phpطراحی سایت

آموزش حلقه ها (Loop) در php

آموزش حلقه ها (Loop) در php

خیلی از مواقع در برنامه‌نویسی‌ شرایطی پیش می‌آید که نیاز داریم بخش خاصی از کد چندین مرتبه اجرا شود. در این صورت می توانیم از حلقه‌ها استفاده کنیم. در برنامه نویسی php (و شاید در  بعضی از زبان های دیگر برنامه نویسی) از حلقه ها برای گرفتن خروجی در یک دور تکرار با مقدارهای متفاوت استفاده می شود.

اغلب مواقع ،در هنگام کد نویسی زبان php ،به جای اینکه بعضی از دستورات یکسان را چند بار تکرار کنیم،حلقه را به کار می بریم.در حلقه در هر دور، معمولا یک خروجی به مرورگر ارسال می شود.

انواع حلقه ها در php

حلقه while

از این حلقه می‌توان کد مورد نظر را تا زمانی که شرط برقرار باشد اجرا کرد. به اینصورت است که با بررسی یک شرط، تا هر زمان که مقدار برگردانده شده توسط آن درست (true) باشد، مقادیر داخل {} اجرا می شود.

دستور(syntax)حلقه while

(while(condition

}

;Code to be executed   

{

مثال) در مثال زیر، یک حلقه را تا زمانی که تعداد شماره ها به ۶ نرسیده ادامه داده  شده است.

آموزش حلقه ها (Loop) در php

که خروجی آن به صورت زیر است:

آموزش حلقه ها (Loop) در php

همانطور که در کد بالا مشاهده می‌کنید، تا زمانیکه شرط داخل پرانتز برقرار باشد، کدی که در داخل حلقه نوشته شده، اجرا خواهد شد.و درون حلقه یک دستور خروجی echo نوشته ایم که در هر دور (loop)، مقادیر را چاپ می کند و در قسمت آخر، در هر دور حلقه یک واحد از متغیر i کم می شود و این کار تا زمانی که مقادیر این متغیر بزرگتر از صفر، یعنی یک است، ادامه می یابد.

مثالی دیگر از حلقه while به صورت تودرتو

آموزش حلقه ها (Loop) در php

 

که خروجی آن به صورت زیر است:

آموزش حلقه ها (Loop) در php

 

حلقه do while

دستور do. . . while هر دسته کد را حداقل یکبار اجرا می کند، سپس تکرار و حلقه را تا زمانی که شرط  برقرار باشد، ادامه می دهد.به طور کلی اول یک کاری انجام می دهد سپس شرط را بررسی می کند.

دستور (syntax) حلقه do while

do

}

;Code to be  executed    

{

;(while(condition

مثال) در این مثال ارزش i را حداقل یکبار افزایش می دهد، سپس افزودن ارزش متغیر i را همچنان ادامه می دهد تا این که ارزش متغیر کمترومساوی ۴ باشد.

آموزش حلقه ها (Loop) در php

که خروجی آن به صورت زیر است:

آموزش حلقه ها (Loop) در php

 

حلقه for

این حلقه برای مواقعی که دقیقا بدانیم چند بار می خواهیم دستوری را اجرا کنیم کاربرد دارد. در حلقه while، معمولا درست یا نادرست شدن یک شرط، در بیرون از حلقه اتفاق می افتد، اما در حلقه for تمام این اتفاقات در درون پارامترهای خود حلقه شکل می گیرد.به طور کلی دستورات داخل حلقه از یک عدد مشخص به تعدادی مشخص تکرار می شود.

دستور (syntax)حلقه for

(for (init ; condition ; increment

}

{

که منظور از init تعریف و مقداردهی اولیه شماره را نشان می دهد.condition شرط حلقه خواهد بود و در نهایت increment مقدار اضافه شدن یا کاسته شدن شمارشگر حلقه در هربار اجرای حلقه خواهد بود.

مثال) این مثال پنج بار تکرار را نشان می دهد و ارزش مشخص شده متغیر i را در هر بار تکرار حلقه تغییر می دهد.

آموزش حلقه ها (Loop) در php

وخروجی آن به صورت زیر خواهد بود.

آموزش حلقه ها (Loop) در php

حلقه foreach

نوع دیگری از حلقه های هم خانواده با for است. در هر مرحله مقدار عنصر آرایه جاری به مقدار $ اختصاص داده می شود و اشاره گر آرایه یکی جا به جا می شود، و در مرحله ی بعدی عنصر بعدی پردازش می شود.

دستور (syntax) حلقه foreach

(foreach ($array  as  $value

}

{

از این دستور برای تکرار کردن در آرایه ها استفاده می شود.در هر بار اجرای حلقه یکی از خانه های آرایه برداشته می شود و داخل value$ ریخته می شود و داخل بدنه حلقه  از value$ استفاده می کنیم.در این دستور array$ نام آرایه ای است که قبلا تعریف و مقداردهی شده است.ولی value$ متغیری است که لزومی ندارد قبلا تعریف شده باشد.

مثال)در این مثال قبل از دستور foreach ، ابتدا آرایه ای با نام i را تعریف کرده ایم. سپس از دستور foreach برای فراخوانی تک تک عناصر آرایه i استفاده می نماییم.

آموزش حلقه ها (Loop) در php

 

که خروجی آن به صورت زیر است.

آموزش حلقه ها (Loop) در php

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا