بازی

بلاک چین و نحوه ی عملکرد آن در آینده


بلاک چین چیست؟

بلاک چین زیرساختی است که بیت کوین و سایر ارزهای رمزگذاری شده بر اساس آن عمل می‌کنند. فناوری بلاک چین باعث می شود که هیچ کسی اجازه دستکاری در سابقه ی تراکنش ها را ندهد به همین ترتیب موجب ایجاد امنیت در ارزهای رمزگذاری شده می‌شود.

تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شوند و با استفاده از رمزنگاری امکان حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده تقریبا غیرممکن است.

در حقیقت بلاک چین  از دو واژه‌ی Block(بلوک) و Chain(زنجیره) تشکیل شده و می‌توان آن را به صورت زنجیره‌ی بلاکی تفسیر کرد.

بیت کوین،اولین کاربرد از این فناوری بود و از بلاک چین برای ذخیره اطلاعات دارایی کاربران بهره برد. اگر بلاک چین یک سیستم عامل باشد، بیت کوین نرم افزاری روی این سیستم عامل است.


بلاک‌های زنجیره‌ی بلاکی از چه اجزایی تشکیل شده‌اند؟

بلاک ها جزو مهم ترین بخش شبکه بلاک چین ها هستند که از دو قسمت تشکیل شده اند:

داده: با توجه به داده مورد نظر خود،داده های زیادی را در خود ذخیره و نگهداری می کند.

هش: یک هش رشته‌ای از کارکترهاست که با توابع خاصی ساخته می‌شود و آدرس یکتایی را به وجود می آوردند. سیستم بلاک‌چین این آدرس تولید شده را به یک بلاک تخصیص داده و از آن برای شناسایی بلاک استفاده می‌کند، هش را می‌توان مانند اثر انگشتی در نظر گرفت که برای هر بلاک کاملا یکتا و منحصر به‌فرد است.

در بلاک چین، هش بلاک‌های بعدی حاوی هش بلاک قبلی هم هستند. این ویژگی مهم باعث بالا رفتن امنیت بلاک‌چین می‌شود، به این صورت که اگر فرد ناشناسی کوچکترین تغییری در یک بلاک به وجود آورد همانطور که بالاتر نیز ذکر شد هش آن بلاک تغییر کرده و زنجیره از بین خواهد رفت.

بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین در واقع یک دفتر کل است که به شکل توزیع شده در شبکه قرار دارد. بلاک چین یک دفتر کل عمومی برای ثبت تراکنش‌هاست. با وجود اینکه هدف از طراحی بیت کوین، درج تراکنش‌های صورت گرفته با بلاک چین بود، هیچ لزومی ندارد این تراکنش‌ها الزاما دربردارنده انتقال ارز دیجیتال باشد و می‌تواند طیف گسترده‌ای از موارد را در برگیرد.

انواع بلاک چین

بلاک چین ها به طور کلی به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم می‌شوند.

بلاک چین عمومی : به بلاک چینی گفته می‌شود که دسترسی به شبکه آن برای عموم آزاد است و همه می‌توانند یکی از اعضای آن شوند مثل بلاک چین بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتالی

بلاک چین خصوصی : در این نوع برخی از سرویس دهنده ها یا اصطلاحا گره های شبکه هستند که به سایر اعضا اعتبار می‌بخشند و شبکه در دسترس عموم قرار ندارد. سایر گره‌ها باید مورد بررسی، شناسایی و ثبت نام قرار گیرند. مثل بلاک چین های شرکتی که از طریق آن پرداخت حقوق کارمندان و امور مربوط به آنها انجام می‌شود.


آینده بلاک چین

همان طور که گفتیم، بلاک چین در ابتدا به عنوان زیرساختی برای بیت کوین به دنیا عرضه شد. با این حال، گذشت زمان نشان داده که کاربردهای جالب و هیجان‌انگیز دیگری را نیز می‌توان از بلاک چین انتظار داشت. در ادامه به بررسی چند مورد از این کاربردها می‌پردازیم.

حسابداری

ضبط تراکنش‌ها از طریق بلاک چین، به طور قابل توجهی خطای انسانی را از بین می‌برد و داده‌ها را از دستکاری احتمالی حفظ می‌کند. به جای نگه‌داری رکوردهای جداگانه، کسب و کارها می‌توانند تنها یک دفتر کل واحد نگه داری کنند. یکپارچگی اطلاعات مالی یک شرکت نیز تضمین خواهد شد.

صنایع غذایی

مدیریت زنجیره تامین صنایع غذایی به خاطر فواصل جغرافیایی و نیز وجود فعالان مختلف در این زنجیره همواره با دشواری‌های زیادی روبرو بوده است. در این میان، بهره‌گیری از فناروی بلاک چین می‌تواند بهره‌وری این صنایع را افزایش دهد.

قراردادهای هوشمند

یک قرارداد هوشمند در واقع قراردادی قابل‌برنامه‌ریزی است که بر روی بلاک چین قرار می‌گیرد تا وقتی که تعهدات مندرج در آن توسط طرفین اجرا شود. به محض اجرای تعهدات، برنامه مورد نظر به صورت خودکار اجرا می‌شود.

انتشار دیجیتالی خدمات

ناشران و تبلیغ‌کنندگان دیجیتال برای پیدا کردن راه‌هایی برای افزایش بازده‌ای با یکدیگر تلاش می‌کنند. امروزه تبلیغات سنتی تقریبا تاثیرگذاری خود را از دست داده و به نظر کاربران ناکارآمد شده است. این تکنولوژی و استفاده از توکن‌ها باعث می‌شود تا آگهی‌دهندگان، منتشرکنندگان و کاربران همگی سود ببرند. کاربران و منتشرکنندگان با نظر دادن و به اشتراک گذاشتن آگهی توکن کسب می‌کنند و آگهی دهندگان هم با خرید توکن، می‌توانند آگهی خود را در کنار محتوای مناسب قرار دهند.

امور حاکمیتی

 ایجاد نتایج کاملا شفاف و در دسترس عموم، فناوری پایگاه داده توزیع شده می‌تواند شفافیت کامل را برای انتخابات یا هر گونه نظرسنجی ایجاد کند. قراردادهای هوشمند مبتنی براتریوم نیز به این روند کمک می‌کند. تصمیم گیری‌های سازمانی در بلاک چین امکان پذیر است و در عمل، این بدین معنی است که مدیریت دولتی دارایی‌های دیجیتالی و برقراری عدالت، به طور کاملا شفاف و قابل اطمینان صورت می‌پذیرد..

 امیدوازم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد.

 


.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا