اخبار

فناوری هایی که دنیا را متحول کردند ۲

فناوری هایی که دنیا را متحول کردند ۲ به قسمت دوم مقاله فناوری هایی که دنیا را متحول کردند خوش آمدید همان گونه که میدانید فناوری هایی که دنیا را متحول کردند فناوری با سرعت بسیار بیش‌ تری نسبت به سایر جنبه‌ های دنیای مدرن پیشرفت می‌کند؛ برای همین است که وقتی به وضعیت دنیای فناوری در سال ۱۹۹۵ نگاه می‌کنیم، گویی ۱۰۰ سال از آن زمان گذشته است.

۷.بیت‌کوین

بیت‌کوین یک رمزارز دیجیتالی محسوب می‌شود که چند سال پیش به دلیل افزایش زودگذر ارزشش درصدر اخبار مهم قرار گرفت؛ اما مدتی بعد ارزش آن به همان میزان سقوط کرد. گمنام‌بودن بیت‌کوین باعث به‌شهرت‌رسیدن آن شد. ارزش این رمزارز دیجیتالی برای نخستین بار در ۱ ژانویه ۲۰۱۷ (۱۱ خرداد ۱۳۹۶) به آستانه‌ی ۱۰۰۰ دلار و سپس در دسامبر همان سال به رقم ۱۹ هزار دلار رسید؛ اما در طول نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۸ در حدود ۵۰ درصد ارزشش را از دست داد.

در این ارز غیرمتمرکز فناوری، ارز و  پویش‌ های اجتماعی با یکدیگر ترکیب شده‌ اند. بیت‌ کوین از هیچ نامی، کد مالیاتی یا کدهای ملی امنیتی استفاده نمی‌ کند و کاملا گمنام هستند. درواقع بیت ‌کوین برای ایجاد اعتماد بین خریداران و فروشندگان از کلیدهای رمزگذاری استفاده می‌ کند.

۸.MP3

در ۲۵ سال گذشته وسایل مورداستفاده برای سرگرمی به میزان بیشتری نسبت به قبل به دستگاه‌های سیار تبدیل شدند. یکی از دلایل عمده‌ی چنین اتفاقی فناوری فشرده‌سازی MP3 و MP4 است. در دهه‌ی ۱۹۷۰ پژوهش در مورد ایجاد فرمتی صوتی با بیت‌ریت پایین و درعین‌حال با کیفیت بالا آغاز شد. پژوهشگران قصد داشتنند فایل‌های صوتی را بدون ازدست‌دادن کیفیت یا حداقل کاهش نامحسوس، به فایل دیجیتالی تبدیل کنند. استاندارد MP3 مورداستفاده در زمان کنونی در اواسط دهه‌ی ۹۰ میلادی ایجاد شد؛ اما نخستین ام‌پی‌تری پلیر همراه سال در ۱۹۹۸ دراختیار مردم قرار گرفت. این ام‌پی‌تری‌پلیر که بر پایه‌ی فلش ایجاد شده بود بانام MPMAn از سوی شرکت کره‌ای ساینان (Saehan) عرضه شد و تقریبا توانایی ذخیره‌سازی ۱۲ آهنگ را داشت.

MP3 در سال ۱۹۹۹ به شهرت رسید. در آن زمان دانش‌آموز ۱۹ ساله‌ای به‌نام شان فانینگ نرم‌افزاری مبتنی بر سرویس به اشتراک ‌گذاری فایل نَپستر ایجاد کرد (که در آن زمان سرویس پیشتاز در این زمینه بود) که کاربران با استفاده از آن می‌ توانستند فایل‌های MP3 را ازطریق اینترنت به‌رایگان با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این اقدام سود صنعت ضبط ترانه و درآمد هنرمندان را به‌ شدت کاهش داد و باعث ایجاد ایجاد پرونده‌های حقوقی و درنهایت باعث نابودی سرویس نپستر شد؛ اما اکنون این فرمت به رشد بازار سرویس‌های پخش آنلاین موسیقی مثل اسپاتیفای، اپل موزیک و بسیاری از سرویس‌های دیگر کمک زیادی کرده است.

۹.تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره تحول بزرگی در حوزه‌ فناوری محسوب می ‌شود و پیوسته در حال رشد است. تشخیص چهره نوعی تشخیص هویت زیست‌ سنجی محسوب می‌ شود که از ویژگی‌های صورت برای تشخیص هویتتان استفاده می‌ کند.

از کاربردهای این فناوری می ‌توان به بازکردن قفل دستگاه‌ها و دسته‌بندی تصاویر در آلبوم دیجیتالی اشاره کرد؛ البته نظارت و بازاریابی دو مورد از مهم ‌ترین کاربردهای آن محسوب می‌شوند. در سیستم‌های مجهز به این فناوری، دوربین‌های متصل به پایگاه‌های داده‌ تشخیص چهره که دربردارنده‌ میلیون‌ها تصویر از چهره‌ی افراد و گواهینامه رانندگان هستند، برای تشخیص مجرمان مظنون استفاده می ‌شوند. درضمن این دوربین‌ها می ‌توانند برای تشخیص چهره و ارائه‌ی پیشنهادهای شخصی‌ سازی ‌شده برای خرید در هنگام ورود افراد به فروشگاه‌ها نیز مورداستفاده قرار گیرند.

البته استفاده از این فناوری گاهی اوقات درزمینه‌های مختلف باعث نقض حریم خصوصی می ‌شود؛ از اجرای قانون گرفته تا تأثیر تعصبات نژادی طراحی و ایجاد برخی از سیستم‌ها و همچنین دستیابی هکرها به اطلاعات امنیتی حساس شما. درضمن برخی از این سیستم‌ها دقت بسیار زیادی ندارند. با وجود این نقایص باز هم بازار تشخیص چهره همیشه در حال رشد است.

طبق پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود ارزش صنعت تشخیص چهره تنها در آمریکا تا سال ۲۰۲۴ از ۳٫۲ میلیارد دلار (در سال ۲۰۱۹) به ۷ میلیارد دلار برسد.

۱۰.هوش مصنوعی

زمانی تصور می‌شد هوش مصنوعی که درواقع هوش شبیه‌ سازی ‌شده‌ی انسان در ربات‌ها و برخی از دستگاه‌ها است، تنها در فیلم‌ های علمی و تخیلی وجود دارد، اما در دهه‌های اخیر به دنیای واقعی راه یافته و به یکی از مهم‌ترین فناوری‌های زمان ما تبدیل شده است. هوش مصنوعی علاوه بر اینکه در سیستم‌ های تشخیص چهره مورداستفاده قرار می‌گیرد، برای برطرفکردن مشکلات جدید در حمل‌ ونقل، تجارت و دادوستد و خدمات درمانی نیز بهکارگرفته می‌شود؛ می ‌توان از هوش مصنوعی در فضای وب نیز درزمینه‌های مختلف بهره‌مند شد. از تشخیص صدا گرفته تا فیلترینگ هرزنامه‌ها (اسپم‌ها). مسئولان شرکت فیلم ‌سازی برادران وارنر نیز قصد دارند از هوش مصنوعی برای تحلیل پروژه‌های این شرکت که در قالب فیلم‌ ایجاد شده ‌ا ند و همچنین انتخاب بهترین سوژه‌ها برای فیلم ‌سازی استفاده کنند.

البته برخی از افراد معتقدند ساخت سلاح‌های هوشمند مثل پهپادهای جنگی، سیستم‌های دفاعی موشکی، ربات‌های سرباز یا متجاوز می‌توانند آینده نگران‌ کننده‌ای رقم بزنند و جهان را ویران کنند. صنایع پیشتاز در استفاده از این فناوری، منظم به رعایت قوانین هستند که برای جلوگیری از آسیب‌های بالقوه ناشی از استفاده از فناوری‌های مخرب مثل دیپ فیک یا جعل عمیق، اعمال شده‌اند. دیپ‌فیک درواقع ویدیوهای جعلی و ساختگی هستند که افراد با دیدن آن‌ها تصور می‌کنند حرفی زده‌اند یا کار خاصی انجام داده‌اند که این‌چنین نیست و این تصور تنها به آن‌ها القا می‌ شود.

۱۱.پهپاد

پهپادها در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته ‌اند. این وسایل جذاب که زمانی تنها یک اساب ‌بازی و وسیله‌ ای سرگرم‌ کننده بودند، امروزه درزمینه‌های مختلف به کار گرفته می ‌شوند و برخی از صنایع را متحول کرده‌اند. به‌عنوان‌ مثال پهپادهای بدون سرنشین برای فیلم‌ برداری برخی از صحنه ‌های فیلم‌ها، انتقال بازارهای بسته‌ها به نقاط صعب ‌العبور و دور از دسترس، بررسی پروژه‌های ساختمانی و سم‌ پاشی محصولات کشاورزی استفاده می‌شوند. درحال‌حاضر پهپادها در انواع مختلفی تولید می‌شود؛ از انواع چهارپره‌ی پرسر وصدا گرفته تا پهپادهای شبیه هواپیما برای حمل بار. در اداره‌ی گمرک و حفاظت مرزی آمریکا در مرز بین آمریکا و مکزیک از پهپادهای شبه‌ نظامی ۱۶ میلیون دلاری مجهز به رادار با قابلیت شناسایی و پرواز در ارتفاعی درحدود ۴٫۵ کیلومتر برای شناسایی ردپاها در شن استفاده می ‌کنند.

۱۲.کیت آزمایش DNA

کیت‌های آزمایش DNA تنها با نمونه‌برداری از سلول‌های گونه یا بزاق دهان می توانند به دستیابی به شناخت عمیق ‌تر از نیاکانمان، معرفی ما به خویشاوندانمان در سراسر جهان و مشخص شدن صفات پدری کمک کند و حتی می ‌تواند اطلاعاتی در مورد مستعد بودن فرد نسبت به مشکلات جسمی خاص و بیماری‌ها ارائه کند.

در طول چند سال گذشته استفاده از این کیت‌ها کاملا مقرون ‌به ‌صرفه شده است. نیروهای پلیس هم تمایل و علاقه‌ زیادی به استفاده از این کیت‌ها دارند. آن‌ها بااستفاده ‌از تکنیکی که شجره نامه‌ ژنتیکی نامیده می‌شود، موفق شده‌اند به چندین مورد قتل و تجاوز و ضرب ‌و شتم در گذشته پی ببرند که برخی از آن‌ها مربوط به چند دهه پیش هستند.

پژوهشگران پس از ایجاد شجره‌نامه‌ ژنتیکی از روش پژوهشی متداول تبارشناسی ژنتیکی برای تعیین مضنون‌‌ های احتمالی استفاده می‌کنند. در مرحله‌ی بعدی آزمایشی جهت مطابقت DNA با نمونه DNA یافته‌ شده در صحنه‌ی جرم از افراد گرفته می‌ شود؛ البته فعالیت‌های پژوهشی زمینه‌ ساز دسترسی پژوهشگران به منبع عظیمی از اطلاعات مرتبط با DNA می‌شود و این موضوع افرادی را که به حفظ حریم خصوصی اهمیت زیادی می‌دهند؛ نگران کرده است.

رایانش کوانتومی

درحال ‌حاضر کشورها و شرکت‌ های زیادی درحال سرمایه‌گذاری‌ های میلیارد دلاری درزمینه‌ پژوهش و توسعه‌ فناوری رایانش کوانتومی هستند. پژوهشگران این حوزه یقین دارند رایانش کوانتومی می ‌تواند زمینه‌ی ایجاد توانایی‌های جدید درزمینه‌ی شیمی، حمل ‌و نقل، طراحی مواد، امور مالی، هوش مصنوعی و سایر موارد را فراهم کند و به این صورت هزینه‌ های صرف شده جبران می‌ شود. در ضمن پژوهشگران نیز با پیدایش این فناوری در چند دهه‌ گذشته وعده‌های زیادی داده‌اند. سال گذشته پردازنده‌ی کوانتومی طراحی ‌شده به دست متخصصان گوگل به‌نام سیکامور موفق شد عملیاتی را که طبق تخمین گوگل انجام آن با سریع‌ ترین کامپیوتر دنیا ۱۰ هزار سال طول می‌کشد، تنها در مدت ۲۰۰ ثانیه تکمیل کرد.

طبق شرکت هانی‌ول (honeywell) که زمانی بزرگ کامپیوترهای بسیار بزرگ می‌فروخت، عملکرد کامپیوترهای کوانتومی این شرکت در ۵ سال آینده، در هر سال ۱۰ برابر می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر این کامپیوترها در سال ۲۰۲۵، ۱۰۰ هزار برابر نسبت به زمان کنونی سریع‌تر می ‌شود.

فناوری هایی که دنیا را متحول کردند ۲

فناوری هایی که دنیا را متحول کردند ۲

سپاس از وقتی که گذاشتید این پست ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا