اخبار

چرا نسخه ی برنامه نویسی php 6 انتشار نشد؟

چرا نسخه ی برنامه نویسی php 6 انتشار نشد؟

 

اگر برنامه نویس هستید و بخصوص برنامه نویسی وب کار کرده باشید به طور یقین زبان برنامه نویسیphpبرای شما آشناست.

حتی اگر برنامه نویسی php رو کار نکرده باشید اسمش بار ها به گوشتون خورده .

زبان برنامه نویسی php زبانی است که در قسمت Back End برنامه نویسی تحت وب استفاده میشود .

Back End به نحوه کار کردن ، به روز رسانی و تغییرات سایت وابسته است و عملیاتی که انجام میدهد برای کاربران قابل مشاهده نیست چرا که مستقیما با سرور در ارتباط است .

PHP مخفف Personal Home Page(صفحه اطلاعات شخصی) میباشد.

شاید برای شما جالب باشد که این نام از کجا انتخاب شده است .

شخصی به نام  راسموس لردورف (Rasmus Lerdorf) میخواست بداند چند نفر در حال خواندن رزومه ای هستند که او به صورت آنلاین منتشر کرده است .

لردورف اسکریپتی به زبان perl نوشت که این اسکریپت اطلاعات هر کس را که به صفحه رزومه او وارد میشد ثبت میکرد و سپس نمایش میداد که به همین دلیل نام این اسکریپت را PHP گذاشت .

به دلیل استقبال زیاد از  این اسکریپت ، او و تیمش مداوم آن  را پیشرفت دادند و نسخه های مختلف از php طی چند سال منتشر شد که هنوز هم انتشار نسخه های جدید ادامه دارد .

در تاریخچه انتشار نسخه های مختلف زبان برنامه نویسی php به تکته عجیبی برمیخوریم و آن این است که بعد از php 5.6 ورژن php 6 منتشر نشد و php 7 به کاربران معرفی شد .

دلیل انتشار php 7 بعد از php 5.6

php 7 بعد از ۱۱ سال یک انتشار عمده (major release) از php میباشد که ورژن قبلی آن که اکثر php کارها با اون آشنا هستند ، php 5 هست که شاید برای همه جالب باشه بدونند دلیل انتشار php 7 بعد از php 5.6 چیست  .

php 5.0 در سال ۲۰۰۴ انتشار پیدا کرد و توسعه php 6 هم سال ۲۰۰۵  شروع شد .php 6 قصد داشت قابلیت جدیدی رو به زبان php اضافه کنه با نام unicode support که معنای کلیش این هست که php میخواست علاوه بر کاراکترهای تک بایتی (single-byte) بتونه کاراکترهای چند بایتی (multi-byte)  مثل کاراکترهایی از زبان های دیگه مثل عربی ، چینی ، یونانی و …. رو هم پشتیبانی کنه .

بعد از ۵ سال کردن روی این مساله توسعه دهندگان php این امر رو خیلی سخت دیدند و در سال ۲۰۱۰ این کار متوقف شد .

برخی از ویژگی های php6 به unicode مربوط نمیشدند که توسعه دهندگان این ویژگی ها را  به php ورژن های ۵.۳ و ۵.۴ اضافه کردند .این تغییرات،  تغییرات بزرگی بودند و همین باعث شد که برخی اذعان داشته باشند که php 5.4 باید به عنوان php 6 نامگذاری میشد.

اما به دلیل این که توسعه دهندگان در مکان های مختلف از ویژگی unicode support در php 6 سخن گفته بودند و نمیخواستند کاربران فکر کنند که ویژگی unicode support در php 7 هم وجود دارد ، بالافاصله بعد از ورژن ۵ در php ورژن ۷ را منتشر کردند تا کاربران بدانند که php 7 ویژگی unicode support را نخواهد داشت .

در نهایت php 7 در اواخر سال ۲۰۱۵ منتشر شد .

این بود دلیل انتشار php 7 بعد از php 5.6 و منتشر نشدن php 6 .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا