اخبارامنیتترفند هاترفند های IOSرایانه اینرم افزار

تعمیر کابل شارژ

برخی مواقع که کابل شارژر گوشی هوشمند و یا تبلت مان خراب می شود فوری این به ذهن مان خطور می کند که خرابی کابل شارژر موبایلم به خاطر کهنه شدن و پوسیده شدن است و باید به فکر یک کابل شارژر جدید باشم. خرابی کابل های شارژر از جمله مواردی است که برای هر کاربر گوشی های هوشمند پیش می آید و همه ما تا بحال برای یک بار هم که شده این موضوع را تجربه کرده ایم و اگر برای تعمیر آن راه حلی پیدا نکنیم به ناچار باید آن را دور انداخته و به فکر خرید یک کابل شارژر جدید باشیم. کابل های جدید که در فروشگاه های لوازم جانبی موبایل دیده می شوند اکثراً غیر اصلی هستند و برای خرید یک کابل شارژ اورجینال باید پول نسبتاً زیادی پرداخت کرد. خرید کابل شارژرهای غیر اورجینال هم کیفیت پایینی دارند که ممکن است به باتری گوشی آسیب وارد کنند و هم عمر زیادی نخواهند داشت و باید دوباره به فکر خرید یک کابل جدید بود. بنابراین بهترین و مقرون به صرفه ترین راه این است که از کابل شارژر اصلی خود محافظت کنیم و در صورت خرابی بتوانیم آن را تعمیر کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات و روش های تعمیر را با هم بررسی کنیم.

کابل شارژ یکی از لوازم جانبی موبایل است که در روز به دفعات زیاد از آن استفاده می کنیم و عوامل بسیار زیادی وجود دارند که ممکن است باعث خرابی آن می شود. کابل شارژ موبایل از جمله وسایلی است که همواره مجبوریم که با خود ان را جابجا کنیم. مثلاً هنگام مسافرت و یا رفتن به اردوهای چند روزه اولین چیزی که در کوله خود قرار می دهیم، شارژر و کابل شارژ آن است. به همین خاطر ممکن است در اثر پیچاندن و جمع کردن کابل، روکش آن زخمی و پوسیده شود و یا اتصالات آن به سوکت به خاطر خم شدن کابل قطع شده و آسیب ببیند و از اینرو بیشتر در معرض خراب شدن قرار می گیرند.

رشته های سیم داخل کابل بسیار حساس هستند و در صورت قطعی و خرابی حتی یک رشته سیم، کابل شارژر معیوب شده و دیگر شارژر، باتری گوشی شما را شارژ نخواهد کرد. واقعیت این است که ما تنها می توانید آسیب ‌های جزئی وارد شده به کابل شارژ را تعمیر کنیم و در اکثر موارد شدت آسیب به قدری است که به ناچار باید کابل را عوض کنیم و هیچ راهی برای تعمیر وجود ندارد و اگر هم تعمیر شود ممکن است اثرات مخربی روی دستگاه شما بگذارد.

در زیر چندین روش برای تعمیر کابل شارژ ارائه شده است که می توانید بوسیله آنها کابل شارژر خود را تعمیر کنیم بدون اینکه به دستگاه خود آسیب برسانیم.

تعمیر کابل شارژ با استفاده از چسب برق

یکی از ساده ترین و راحت ترین روش تعمیر کابل شارژ، استفاده از چسب برق است. البته استفاده از چسب برق برای تعمیر کابل شارژ، یک راه حل موقتی برای وارد نشدن آسیب ‌های جدی در آینده است. می توان گفت این روش ابتدایی ترین روش تعمیر است و علاوه بر اینکه اصلا خطرناک نیست، بسیار به صرفه نیز است و تقریبا در اکثر خانه ‌ها چسب برق پیدا می‌ شود. در روش استفاده از چسب برق کافی است که محل آسیب دیده را پیدا کرده و روکش زخم شده را با نوار چسب به طور کامل بپوشانید. برای اینکه خیاتان راحت شود و مقاومت سطح آسیب دیده کابل را بالا ببرید، محل آسیب دیده را چندین دور با چسب بپوشانید.

تعمیر کابل شارژ با شیلد حرارتی (Heat shrink)

روش شیلد حرارتی که در واقع یک روش تخصصی و فنی است یک راه ‌حل بهتر و بادوام ‌تر برای تعمیر کابل شارژ محسوب می شود. البته هزینه انجام این کار به مراتب بیشتر است و در برخی موارد که سر هر دو طرف کابل از قطر کابل بیشتر است ممکن است جوابگو نباشد. در این روش تعمیر ابتدا یک شیلد حرارتی در اندازه کابل شارژر خود انتخاب کنید، سپس این نوار را از عرض برش داده و آن را دور تا دور کابل بپیچانید. آنگاه با استفاده از سشوار صنعتی این غلاف را گرم کنید تا درزها کاملا بسته شده و به بدنه کابل بچسبد. گرمای داده شده به شیلد حرارتی باعث می شود نوار به سیم کشی کابل برسد و منطقه آسیب دیده را تقویت کند.

تعمیر با استفاده از خمیر قابل فرم دهی سوگرو

خمیر (چسب) قابل فرم دهی سوگرو (Sugru) یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توان برای تعمیر هر نوع شارژری، حتی کابل هایی که شدیداً آسیب دیده است، استفاده کرد. این خمیر فوق‌العاده انعطاف پذیر است و به خوبی فرم و شکل کابل را به خود می‌گیرد و پس از استفاده در محل آسیب دیده و چسباندن دور کابل، کافی است ۲۴ ساعت آن را در هوای آزاد قرار دهیم تا به طور کامل فرم خود را بگیرد و محکم شود. پس از خشک شدن چسب، سپس می‌توانید برای مدتی طولانی از شارژر خود استفاده کنید. یکی از بهترین مزایای خمیر قابل فرم دهی سورگو، امکان قالب گیری آن به فرم کابل است و شما برای تعمیر هر نوع شارژری می‌توانید از آن استفاده کنید و بابت استحکام آن مطمئن باشید.

تعمیر کابل شارژ با استفاده از فنر

یکی دیگر از روش‌ های خانگی تعمیر کابل شارژ استفاده از فنر متناسب با سایز کابل است که این روش نیز ساده ترین راه حل محسوب می شود. استفاده از فنر باعث می شود که کابل بیش از حد خم نشود و روکش آن آسیب نبیند. برای این کار تنها کافی است که یک فنر ریز به اندازه قطر کابل پیدا کنید، آن را باز کرده و دور کابل بپیچید و به همین سادگی شما یک کابل شارژ بسیار محکم و مقاوم در برابر زخم ناشی از خم شدن و یا آسیب ‌های دیگر خواهید داشت. توصیه ما این است که برای فنر انداختن روی کابل شارژر از فنرهای درشت و ضخیم استفاده نکنید، بلکه یک فنر پیچشی نازک و کوچک برای شارژر خود انتخاب کنید.

چه کابل هایی را نباید تعمیر کرد؟

تعمیر کابل شارژ موبایل در شرایطی مفید و به صرفه است که تنها آسیب جزئی به کابل وارد شده است و شما با این کار هم کابل را تعمیر کرده اید و هم اینکه جلوی خراب شدن بیشتر آن را می گیرید. در مواقعی که کابل آسیب جدی و شدید دیده است، سعی نکنید آن را تعمیر کنید و نسبت به خرید آن اقدام کنید. چرا که ممکن است همین کابل تعمیری آسیب جدی تری به باتری و دستگاه موبایل شما وارد کند و هزینه زیادی را روی دست شما بگذارد. که قبل از تعمیر و ترمیم هر کابلی که خراب یا پوسیده شده است و قطع و وصلی زیاد دارد یا اصلا کار نمی‌کند، آن را به کارشناسان تعمیر موبایل بسپارید تا پس از بررسی در صورتی که قابل تعمیر باشد آن را تعمیر کنند. اگر هم مشکل خرابی کابل جزئی است و تنها روکش آن زخم شده است، از روش های بالا استفاده کنید و مشکل کابل شارژر خود را رفع نمایید.

استفاده از محافظ کابل باعث جلوگیری از خرابی و آسیب به کابل شارژر شما می شود و میزان دوام و ماندگاری کابل شارژر شما می شود. استفاده از محافظ کابل خیال شما را از بابت کج شدن، خراش برداشتن و یا هر آسیب احتمالی دیگر، راحت خواهد کرد.

همچنین برای دوام و سلامت بیشتر کابل شارژر خود پیشنهاد می کنیم کابل شارژر خود را به طور تمیز و مرتب نگهداری کنید و از پیچاندن آن خودداری کنید. با مراقبت بیشتر از کابل شارژ خود، طول عمر آنها را بیشتر کنید، اما به هر حال اگر کابل شارژر شما دچار آسیب دیدگی جزئی شد با استفاده از راه کارهایی که در بالا توضیح دادیم می توانید نسبت به تعمیر ان اقدام نمایید.

<<گروه فنی‌مهندسی زرین‌هور>>

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا