ترفند هاترفندهای اندروید

رفع مشکل عدم اتصال گوشی به وای‌فای

رفع مشکل عدم اتصال گوشی به وای‌فای : امروزه وای‌فای تقریبا همه‌جا در دسترس است. برای کارهایی که به اینترنت نیاز دارد مثل وب‌گردی، بازی‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و… وای‌فای حکم اکسیژن را دارد!

به‌عبارتی وای‌فای همیشه باید در اختیارمان باشد. اگر در حد متوسط و معمول هم با گوشی‌، لپ‌تاپ یا هر دستگاه دیگری به وای‌فای متصل می‌شوید، می‌دانید که وقتی وای‌فای قطع شود، می‌تواند اعصاب شما را به هم بریزد.

رفع مشکل عدم اتصال گوشی به وای‌فای

در این مقاله به برخی از مسائلی که باعث بروز مشکل در وای‌فای می‌شود و راه‌های حل آن‌ها می‌پردازیم، فرقی نمی‌کند که به شبکه‌ی خودتان وصل شده‌اید یا سعی دارید به شبکه‌ی دیگری متصل شوید، این راه حل‌ها به دردتان خواهد خورد.


۱- مشکلات موجود در ارتباط وایرلس را بررسی کنید

قبل از اینکه شروع به رفع مشکل وای‌فای کنید مطمئن شوید که خود دستگاهی که می‌خواهید به آن وصل شوید مشکل نداشته باشد. اگر مشکل عدم نمایش شبکه وای‌فای بر روی لپ‌تاپ است، چند دقیقه از وقت خود را صرف بررسی تمام تنظیمات روی کامپیوتر کنید. هم‌چنین مطمئن شوید که وای‌فای روی دستگاه فعال شده باشد. فعال شدن وای‌فای از روی دستگاه می‌تواند از طریق یک سوییچ فیزیکی، تنظیمات داخلی یا هر دوی آنها انجام شود.


۲- مودم و روتر را ریست کنید

ریست کردن مورم و روتر می‌تواند مشکلات ارتباط اینترنت شما را حل کند و هرگونه اختلال موجود در ارتباطات وایرلس را برطرف کند. خیلی مهم است که مودم و روتر وایرلس را با هم ریبوت کنید.


۳- بررسی کنید که شبکه مخفی نشده باشد

مخفی کردن شبکه وایرلس روش مؤثری برای محافظت از حریم شخصی است. اما از طرفی می‌تواند باعث شود تا شبکه وای‌فای روی دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید نشان داده نشود. برای اتصال به شبکه مخفی داشتن SSID و سایر جزئیات شبکه لازم است.

برای دسترسی به شبکه سراغ تنظیمات وای‌فای بروید. مراحل رسیدن به تنظیمات در هر دستگاهی متفاوت است اما تمام این تنظیمات در ویندوز در بخش Network and Internet Settings است. 

به مسیر Settings > Network and Internet بروید. از منوی سمت چپ Wi-Fi را انتخاب کنید. سپس گزینه Manage Known Networks > Add a New Network را انتخاب کنید. در باکس Network Name نام SSID را وارد کنید.

بعد از آن، نوع امنیت را مشخص کنید. در باکس Security Key گذرواژه شبکه را وارد کنید. سپس Connect Automatically را انتخاب کنید. حالا روی Save کلیک کنید. اگر شبکه در دسترس باشد، دستگاه شما به آن وصل می‌شود.


۴- دنبال تداخل بگردید

اشیاء و اجسامی که در گوشه و کنار خانه وجود دارند می‌توانند با روتر وایرلس تداخل داشته باشند. دنبال چیزهایی مانند وسایل الکتریکی، مایکرویو یا لامپ‌های فلورسنت بگردید. حتی دستگاه‌های وایرلس مانند گجت‌هایی از قبیل کنترلرهای ویدیوگیم وایرلس یا دوربین‌های امنیتی یا ستون‌ها و دیوارهای ضخیم می‌توانند باعث ایجاد تداخل شوند.

به این نکته توجه کنید که حتی شبکه‌های وایرلس همسایگان هم می‌توانند با شبکه داخلی شما تداخل ایجاد کنند. شاید تغییر کانال وای‌فای بتواند این مشکل را حل کند.


۵- ISP را بررسی کنید

اگر هیچ‌کدام از راه‌های فوق کارساز نبود با شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت خود تماس بگیرید. شاید مشکلی در منطقه شما وجود دارد که از آن بی‌اطلاع هستید. حتی ممکن است دستگاه‌ها و تجهیزات شرکت ارائه کننده اینترنت دچار مشکل شده باشد.


اینترنت‌ شما مدام قطع و وصل می‌شود

در مورد این مشکل چهار مقصر داریم: اتصالات نامنظم پهنای باند، فاصله از ایستگاه پایه، انتخاب ایستگاه اشتباه و شبکه‌ی محلی پرترافیک.

برود باند (Broadband): در برودباند می‌توان چندین سیگنال مختلف را به‌طور همزمان روی رسانه ارسال کرد و هرکدام از سیگنال‌ها دارای پهنای باند مشخصی است. تست این‌که ببینید مشکل از این مورد است یا نه کمی سخت است؛ مگر این‌که بتوانید یک کابل اترنت به روتر وصل کنید و از یک نرم‌افزار تست پهنای باند استفاده کنید؛ مثل Ookla یا یک نرم‌افزار نظارت بر شبکه. اگر توانستید، این مورد را از فهرست عاملان مشکل قطع و وصل شدن اینترنتتان حذف کنید!

فاصله: به نظر رفع این مشکل راحت به نظر می‌رسد. به ایستگاه‌تان نزدیک‌تر شوید! اما اگر ندانید که این ایستگاه‌های پایه‌ی وای‌فای دقیقا در کجا واقع شده‌اند یا اتاق شما یعنی جایی که دارید از اینترنت استفاده می‌کنید از محل ایستگاه دور است هضم عبارت نزدیک‌تر شوید کمی سخت می‌شود! به‌ علت انعکاس سیگنال و جذب آن توسط دیوار و وسایل و حتی انسان‌ها، همیشه برایمان واضح نخواهد بود که ایستگاه‌های پایه‌مان را کجا قرار دهیم تا پوشش‌دهی بهتری داشته باشد. برنامه‌ی NetSpot می‌تواند با ایجاد یک نقشه‌ی حرارتی، ناحیه پوششی وای‌فایتان را آنالیز کند. ورژن رایگانی نیز از Ekehau’s Heatmapper نیز هست که تقریبا همین ویژگی‌ها را دارد.

رفع مشکل عدم اتصال گوشی به وای‌فای

ایستگاه پایه اشتباه: ایستگاه پایه هر نودی که قابلیت وای فای دارد مثل روتر با همان تنظیمات امنیتی که به شما امکان پرسه زدن در اینترنت می‌دهد؛ چه روی یک برج بلند باشد چه در یکی از اتاق‌های خانه شما. وسایل شما مثل موبایلتان همیشه درمورد قوی‌ترین سیگنال انتخاب درستی ندارند. مثلا ممکن است در خانه‌ها‌ی کوچک به‌خاطر دیوارهای قطور چند ایستگاه داشته باشید. در این حالت ممکن است لپ‌تاپ و موبایلتان به‌صورت روتین به یک ایستگاه وصل شوند؛ درحالی‌که شاید ایستگاه دیگری که در خانه هست قوی‌تر باشد. وقتی این ایستگاه‌ها تمام نام یکسانی دارند هم می‌توانید انتخاب کنید که به کدام وصل شوید؛ اما خاموش و روشن کردن آداپتور وای‌فای خودتان می‌تواند در یک انتخاب بهتر کمک کند.

شبکه‌های محلی شلوغ: خارج از شبکه‌های توری می‌توانید به یک روتر وصل شوید و در هر باند حالت تعیین خودکار کانال را عوض و خودتان یک کانال را انتخاب کنید. راز کوچکی که در مورد وای‌فای وجود دارد این است که درحالی‌که سطوح سیگنال در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برای تمام کانال‌ها تنها یک ماکسیمم دارد، اما فرکانس ۵ گیگاهرتز به سه بخش بزرگ تقسیم می‌شود و تا سال ۲۰۱۴ هرکدام از آن‌ها ماکسیمم‌های مختلفی داشتند.

پایین‌ترین رنج کانال (۳۶،۴۰،۴۴،۴۸) نمی‌توانند در میزان بیشتر از پنج درصد از ماکسیمم بالاترین رنج کانال (۱۴۹،۱۵۳،۱۵۷،۱۶۱) کار کند. چنانچه ابزاری دارید که برای اعلام قوانین جدید بازبینی نشده بود (ابزاری که اکثریت قریب به اتفاق، ایستگاه‌های پایه‌ای با عمر حداقل دو سال هستند)، اگر باند ۵ گیگاهرتز را در کانال ۱۴۹ تنظیم کنید مشکل حل می‌شود یا با استفاده از ابزارهایی چون WiFi Explorer می‌توانید بفهمید چه وسایلی دور و برتان در حال استفاده‌اند.


پسوردتان صحیح است اما به اینترنت وصل نمی‌شوید

برای وارد شدن به یک شبکه به نام کاربری و رمز عبور نیاز دارید و اگر رمز عبور را اشتباه وارد کنید نمی‌توانید به آن شبکه وارد شوید. اما اگر رمز عبور را هم درست وارد کنید و باز نتوانید وارد شبکه شوید چه؟

  • چک کنید که حروف کوچک و بزرگ را در پسوردتان رعایت کرده‌اید و همنیطور فاصله‌ها. مطمئن باشید که حتی یک فاصله را هم جا نینداخته‌اید.
  • مطمئن شوید که شبکه درست را انتخاب کرده‌اید. در بعضی جاها با چندین و چند شبکه مواجه می شوید و احتمال دارد شبکه‌ای را انتخاب کرده باشید که تشابه اسمی با شبکه‌ای دارد که شما می خواستید آن را انتخاب کنید.
  • ممکن است مشکل از فرم‌ور یا سفت‌افزار روتر باشد که باعث می‌شود به‌خوبی کار نکند و نشود به آن متصل شد؛ حتی وقتی که پسورد درست را وارد کرده‌اید. در این صورت با یک متخصص مشورت کنید یا اگر خودتان تخصص کافی دارید روترتان را مجددا راه‌اندازی یا اصطلاحا Reboot کنید.

دستگاهتان مرتب به همان شبکه اشتباه وصل می‌شود

اکثر سیستم‌عامل‌های امروزی لیستی از شبکه‌هایی به آن‌ها وصل شده‌اید (حتی برای یک بار) در خود دارند. امروزه اگر با یک مثلا موبایل به شبکه‌ای متصل شوید، می‌توانید با دیگر موبایل‌ها، تبلت‌ها و کامپیوترهایتان به‌راحتی به آن شبکه وصل شوید. اگر شبکه‌ای باشد که یک بار به آن وصل شده‌اید و حالا هرقدر تلاش کرده‌اید که این شبکه فراموش شود و دیگر در لیستتان نباشد و نشده است، باید چه‌ کرد؟ شاید شما هم شنیده باشید که حذف اتصال به یک شبکه آن‌ را کاملا پاک نمی‌کند چون اگر با یک دستگاه دیگرتان به آن شبکه وصل شوید، مجددا آن شبکه به دستگاه‌های دیگرتان نیز کپی می‌شود. راه حلش تسلیم نشدن است: به پاک کردن آن شبکه از تمام وسایل و دستگاه‌هایتان ادامه دهید!


 برای مدیریت شبکه‌ها کافی است این مراحل را دنبال کنید:

  • در اندروید: Settings> Wi-Fi، دکمه Customize را بزنید و سپس Saved Network را انتخاب کنید.
  • در iOS: در Settings> Wi-Fi می‌توانید شبکه‌هایی را که به آن‌ها متصل شده‌اید کاملا پاک کنید.
  • در ویندوز: روی آیکون Network کلیک کنید، Manage Wi-Fi Settings و سپس Manage Known Networks را انتخاب کنید.
  • اداپتور وای‌فایتان ممکن است عمر خود را کرده باشد. مهم نیست که از چه دستگاهی استفاده می‌کنید؛ قبل از این که تسلیم شوید سیستم‌عاملتان را مجددا نصب کنید تا ببینید مشکل از کجا بوده است!

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. ☺

آرزو حسینی

مدیر گروه فنی مهندسی زرین هور آرزوهای زندگیمان را به اهداف زندگیمان تبدیل کنیم تا برای رسیدن به آنها تلاش کنیم نه اینکه فقط دعا کنیم...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا