برنامه نویسیسی شارپ

برنامه نویسی سی شارپ را بیشتر بشناسیم

 آشنایی با زبان برنامه نویسی سی شارپ

زبان برنامه نویسی سی شارپ یک زبان برنامه نویسی نسبتا قوی است این زبان شی گراست و مبتنی بر کامپوننت های مختلف می باشد.

این زبان توسط شرکت مایکرو سافت در پروژه .NET توسعه یافت که بعد ها بر اساس استاندارد های ISO و Ecma به عنوان یک زیان برنامه نویسی استاندارد مورد تأیید قرار گرفت.

زبان برنامه نویسی #C توسط فردی هلندی به نام Anders Hejlsberg ساخته شد.

آندرس هایلسبرگ بعد ها تیمی برای توسعه این زبان تشکیل داد که آخرین ورژن این زبان ( یعنی C# 7.3 ) همراه برنامه ویژوال استودیو ۲۰۱۷ عرضه شد. در ابتدای ساخت این زبان اسم آن C-like Object Oriented Language بوده و به آن COOL نیز گفته شد که با تغییراتی اسم آن به #C تبدیل شد. زبان برنامه نویسی سی شارپ زبانی پرکاربرد و البته آسان برای یادگیری بوده که توصیه می شود افراد علاقه مند به حرفه ی برنامه نویسی ایتدا این زبان را فرا گیرند تا بعد ها یادگیری زبان های دیگر برنامه برای آن نسبتا آسان شود. (البته میزان یادگیری بستگی به هوش و استعداد خود فرد دارد.)

تصویر رهبر تیم طراحی زبان برنامه نویسی سی شارپ:

تصویری از آندرس هایلسبرگ

 

کاربرد های زبان برنامه نویسی سی شارپ چیست؟

توسط این زبان می توانید در زمینه های مختلف برنامه های تحت ویندوز، تحت وب، وب سرویس ها، برنامه های موبایل و با استفاده از موتور بازی سازی یونیتی که با استفاده از زبان سی شارپ بازی می سازد بازی سازی کرد؛ همچنین با استفاده از استودیو توسعه رباتیک مایکروسافت می شود از سی شارپ در حرفه رباتیک استفاده نمود اما برای این کار مرسوم نبوده و مشهور نیست.

تاریخچه زبان برنامه نویسی سی شارپ

در طی فرایند توسعه نت فریم ورک، کتابخانه‌های کلاس طراحی و ساخته شد.(البته توسط سیستم کامپایلر)

سپس فردی به نام آندرس هایسلبرگ در ژانویه ۱۹۹۹ تیمی را تشکیل داد تا زبان جدیدی را طراحی کنند.

نام این زبان ابتدا COOL بود که مخفف شده ی C-like Object Oriented Language است.

این نام نخست توسط شرکت مایکروسافت تأیید شده بود که بعد ها به دلیل علامت تجاری از این کار صرف نظر کرد و نام آنرا به #C تغییر داد. با ظهور ورژن  C# 7.3 قابلیت های جدیدی به این زبان اضافه شد که باعث می شود تا برنامه ایی که شما کد نویسی آن را انجام می دهید بهینه تر و پر بار شود.

حال بحث از ورژن‌های زبان #C شد جدولی از ورژن‌های دیگر آن را برای شما قرار می‌دهم:

جدول ورژن های مختلف زیان برنامه نویسی سی شارپ

دلیل پیدایش زبان برنامه نویسی سی شارپ

در سال ۱۹۹۹، شرکت sun microsystem اجازه استفاده از زبان برنامه نویسی Java در اختیار شرکت مایکروسافت قرار داد تا در سیستم عامل خود از آن استفاده کنند. جاوا در اصل به هیچ سیستم عاملی وابسته نبود، ولی مایکروسافت برخی از مفاد قرارداد را زیر پا گذاشت وقابلیت مستقل از سیستم عامل بودن جاوا را از آن برداشت. شرکت sun microsystem پرونده ای علیه مایکروسافت درست کرد و مایکروسافت مجبور شد که زبان شی گرای دیگری که به زبان ++C وابسته بود با استفاده از کامپایلر درست کند.

فردی به نام آندرس هایلسبرگ انجام این پروژه را بر عهده گرفت و تیمی برای این کار تشکیل داد.

 

آینده زبان برنامه نویسی سی شارپ

سی شارپ زبانی جذاب، پر کاربرد و پایان ناپذیر است زیرا شرکت مایکروسافت و سازندگان آن همواره در حال طراحی آپدیت ها و ورژن های جدیدی برای آن هستند. از نظر رنکینگ نیز زبان برنامه نویسی سی شارپ پنجمین زبان پر کاربرد، محبوب و قدرتمند است؛ بنابراین این زبان از محبوبیت و قدرت بالایی برخوردار است.


امیدوارم این نوشته مورد توجهتون قرار گرفته باشه.

در مطالب بعدی جزئیات و آموزشهایی از این زبان رو خواهیم نوشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا