سئو

ده ابزار شناسایی فعالیت های منفی در سئو

اگر SEO را آنطور که باید انجام دهید روند رو به رشد را در کار خود حس خواهید کرد. اما اشتباهات انجام شده در سئو هم نه تنها مفید نیست، بلکه به افت رتبه و مسائل دیگر منجر می شود.

ما به این فعالیت های اشتباه درسئو negative SEO یا سئوی منفی می گوئیم

کاربران negative SEO را در شکل و روش های مختلفی تعریف می کنند. ازنظر بعضی ها سئوی منفی به کارشکنی ها و تلاش های مخرب رقبای شما مربوط خواهد بود.

در این نوع دیدگاه، رقیبانی که قصد تخریب شما را دارند شروع به لینک دهی های نا مناسب و منفی به سایت شما می کنند و یا لینک های مفید سایت شما را کپی برداشته و یا آن ها را منفی معرفی می کنند. برخی دیگر از مردم، هک شدن سایت، سرقت محتوا، جعل هویت برند و …را دلیل اصلی سئوی منفی می دانند.

اما واقعیت negative SEO این اتفاقات گفته شده نیست؛ بلکه هر نوع چیزی که باعث لطمه زدن به شهرت کار شما شود و وب سایت شما را از لیست جستجوها دور کند به واقع یک negative SEO یا سئوی منفی میباشد. سئوی منفی لازم نیست حتما از سوی رقیبان و دشمنان شما اعمال شود، بلکه اشتباهات فردی و ناخواسته هم می تواند سبب بروز این مشکل باشد. مسلما به همین راحتی ها نمی توان فهمید که چه مشکلاتی باعث ایجاد چنین وضعیتی شده اند.

شما برای شناسایی عامل یا عوامل بروز این مشکلات می بایست از ابزارهای خاصی استفاده کنید. در ادامه به ۱۰ ابزار مفید در شناسایی عوامل منجر به SEO negative اشاره می کنیم.

۱_ Google Webmaster Tools

Google Webmasters یا GWT مهمترین ابزاری است که صاحب هر سایتی از آن برای بهبود وضعیت و رتبه سایت خود استفاده می کند. وب مستر تولز گوگل امکانات متعددی در اختیار شما قرار می دهد. یکی ازاین امکانات اطالع رسانی های ضروری به شما می باشد.
به محض اینکه گوگل وب مستر تولز را برای سایت خود تأیید کردید، می توانید در بخش Preferences گزینه Email Alerts را فعال کنید.


یکی از امکانات GoogleWebmasterTools این است که شما را از حملات هکرها و آلوده شدن وب سایتتان به مالویرها و ویروس ها مطلع کند.
وقتی کسی سایت شما را هک کند یا یک عامل خطرناک در سایت شما وجود داشته باشد، گوگل سایت شما را به عنوان یک سایت آلوده شده و خطرناک در نتایج جستجو قرار می دهد. این کار گوگل در واقع یک اطالع رسانی به کاربران و شما می باشد.

همچنین از طریق ایمیل هم این خبر برای شما فرستاده می شود تا در اسرع وقت از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.اگر گوگل چنین کاری را نکند شاید هیچ وقت نتوانید وجود یک عامل نفوذی یا کارهای یک هکر را پیش بینی کنید.

GoogleWebmasterTools همچنین شما را از لینک های ورودی نا مناسب آگاه می کند.
ً مثال اگر کسی به منظور ایجاد سئوی منفی در سایت شما، از محتوای بی کیفیت و سایت های نا معتبر به سایت شما لینک بدهد، گوگل این نتایج را هم ثبت می کند و شما را با جریمه کردن و محدود کردن از نتایج نسبت به این فعالیت ها آگاه می سازد. سپس شما می توانید شروع به بررسی و حذف این لینک ها کنید تا دوباره به لیست جستجوی گوگل بازگردید.

۲ _ ابزار وب سایت Monitor Backlinks


چه شما مشکوک به فعالیت های مخرب علیه سایتتان (سئوی منفی) توسط افرادی که لینک های با کیفیت پایین به سایت شما می فرستند باشید و چه خواهان حفظ موقعیت سایت خود در لینک دهی های مفید، ابزار Monitor Backlinks می تواند به شما کمک کند.


Monitor Backlinks تغییرات لینک دهی های سایت شما را به صورت روزانه گزارش می کند. در گزارشات این وب سایت می توانید مواردی همچون لینک های ورودی و خروجی دقیق را ببینید. این یعنی شما می توانید از اتفاقاتی مثل منقضی شدن لینک ها یا به اصطلاح Broken Links خبردار شوید و یا لینک های پر بازدید تر را شناسایی و آن ها را در اولویت قرار دهید.

۳_ Cognitive SEO


CognitiveSEO به شما کمک می کند تا مجموعه ای از لینک های مشکل دار و بد را در سایت خود شناسایی کنید.

در این حالت می توانید در اسرع وقت لینک های غیر طبیعی را شناسایی کرده و قبل از اینکه به آن ها اجازه دهید برای سایت شما مشکل ایجاد کنند و به محبوبیت سایت شما در موتورهای جستجو آسیب وارد کنند آن ها راحذف کرده یا اصلاح کنید.

۴_ Authority Labs

یکی از نتایج ناگوار negative SEO از دست دادن موقعیت در جستجوها می باشد. وب سایتAuthority Labs با کمک سیستم حرفه ای خود می تواند مانع این اتفاق باشد.

Authority Labs می تواند شما را از تغییرات مرتبط با کلمه کلیدی مورد استفاده شما در رتبه بندی های موتورهای جستجو به صورت هفتگی آگاه سازد. این یعنی اگر کلمه کلیدی شما استفاده چندانی نداشته باشد یا خوب انتخاب نشده باشد، می توانید از اطالع رسانی های این ابزار استفاده کرده و بر روی آن دوباره کار کنید تا مناسب تر بودن هر کدام را بررسی کنید.

۵_ Trackbacks


رقیب های اینترنتی اگر نتوانند در رقابتی سالم با شما رویارویی کنند شاید افکار پلیدی به ذهنشان بیاید. خیلی از این افراد هستند که از روش های مختلف برای تضعیف رقبایشان استفاده می کنند.

یکی از این روش ها ربودن محتوای وب سایت ها می باشد. ربوده شدن محتوای مطالب می تواند وب سایت شما را در جستجوها با مشکل روبه رو کند. این افراد با کپی برداری و دوباره منتشر کردن متن شما و پیشی گرفتن از شما در معرفی و گسترش آن، در واقع محتوای مطلب شما را ربوده اند. در این حالت نه تنها از شما یک دزدی صورت می گیرد، بلکه خود شما متهم به دزدی می شوید! ممکن است در این شرایط وب سایت شما به عنوان اسپم هم شناخته شود.
برای این که متوجه بشوید چه کسی مطالب شما را از طریق لینک های داخلی یا Internal Links و CMS ها بر می دارد، وقتی یک مطلب جدید در سایت خود منتشر می کنید، آن را به یک مطلب قدیمی تر سایت خود لینک بدهید. اگر هشدار دوستانه از کپی برداری و سرقت مطالب شما جوابگو نبود، می توانید از طریق بخش Submitting the offenders to Google متخاطیان را معرفی کنید.

۶_ Ubersuggest


Ubersuggest نام سایتی است که یکی از ابزارهای جالب و کاربردی را برای وب مسترها عرضه می کند. ابزاری که در شناختن خواسته های کاربران و آشنا تر شدن با وضعیت وب سایت ازلحاظ کلمات کلیدی بسیار مفید است.


اگر کنجکاو هستید تا بدانید کاربران چه کلماتی را جستجو می کنند که به سایت شما مربوط است می توانید از این وب سایت استفاده کنید. می توانید از اسم خودتان، اسم سایتتان و یا اسم محصولی که در سایتتان به معرض نمایش قرار گرفته است استفاده کنید. با شناسایی این کلمات می توانید انتخاب بهتری در ایجاد مطالب در سایت خود داشته باشید.

۷_ Google Alerts


شما باید تحت هر شرایطی وضعیت وب سایت خود را از لحاظ آمار بازدید ومحبوبیت بررسی کنید حتی اگر هیچ تهدیدی مانع این فرآیند نباشد.

برای رسیدگی به وضعیت سایت کارهای زیادی باید کرد. یکی از مهمترین آن ها مطلع بودن از نتایج جستجوهای مرتبط با سایت شما است.
Google Alerts به شما این امکان را می دهد تا از هر گونه اشاره به سایت شما یا برند و محصوالت شما آگاه باشید. شما می توانید این اطالع رسانی ها (Alerts )را شخصی سازی کرده و آن مواردی که برای کارتان از اهمیت بیشتری برخوردار است را انتخاب کنید. این اطالع رسانی ها از طریق ایمیل و یا به روز شدن RSSFeed صورت می گیرد. اگر هم مایل باشید می توانید از هر چیز دیگری در زمینه های مختلف یک درخواست اطالع رسانی بسازید و آخرین اخبار مرتبط با آن ها را دریافت کنید.

۸ -Cyfe


هر وب مستری می داند که یکی از کارهای مهم مانیتورینگ یا نظارت بر فعالیت های سایتش است. هر سایت معتبری هم بخش های مختلفی برای نظارت دارد که کار صاحبش را سخت تر می کند. شاید شما هم جزو افرادی هستید که حتی از پس نظارت همه بخش های یک سایت بر نمی آئید. شاید هم دو یا چند سایت داشته باشید و در این شرایط به احتمال زیاد اصال نمی توانید نظارت کامل داشته باشید. برای مانیتورینگ دقیق و نظارت بر عملکرد بخش های مختلف یک سایت و در نظر داشتن فعالیت ها و وضعیت آن، باید از ابزارهای مختلفی مثل GoogleAnalytics و Google Webmaster Tools و ابزارهای دیگر استفاده کرد. اما شما با کمک Cyfe ً می توانید تقریبا تمام جزئیات مورد نیاز را در یک پنل مشاهده کنید.

این ابزار برای هر کسی مفید می باشد به ویژه برای افرادی که مسئول نظارت بر چند وب سایت هستند. می توانید با ایجاد داشبورد در سایت Cyfe.com در اسرع وقت وضعیت سایت های خود را نظارت کنید.

۹ – Rival IQ


Rival IQ یک ابزار تحقیقاتی جهت رقابت با وب سایت های مشابه است. این ابزار به شما کمک می کند تا موقعیت فعلی خود را در جستجوها نظارت کنید و از کلمات کلیدی که ترافیک داده ها را به سایت شما ارسال می کنند آگاه شوید.


اما این ابزار بیشتر از آن که برای مشاهده وضعیت و موقعیت یک سایت به کار برود، برای مقایسه با وب سایت های رقیب به کار گرفته می شود. شما می توانید با کمک این ابزار نگاهی به فعالیت های رقیبان داشته باشید و
ببینید آن ها چه کارهایی انجام می دهند تا در نتایج جستجو عملکرد بهتری دارند. همچنین قادر خواهید بود تا کلمات کلیدی که باعث افزایش ترافیک این وب سایت ها می شود را بررسی کنید.

۱۰_ Fruition


شما می توانید ازFruition Google Penalty Checker جهت چک کردن وبررسی اینکه آیا سایت شما توسط تغییرات الگوریتمی گوگل تأثیر پذیر بوده است یا نه استفاده کنید.

گوگل هر چند وقت یک بار الگوریتم های خود را به روز می کند و این یعنی شما باید وضعیت سایت خود را در قبال این الگوریتم ها چک کنید تا ببینید چه مقدار از تغییرات آن ها بر روند کاری سایت شما تأثیرگذار هستند. همچنین اگر مشکوک به این هستید که محتوای سایت شما توسط افراد دیگر به سئوی منفی دچار شده می توانید از Website Penalty Indicator tool استفاده کنید تا متوجه شوید که سایت شما از لحاظ الگوریتم های پاندا و پنگوئن ناقض قوانین گوگل است یا نه.

نتیجه گیری:


Negative SEO واقعیست و وجود دارد حتی اگر شما باور نکنید که افرادی هستند که از این طریق می توانند سایت شما را پایین بکشند.

بنابراین بهتر است باور کنید که با چنین اقداماتی می توان یک سایت معتبر را هم از لیست جستجوهای پر بازدید جدا کرد. لذا انتخاب ابزارهای مناسب در این زمینه راهکاری عالی برای جلوگیری از
پیش آمدن چنین مشکالتی خواهد بود. استفاده صحیح و کمک گرفتن درست از این ابزارها نه تنها باعث امنیت بیشتر مطالب و محتوای سایت شما می شود، بلکه باعث حفظ رتبه و در بسیاری موارد راهکاری عالی برای بهبود
رتبه در موتورهای جستجو نیز می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا