  • AT

پسوند کشور اتریش به همراه دو پسوند مرتبه دو OR.AT و CO.AT برای وب سایت‌ها در این کشور و همچنین نهادها و سازمان های مرتبط با سوئیس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

com. مخفف Commercial، برای استفاده کمپانی ها ، بنگاه‌ها و شرکت‌های تجاری و برند ها

org. مخفف Organizations، صرفا جهت ارگان‌ها و مراکز غیرانتفاعی

net. مخفف Network، برای شبکه و خدمات اینترنتی مورد استفاده قرار میگیرد.

info. مخفف information، برای سایت‌های اطلاع‌ رسانی و اطلاعات استفاده میشود.

pro. این پسوند برای افراد حرفه‌ای و ماهر که فعالیت اینترنتی می‌کنند، کاربرد دارد. مانند دانشمندان علم ریاضی فیزیک، حسابداران، حقوق‌دانان و …

mobi. برای مراکز فروش و سرویس‌ دهی محصولات موبایل

پسوندهای دامنه اختصاصی (Sponsored Top-Level Domains)

travel. مخصوص شرکت‌ها و سازمان‌های ارائه‌ دهنده خدمات مسافرتی و مسافربری میباشد.

edu. مخفف Education، برای اهداف تعلیمی همچون پایگاه‌های آموزشی و مراکز آموزشی و تعلیمی به کار میرود.

tv. مختص برای شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای

int. مخفف International، در حوزه سازمان‌های بین‌المللی و جهانی را نشان میدهد.

gov. مخفف Government، مربوط به نهادهای دولتی است.

دوستان و بزرگواران این معرفی هم به پایان رسید.

امیدوارم که مفید واقع بوده باشه

سوالات ، نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات بفرستید.

*حتما پاسخگو خواهیم بود *

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا