اخبارنرم افزار

فناوری‌هایی که دنیا را متحول کردند

فناوری‌هایی که دنیا را متحول کردند فناوری با سرعت بسیار بیش‌ تری نسبت به سایر جنبه‌ های دنیای مدرن پیشرفت می‌کند؛ برای همین است که وقتی به وضعیت دنیای فناوری در سال ۱۹۹۵ نگاه می‌کنیم، گویی ۱۰۰ سال از آن زمان گذشته است.

فناوری در طول این ۲۵ سال دگرگون شده است. زمانی بسیاری از افراد معتقد بودند فناوری‌های جدید می‌توانند سطح زندگی را ارتقا دهند و مطلع‌شدن از اطلاعات مختلف ،سرگرم شدن با گجت‌های متنوع ،برقراری ارتباط در میان افراد را راحت‌تر می کنند.

اما خوشبختانه یا متأسفانه زندگی ما و جهان کاملا تغییر دادند. در زیر به چند نمونه از این فناوری ها می پردازیم.

۱. گوشی‌های آیفون

اگرچه آیفون اولین تلفن هوشمند جهان نبود؛ اما معرفی این گوشی در سال ۲۰۰۷ نقطه‌ی آغاز تحول دنیای گوشی‌های هوشمند به‌شمار می‌رود. اگر دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و اینترنت (و اینترنت همراه) تنها به کامپیوترهای دسکتاپ محدود می‌شد و برای گوشی‌های آیفون و تعداد بی‌شماری از رقبای آن‌ها بهینه‌سازی نمی‌شدند، شاید مانند امروز این‌گونه قدرتمند نبودند و امکان استفاده از آن‌ها برای تمام افراد سراسر جهان وجود نداشت.

نخستین گوشی‌های آیفون با ویژگی‌های کاربردی و قابلیت اجرای هزاران اپلیکیشن روانه‌ بازار شدند. آن‌ها از هر گجت جدید دیگری که تا آن زمان عرضه شده بود، کاربردی ‌تر بودند و مردم به آن‌ها به چشم یک دستگاه معمولی نگاه نمی‌ کردند. پیدایش گوشی‌های هوشمند باعث کنارگذاشته ‌شدن دوربین‌های کوچک دیجیتالی، دستگاه‌های جی ‌پی ‌اس خودرو، دوربین‌های فیلم ‌برداری بزرگ، دستیارهای دیجیتالی و MP3 پلیرها شد. امروزه گوشی‌های هوشمند قابلیت‌های بسیار زیادی دارند و شاید به‌ ندرت از آن‌ها برای برقراری تماس استفاده کنیم.

اکنون که ۱۳ سال از معرفی نخستین گوشی آیفون می‌گذرد، بیش از ۳٫۵ میلیارد نفر در سراسر جهان، یعنی نیمی از جمعیت جهان، گوشی هوشمند دارد و حتی ممکن است اکنون هم با گوشی‌تان در حال خواندن این مقاله باشید.

۲. وای فای

با گذشت زمان مودم‌ها و شبکه‌های وای‌فای به ‌تدریج سریع شده‌اند و استفاده از آن‌ها در کامپیوترها گوشی‌ها و حتی خودروها امکان ‌پذیر شده است. می‌توان گفت در‌حال‌حاضر مودم‌ های وای‌فای بخشی از زندگی مردم شده‌اند و نمی‌توانید مکانی را پیدا کنید که این وسیله در آن دیده نشود.

امروزه استفاده از گوشی هوشمند و اینترنت بدون استفاده از فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم مثل وای ‌فای امکان ‌پذیر نیست. در سال ۱۹۹۵ برای استفاده از اینترنت در منزل ناچار به استفاده از کابل با سیمی دراز بودید؛ اما خوشبختانه وای‌فای در سال ۱۹۹۷ اختراع شد و دراختیار عموم مردم قرار گرفت؛ همان‌طور که می‌دانیم امروزه تقریبا تمام وسایل ارتباطی مجهز به وای‌فای هستند و بااستفاده ‌از مودم‌های وای‌فای ، می‌توانید بدون اینکه مجبور به استفاده از کابل‌های شبکه باشید، آزادانه در هر فضایی از اینترنت دست ببرید.

۳.اینترنت اشیا

فناوری‌هایی که دنیا را متحول کردند ،امروزه ده‌ها میلیارد دستگاه اینترنت اشیا در سراسر جهان امکان استفاده از قابلیت‌های کاربردی خانه‌ هوشمند مثل روشن‌ کردن لامپ‌ ها، مشاهده‌ی افرادی که زنگ خانه را زده‌اند و هشدار در مورد تمام شدن مواد غذایی را امکان‌پذیر کردند. در ضمن اینترنت اشیا می‌توانند درزمینه‌های دیگری مثل ارائه‌ی خدمات درمانی و مدیریت خدمات شهرداری نیز مورداستفاده قرار گیرند.

انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در حوزه‌ اینترنت اشیا در سال جاری به ۲۴۸ میلیارد دلار برسد که دو برابر سرمایه‌ اختصاص ‌داد ه‌شده به این حوزه در سه سال قبل است. همچنین انتظار می ‌رود ارزش این بازار در پنج سال آینده به ۱٫۵ تریلیون دلار برسد.

اینترنت وای ‌فای تنها برای وبگردی و سرگرم شدن نیست؛ بلکه با ایجاد سیستمی به‌ نام اینترنت اشیا متصل‌ شدن دستگاه ‌های مختلف به یکدیگر و تبادل اطلاعات بین آن‌ها بدون دخالت انسان را نیز امکان‌پذیر کرده است. واژه‌ی اینترنت اشیا درسال ۱۹۹۹ ایجاد شد؛ اما عموم مردم تا دهه‌ی اخیر امکان استفاده از این فناوری را نداشتند.

۴.دستیارهای صوتی

در سال گذشته‌ میلادی تعداد وسایل دارای دستیار صوتی بیش از ۳٫۲۵ میلیارد دستگاه بود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳ به بیش از ۸ میلیارد دستگاه برسد؛ البته نقض حریم خصوصی یکی از مشکلات اساسی این دستیارها است؛ زیرا دستگاه‌های مجهز به این فناوری معمولاً دارای میکروفون‌های متصل به اینترنت هستند که صدای شما را به سرورهای آمازون گوگل یا اپل انتقال می‌دهند.

از دید بسیاری از افراد دستیارهای صوتی مثل الکسا، گوگل اسیستنت و سیری، اصلی‌ترین بخش خانه هوشمند هستند. دستیارهای صوتی علاوه‌بر اینکه یکی از فناوری‌های لازم برای کنترل‌کردن وسایل در خانه هوشمند هستند، ازطریق بلندگوهای که مجهز به این فناوری هستند، خدماتی مثل اعلام وضعیت هوا، بیان اخبار و پخش موسیقی از سرویس‌های آنلاین مختلف را به کاربران ارائه می‌دهد که تنها چند مورد از هزاران قابلیت‌های این دستیارها هستند.

۵.VPN

محبوبیت وی‌ پی ‌ان‌ها از زمان پیدایش تاکنون همیشه در حال رشد بوده است و طبق آمار در سال ۲۰۱۸ یک‌ چهارم کاربرا ن آنلاین از آن استفاده کرده‌ اند. امروزه مخفی ‌کردن فعالیت‌های آنلاین یکی دیگر از قابلیت‌ های پرکاربرد این فناوری محسوب می‌شود.

VPNیا Virtual private network (شبکه‌ی خصوصی مجازی) اساسا گذرگاهی رمزگذاری‌ شده برای انتقال داده‌ها در اینترنت است و برای افراد فعال در حوزه تجارت و  حتی کاربران معمولی ارزش زیادی دارد. این شبکه‌ی مجازی که در سال ۱۹۹۶ ایجاد شد، نخستین بار به‌صورت انحصاری در حیطه‌ تجارت مورداستفاده قرار گرفت و کارفرمایان با بهره‌مندی از آن توانستند با شیوه ‌ا ی امن به شبکه‌ی داخلی شرکتشان یا همان اینترنت داخلی (اینترانت) دسترسی پیدا کنند.

۶.بلوتوث

بلوتوث از زمان پیدایش تاکنون برای ایجاد ارتباط بین وسایلی مثل هدفون‌ها، هندزفری ها، بلندگو های بی‌ سیم سیار وسایل مورداستفاده برای تقویت شنوایی به منابع صوتی مثل گوشی‌ ها کامپیوترها، دستگاه‌ های گیرنده سیستم های صوتی و حتی خودروها مورداستفاده قرار می‌گیرد. گجت‌ های تناسب‌ اندام نیز از بلوتوث برای انتقال داده‌ها به گوشی‌ها استفاده می ‌کنند و کامپیوترها هم می ‌توانند از این طریق به صفحه ‌کلیدها و موس‌های بی ‌سیم متصل شوند.

بلوتوث یکی دیگر از فناوری‌های ارتباطات بی‌سیم محسوب می ‌شود و امروزه بهرمندی از آن در دستگاه‌های مختلف کاملا ضروری است. بلوتوث درواقع نوعی ارتباط رادیویی برای متصل‌ کردن دستگاه‌ های نزدیک به یکدیگر است. این فناوری درسال ۱۹۹۹ معرفی و با هدف اتصال گوشی‌ها به هندزفری‌ها ساخته شد، بنابراین افراد می‌توانند با استفاده از این فناوری در مواقعی مثل رانندگی که نمی‌توانند به گوشی دست بزنند، به‌راحتی با دیگران تماس بگیرند.

سپاس از وقتی که گذاشتید این پست ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا