اپلیکشن هاترفند هاترفند های IOS

آپدیت جدید آیفون اپل ios14

آی او اس ۱۴ (iOS 14) جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل موبایلی اپل است که رابط کاربری آن بهبود پیدا کرده، میزبان قابلیت‌هایی جدید شده و عملکرد آیفون‌ها را از جوانبی بهبود می‌بخشد.

اپل در طول هر سال محصولات و سرویس‌هایی متنوع معرفی می‌کند تا کاربران پرشمار خود را در سراسر دنیا راضی نگه دارد. یکی از بحث‌برانگیزترین و پراهمیت‌ترین همایش‌های اپل در طول هر سال، بدون شک کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان یا WWDC است که همه‌ساله تمرکزی ویژه روی مبحث نرم‌افزار دارد. اپل طی سال‌های اخیر در جریان برگزاری WWDC نسخه‌ی جدید سیستم‌های عامل خود را رونمایی کرده و همایش امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست. 

تاکنون شایعه‌های متعددی درمورد سیستم‌عامل موبایلی بعدی اپل شنیده‌ایم. در ابتدا، افشای اطلاعات نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل برای‌مان عجیب به‌نظر می‌رسید، تا اینکه درنهایت مشخص شد که نسخه‌ی اولیه‌ی سیستم‌عامل موبایلی اپل از ماه‌ها پیش در بین برخی افراد دست‌به‌دست می‌شده است. با همه‌ی این‌ها انتظارات سرانجام به‌پایان رسید و اپل به‌صورت رسمی سیستم‌عامل آی او اس ۱۴ (Apple iOS 14) را برای ایفون و آیپاد تاچ معرفی کرد.

نسخه‌ی جدید iOS میزبان چندین قابلیت خاص است تا تجربه‌ی کاربری آیفون‌ها را بهبود بخشد. این نسخه همچنین ازلحاظ ظاهری برخی تغییرات را به‌خود دیده است. در ابتدا انتظار می‌رفت که نسخه‌ی جدید آی‌او‌اس با نام آیفون او اس (iPhoneOS) معرفی شود، اما در نهایت این اتفاق رخ نداد.

لیست قابلیت های آی او اس iOS 14 اپل

در iOS 14 اپل شاهد قابلیتی جدید تحت عنوان کتابخانه‌ی اپلیکیشن (App Library) هستیم که در راستای سازماندهی اپلیکیشن‌های روی دستگاه قدم برمی‌دارد. اپلیکیشن‌ها به‌صورت خودکار در اپ لایبرری سازماندهی می‌شوند و به‌لطف آن مجبور نیستید آیکون تمامی اپلیکیشن‌ها را روی صفحه‌ی اصلی دستگاه نگه دارید. آی‌اواس جدید همچنین میزبان قابلیت جدیدی برای نمایش فهرست‌وار اپلیکیشن‌ها شده است. در این سیستم‌عامل می‌توان اپلیکیشن‌ها را براساس معیارهای فف نظیر الگوی استفاده از آن‌ها و موارد دیگر مرتب کرد.App Library در iOS 14 اپلیکیشن‌های روی گوشی را سازماندهی می‌کند.

به‌لطف App Library کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را در صفحه‌ی اصلی گوشی پنهان کنند. این قابلیت به‌طور ویژه مخصوص کسانی است که اپلیکیشن‌های بسیار زیادی روی گوشی دارند و ممکن است در بین صفحات مختلف سردرگم شوند. بخش App Library آی‌او‌اس در نگاه اول شباهت زیادی به منوی اصلی اندروید یا همان App Drawer دارد، اما در زمینه‌ی گروه‌بندی اپلیکیشن‌ها به‌شکلی هوشمندانه‌تر عمل می‌کند. برای مثال App Library می‌تواند به‌صورت کاملا خودکار تمامی بازی‌های سرویس اپل آرکید را درون منویی مجزا قرار دهد. 

همان‌طور که از مدت‌ها پیش به‌لطف افشای اطلاعات شنیده بودیم، iOS 14 میزبان ویجت‌هایی جدید شده است که امکان اضافه کردن آن‌ها به صفحه‌ی هوم وجود دارد. ویجت‌های جدید آی‌او‌اس داده‌های بیشتری را در خود می‌گنجانند و در ابعاد مختلف قابل‌دسترس هستند.

ویجت ها در آی او اس iOS 14 اپل
ویجت‌های جدید در iOS 14

امکان دسترسی به ویجت‌های موردبحث ازطریق Today View وجود دارد، اما همان‌طور که اشاره کردیم می‌توان ویجت‌ها را از صفحه‌ی Today View خارج و به صفحه‌ی اصلی وارد کرد. با اضافه کردن ویجت‌ها به صفحه‌ی اصلی، اپلیکیشن‌ها به‌صورت خودکار تغییرمکان می‌دهند تا جا برای ویجت باز شود.

کاربر ازطریق گالری ویجت‌ (Widget Gallery) به ویجت‌های موردبحث دسترسی پیدا می‌کند. در این بخش از سیستم‌عامل کاربر می‌تواند ویجت‌ها را در هر ابعادی که دوست دارد، به صفحه‌ی اصلی بیاورد. در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل موبایلی اپل شاهد ویجت جدید Smart Stack هستیم که به‌شکل خودکار و براساس ساعت، اپلیکیشن‌های مربوط به آن زمان را به‌نمایش می‌گذارد. در iOS 14 امکان اضافه کردن ویجت‌ها به صفحه‌ی اصلی وجود دارد

نکته‌ی مهم دیگر درمورد iOS 14، پشتیبانی از حالت تصویر در تصویر (Picture in Picture) است که از مدت‌ها پیش کاربران خواستار اضافه‌شدن آن به آی‌او‌اس بودند. این قابلیت در iOS 14 شباهت‌های بسیار زیادی به تجربه‌ی ارائه‌شده توسط آیپدها دارد.

همچون قابلیت تصویر در تصویر در macOS، قابلیت مذکور در iOS 14 نیز بدین صورت است که پنجره‌ای شناور روی اپلیکیشن‌ها باز می‌شود و کاربر خواهد توانست اندازه‌ی آن‌ها را تنظیم کند یا پنجره‌های موردبحث را به کناره‌ی صفحه‌نمایش بفرستد. اپل همچنین از اعمال به‌روزرسانی در دستیار صوتی سیری خبر می‌دهد.

در به‌روزرسانی جدید، رابط کاربری سیری بهبود پیدا کرده و برخلاف قبل تمام صفحه را نمی‌پوشاند. در نسخه‌ی جدید آی‌ا‌و‌اس هرگاه سیری را فرا بخوانید، این دستیار صوتی در قالب پنجره‌‌ای کوچک در بخش پایینی صفحه ظاهر خواهد شد. به‌لطف به‌روزرسانی‌های اعمال‌شده، سیری همچنین خواهد توانست درکنار پیام‌های متنی، پیام‌های صوتی را نیز ارسال کند.

لوگو اپلیکیشن Translate اپل آی او اس iOS 14 پس زمینه مشکی

علاوه‌بر این‌ها iOS 14 اپل میزبان اپلیکیشن جدید Translate است که به‌طور ویژه برای مکالمات طراحی شده و به‌شکلی کاملا آفلاین فعالیت می‌کند. اگر روی آیکون میکروفون ضربه بزنید، اپلیکیشن Translate مکالمات را به زبان انتخابی شما، ترجمه می‌کند.

در هنگام آغازبه‌کار، اپلیکیشن Translate توانایی پشتیبانی از ۱۱ زبان مختلف را دارد. زبان‌های تحت پشتیبانی اپلیکیشن جدید اپل شامل این موارد هستند: انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، چینی ماندارین، اسپانیایی، ایتالیایی، ژاپنی، کره‌ای، عربی، پرتغالی و روسی. انتظار داریم اپل به‌مرور زمان شمار زبان‌های تحت پشتیبانی Translate را افزایش دهد تا کاربران بیشتری امکان کار کردن با آن را داشته باشند. نحوه‌ی کارکرد این اپلیکیشن شباهت‌های زیادی به گوگل ترنسلیت دارد.اپلیکیشن Translate اپل به شکل آفلاین به‌ترجمه‌ی مکالمات می‌پردازد

یکی از مهندسین اپل در جریان برگزاری نطق اصلی کنفرانس WWDC 2020 روی صحنه حاضر شد و به معرفی قابلیت‌هایی جدید برای اپلیکیشن Messages پرداخت. براساس گفته‌های او، بخش میموجی قرار است میزبان ابزارهایی جدید شود که از بین آن‌ها می‌توانیم به ماسک صورت برای میموجی‌ها اشاره کنیم.

درکنار این‌ها ظاهرا کاربر در iOS 14 می‌تواند پیام‌های مهم و البته مخاطبان را در Messages سنجاق کند. این قابلیت به شما امکان می‌دهد به‌شکلی ساده‌تر به گفت‌و‌گو با دوستان و البته حرف زدن در گروه‌های چت بپردازید. به‌علاوه گفت‌و‌گوهای گروهی بخش iMessages هم قرار است برخی تغییرات و بهبودها به خود ببیند. 

آپدیت سیری در آی او اس iOS 14 قابلیت های جدید
دستیار صوتی سیری در iOS 14

مگ فراست، مدیر اپل مپس، یکی دیگر از افرادی بود که روی صحنه حاضر شد و به بیان بهبودهای صورت‌‌گرفته در این اپلیکیشن در iOS 14 پرداخت. براساس گفته‌های فراست اپل مپس جدید میزبان قابلیت‌هایی است که به‌لطف آن‌ها کاربر می‌تواند میزان ردپای کربن (Carbon Footprint) خود را کاهش دهد. بر همین اساس اپل مپس جدید به‌شکلی بهتر مسیر حرکت را برای دوچرخه‌سواران تعیین خواهد کرد.

اپل مپس همچنین خواهد توانست خلوت یا شلوغ بودن جاده‌ها را به اطلاع کاربر برساند. قابلیت‌های نقشه‌ی اپل در زمینه‌ی دوچرخه‌سواری برای کاربران نیویورک، لس آنجلس، منطقه‌ی خلیج سان فرانسیسکو، شانگهای و پکن دردسترس قرار خواهد گرفت. اپل مپس در نسخه‌ی جدید توانایی پیدا کردن ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی را نیز خواهد داشت. ظاهرا در هنگام‌ آغازبه‌کار، قابلیت موردبحث تنها با خودروهای BMW و فورد کار خواهد کرد. اپل مپس به‌لطف داده‌های شرکت‌های Zagat و AllTrails می‌تواند به‌شکلی هوشمندانه‌تر و دقیق‌تر مکان‌های جدید را به کاربر پیشنهاد دهد.

قابلیت کارکی CarKey آی او اس iOS 14 اپل
قابلیت CarKey در iOS 14

یکی دیگر از اعضای اپل به صحبت درمورد قابلیت CarPlay پرداخت. در نسخه‌ی جدید CarPlay امکان تنظیم والپیپرهای جدید فراهم می‌شود؛ همچنین CarPlay میزبان دسته‌ی جدیدی از فعالیت‌ها خواهد بود. اپل می‌گوید قابلیت CarKey به کاربر امکان می‌دهد به‌شکلی ساده و سریع ازطریق آیفون به خودرو دسترسی پیدا کند. نخستین خودروی تحت پشتیبانی قابلیت CarKey قرار است بی‌ام‌و سری ۵ سال ۲۰۲۱ باشد. امکان به‌اشتراک‌گذاری این کلیدهای مجازی ازطریق iMessage وجود خواهد داشت. قابلیت CarKey قرار است به iOS 13 هم بیاید. به‌لطف CarKey، قفل خودرو را با آیفون خود باز کنید

درکنار موارد یادشده، نسخه‌ی جدید آی‌او‌اس میزبان قابلیت App Clip است که به شما امکان می‌دهد در زمانی سریع بدون نیاز به دانلود نسخه‌ی کامل اپلیکیشن‌ها، آن‌ها را اجرا کنید و به‌شکل اولیه به کار با آن‌ها بپردازید. درواقع به‌لطف App Clip می‌توانید بخشی از اپلیکیشن را بدون دانلود نسخه‌ی کامل تجربه کنید تا درنهایت برای دانلود نسخه‌ی کامل تصمیم بگیرید.

قابلیت های آی او اس iOS 14 در قالب کاشی با پس زمینه مشکی

یکی از مدیران اپل App Clip را این‌چنین توصیف می‌کند: «بخش کوچکی از هر اپلیکیشن که می‌توان به‌شکل ساده و سریع به آن دسترسی پیدا کرد». امکان اجرای App Clip ازطریق تگ‌های NFC، مرورگر سافاری، اپل مپس، کد QR و موارد دیگر وجود دارد. اپل همچنین App Clip Code را معرفی کرده که شامل کدی بصری و NFC است. قابلیت موردبحث از Sign In With Apple هم پشتیبانی می‌کند تا از درست کردن حساب کاربری جدید بی‌نیاز شوید. App Clip از اپل پی پشتیبانی می‌کند و امکان دسترسی به آن ازطریق App Library هم وجود دارد. کنفرانس WWDC 2020 اپل همچنان درحال برگزاری است و زومیت به‌شکلی ویژه آن را پوشش می‌دهد.

گروه فنی مهندسی زرین هور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا