اخبار

نکاتی درباره ی کورنا که باید بدانیم تا سالم تر بمانیم

نکاتی درباره ی کورنا ، پای ویروس کرونا تا کنون به ۷۰ کشور باز شده و با سرعتی خیره کننده در حال تسخیر دنیاست اما به خاطر جدید بودن آن کارشناسان اطلاعات کاملی درباره راه‌های شیوع کرونا ندارند. با این حال توصیه‌های جامعی درباره راه‌های انتقال و عدم انتقال ویروس کرونا ارائه کرده‌اند.

ویروس عامل کویید-۱۹ تقریبا ۹۰۰ بار کوچکتر از قطر موی انسان است اما تا کنون هزاران نفر را از پای درآورده است. متخصصان چینی ابتدا بر این باور بودند که امکان مسری بودن آن بین انسان‌ها وجود ندارد، حالا اما ثابت شده که ویروس کرونای جدید به راحتی از بیمار به دیگران منتقل می‌شود.

در صورت برخورد با فرد مبتلا به ویروس کرونا من هم بیمار می شوم؟

فرض کنید وارد فروشگاهی شده‌اید که فروشنده آن مبتلا به کویید-۱۹ است. در چنین مکانی چه چیزی شما را بیش از همه در خطر ابتلا قرار می‌دهد؟ به گفته متخصصان چهار عامل در احتمال سرایت ویروس کرونا نقش دارند: فاصله بین شما و فروشنده، بازه زمانی ایستادن کنار وی، انتقال یا عدم انتقال «ذرات مایع ویروسی» از وی به شما و اینکه چه میزان صورتتان را لمس کنید. البته سن و سطح سلامتی شما هم در احتمال بیمار شدن نقش دارند.

ذرات مایع ویروسی چیست؟

قطرات بسیار ریزی حاوی ذرات ویروسی هستند. ویروس عامل بیماری‌زای کوچکی است که پس از حمله به سلول و کنترل آن، خود را تکثیر کرده و سراغ میزبان بعدی می‌رود. خود ویروس به تنهایی نمی‌تواند جابجا شود اما همراه با ذرات مایع بزاق یا مخاط شانس سرایت به دیگران را هم پیدا می‌کند.

ذرات ریز بزاق یا مخاط حین عطسه، سرفه، خنده، صحبت کردن، آواز خواندن و حتی نفس کشیدن از دهان یا بینی خارج می‌شوند. در صورتی که ویروس آنقدر خوش شانس نباشد که کسی را آلوده کند، روی سطوح یا زمین برای ساعاتی باقی خواهد ماند.

اما اگر فردی در آن مجاورت باشد ویروس از طریق دهان، بینی و حتی چشم امکان وارد شدن به بدن و تسخیر سلول را دارد. اغلب متخصصان بر این باورند که سرفه و عطسه مهمترین اشکال انتقال بیماری به دیگران هستند. Kin-on Kwok، استاد دانشکده بهداشت دانشگاه CUHK هنگ کنگ صحبت کردن رو در رو یا اشتراک غذا را هم از راه‌های افزایش ریسک انتقال ویروس عنوان می‌کند.

Julian Tang، ویروس شناس و استاد دانشگاه Leicester با همراهی Kwok سرگرم تحقیق روی ویروس کرونا است. وی نیز این دیدگاه را تایید می‌کند:

«اگر حین صحبت کردن با طرف مقابل بوهایی نظیر سیر یا ادویه از دهان وی به مشامتان می‌رسد، پس در حال استنشاق آن چیزی هستید که او با هر بازدم در هوا می‌پراکند. این موارد علاوه بر بو می تواند شامل ویروس هم باشد.»

قرار گرفتن در چه فاصله ای فرد بیمار خطری ندارد؟

Christian Lindmeier، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند تا شعاع حدود ۹۰ سانتی متری از فرد بیمار دور بمانید. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا اما این فاصله را ۱.۸ متر عنوان کرده است.

ایستادن کنار بیمار تا چه مدت خطری ندارد؟

نکاتی درباره ی کورنا ، این زمان به درستی مشخص نشده اما متخصصان تردید ندارند که هرچه زمان بیشتری با بیماری سپری کنید، ریسک ابتلا به ویروس کرونا هم بیشتر می‌شود.

آیا می توان از روی ظاهر بیمار مبتلا به ویروس کرونا را تشخیص داد؟

لزوما نه. فراموش نکنید که اگر به کرونا مبتلا شوید، اغلب علائم آن به اندازه سرماخوردگی یا آنفولانزا خفیف هستند و بسیاری از بیماران کووید-۱۹ هرگز از پا نمی افتند. به همین واسطه تشخیص افراد درگیر عفونت ویروس کرونا از دیگران دشوار است و افراد بدون اینکه بدانند به ناقل ویروس تبدیل شده و دیگران را به آن مبتلا می کنند.سازمان جهانی بهداشت بر این باور است که افراد پخش کننده ویروس در زمان انتقال آن مشخصا بیمار بوده‌اند.

آیا ویروس روی میله‌های داخل اتوبوس، نمایشگر‌ها و دیگر سطوح زنده می‌ماند؟

بله. پس از این که بسیاری از مردم در هنگ کنگ به یک معبد رفته و همگی احساس مریضی کردند، مرکز بهداشت این شهر از سطوح مختلف این معبد نمونه‌برداری کرد. شیر‌های دستشویی و حوله‌ها همگی تست مثبت ویروس کرونا داشتند. در نتیجه آن‌ها روی سطوح زنده می‌مانند. این ویروس از خانواده ویروس کروناست که به دلیل شاخک‌های روی آن که شبیه تاج است (کرونا در لاتین به معنی تاج) این گونه نام‌گذاری شده‌اند، می‌توانند بین ۲ ساعت تا ۹ روز روی سطوح شیشه‌ای، پلاستیکی و فلزی زنده بمانند.

همچنین زنده ماندن ویروس روی سطوح هیچ ربطی به تمیز یا کثیف بودن آن ندارد و این گونه نیست که شما بتوانید با چشم آن را مشاهده کنید. برای آلوده شدن یک سطح تنها کافیست، توسط سرفه یا عطسه شخص بیمار آلوده شود و شما با تماس آن سطح، بیماری شوید. در کل نمی‌توان گفت چه میزان از این ویروس برای آلوده کردن شخص لازم است.

نکاتی درباره ی کورنا ،به صورت کلی ویروس کرونا به سادگی از بین می‌رود. شما می‌توانید از یک محلول ضدعفونی کننده ساده استفاده کنید تا پوسته اطراف آن را از بین ببرید و به نوعی آن را خلع سلاح کنید. همچنین با شستن دست می‌توانید با خیالی آسوده به صورت خود دست بزنید، زیرا قطرات آب آلوده به ویروس نمی‌تواند از حفره‌های پوست عبور کند.

همچنین نگران سفارش‌های خود از چین نباشید. اگر از این هراس دارید که شخصی در چین روی محصول شما سرفه کند، باید بگوییم مدت زمانی که طول می‌کشد بسته از چین به دست شما برسد، بیشتر از عمر مفید ویروس بوده و تا آن موقع از بین رفته است. با این حال اگر باز هم نگران هستید، می‌توانید سطح محصول و دستتان را با مواد ضدعفونی کننده، تمیز کنید.

آیا برند صابونی که استفاده می‌کنیم، تاثیری بر کشتن ویروس کرونا دارد؟

خیر. برند صابون شما هیچ تاثیری بر ویروس کرونا ندارد و همه آن‌ها می‌توانند این ویروس را از بین ببرند.

همسایه من سرفه می‌کند. آیا باید نگران باشم؟

دکتر Ashish Jha از دانشگاه هاروارد می گوید: «هیچ شواهدی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق دیوار یا شیشه وجود ندارد». به گفته وی بیشتر باید نگران فضا‌های عمومی باشیم تا کانال‌های هوا. همچنین تا زمانی که هوا جریان داشته باشد، جای نگرانی وجود نخواهد داشت. یک همسایه آلوده به ویروس می‌تواند روی دستگیره‌ها سرفه کند و شما با لمس آن به ویروس آلوده شوید؛ احتمال این روش بیشتر است.

آیا غذا خوردن در جایی که شخص مریض وجود دارد، خطرناک است؟

اگر شخص آلوده به غذا دست بزند یا در صف طولانی کنار وی منتظر دریافت غذا باشید، احتمال این که شما هم ویروس را بگیرید، بسیار بالا خواهد بود، اما گرم کردن غذا ویروس را می‌کشد؛ پس نگران نباشید. دکتر جا می‌گوید «ما تاکنون ندیده‌ایم که غذا ویروس را پخش کند».

آیا حیوان خانگی من می‌تواند با من قرنطینه شود؟

هزاران نفر تاکنون روش‌های مختلف قرنطینه را آغاز کرده‌اند. بسیاری یا در مراکز درمانی قرنطینه شده‌اند یا به صورت داوطلبانه در خانه خود را قرنطینه کرده‌اند. پروفسور Whittaker که پیش از این نیز روی شیوع ویروس کرونا تحقیق کرده، می‌گوید: «هیچ نشانه‌ای مبنی بر انتقال ویروس از طریق انسان به حیوانات خانگی وجود ندارد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا