اپلیکشن هاترفند هاترفند های IOSترفند های ویندوزترفندهای اندرویدکسب و کارنرم افزار

ساخت NFT و آموزش آن

ساخت NFT (توکن‌های غیرقابل تعویض) تا چندسال پیش رونق بسیار زیادی در بازار رمزارزها داشت . و بسیاری از هنرمندان، آثار خود را در قالب NFT با قیمت‌های بسیار به‌فروش رساندند. اگرچه این بازار با فرارسیدن زمستان رمزارزها از دوسال قبل به‌شدت از رونق افتاد. اما هنوز هم فروشگاه‌های زیادی وجود دارد که روزانه میلیون‌ها NFT در آن‌ها خرید و فروش می‌شود.

نکته‌ی جالب‌تر اینکه می‌توانید بدون دانش فنی و با هزینه‌ای اندک و در برخی موارد به‌طور رایگان، می‌توان NFT ساخت و آن را در بازارهای مختلف برای فروش عرضه کرد.

مفهوم NFT (ان اف تی) 

یک نمونه از مجموعه NFT

به‌طور کلی، NFT مخفف عبارت non-fungible token و به معنای توکن غیرقابل تعویض یا معاوضه است. به عبارت دیگر، NFT نوع خاصی از ارز دیجیتال منحصربه‌فرد است. این موضوع به این معناست که بر خلافِ یک ارز دیجیتال معمولی مانند بیت‌کوین و اتریوم، یک NFT منصربه‌فرد بوده و قابلیت تکثیر ندارد.

لازم به ذکر است که انواع زیادی از NFT در بازار وجود دارد که از رایج‌ترینِ آن‌ها می‌توان به فایل‌هایی با فرمت تصویر مانند نقاشی دیجیتالی اشاره کرد. جالب است بدانید که به دلیل منحصربه‌فرد و محدود بودنِ توکن‌های NFT، گاها معاملات بزرگی در این بازار انجام می‌شود. به عنوان مثال، در سال اخیر شاهدِ به فروش رفتن عکس یک میمون انیمیشنی در قالب یک NFT با قیمت چندین میلیون دلار بوده‌ایم، بدین معنا که فروشنده این اثر با ساخت NFT و فروش آن به‌صور اصولی، توانسته است تا درآمد خوبی را در عرض چند روز کسب کند. 

مزایای فروش و ساخت NFT

بازار NFT

امروزه، ساخت توکن‌های غیرقابل معاوضه یا همان NFT با هزینه‌ای اندک و حتی به‌طور رایگان امکان‌پذیر شده است. بنابراین ساخت و عرضه‌ی آن‌ها می‌تواند شما را به سود برساند. فروش NFT نیز کار سختی نیست و تعداد زیادی بازار و فروشگاه برای عرضه‌ی توکن‌های غیرقابل معاوضه‌ی شما دردسترس قرار دارند.

نکته‌ی مهم دیگر این‌که ساخت NFT می‌تواند شما را به درآمد دلاری برساند؛ این موضوع به‌خصوص برای ما ایرانی‌ها بسیار جذاب است.

بهترین بازارهای خرید و فروش NFT 

در حال حاضر، مارکت‌پلیس‌های آنلاین زیادی برای خرید و فروش NFT وجود دارند و افراد می‌توانند با ساخت NFT خود در این پلتفرم‌ها، فرایند خرید و فروش آن را آغاز کنند. به همین دلیل، فرایند ساخت NFT در هر پلتفرم متفاوت است.

در بخش زیر برخی از بهترین و معروف‌ترین بازارهای NFT برای ساخت و خرید و فروشِ آن را بیان کرده‌ایم: 

چطور بازار فروش NFT مناسب را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین بازار برای فروش NFT، فاکتورهای مختلفی وجود دارد که شاید مهم‌ترین آن‌ها، حجم کلی خرید‌وفروش در هر پلتفرم، آسان بودن رابط کاربری و هزینه‌های دریافتی از کاربران باشد. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم با مراجعه به مقاله‌ی بهترین بازارهای NFT می‌توانید نقاط قوت و ضعف هر فروشگاه را مطالعه و بهترین گزینه را مطابق نیازتان انتخاب کنید.

پلتفرم DappRadar حجم معاملات و سایر اطلاعات به‌روز فروشگاه‌ها و بازارهای NFT را ارائه می‌دهد که برای فروشندگان این توکن‌ها بسیار کاربردی و مفید است. با این ابزار همچنین می‌توانید بازارهای NFT را براساس حجم معاملات ۲۴ ساعت و غیره مرتب‌سازی کنید.

آموزش ساخت NFT در پلتفرم RARIBLE

پلتفرم rarible یکی از پلتفرم های فروش NFT است.

یکی از ویژگی‌هایی که پلتفرم RARIBLE را برای ساخت و خرید و فروش NFT در مقایسه با سایر پلتفرم‌ها متمایز کرده، امکان ساخت رایگان NFT در آن است. علاوه بر این، شما در این پلتفرم هیچ محدودیتی در تعداد ان‌اف‌تی‌هایی که می‌سازید، ندارید.  

مراحل ساخت ان‌اف‌تی در پلتفرم RARIBLE به ترتیب در بخش‌های زیر بیان شده‌اند: 

  1. از طریق مرورگر خود، وارد پلتفرم شوید و سپس برای ثبت‌نام روی گزینه CREATE کلیک کنید. 
  2. در بخش بعدی نیاز است تا یک کیف پول ارز دیجیتال مانند متامسک یا تراست ولت را به این پلتفرم متصل کنید. 
  3. بلاک‌چین خود را برای ساخت NFT که شامل تریوم، FLOW و TEZOS است، انتخاب کنید. 
  4. در بخش بعد، با توجه به تعداد فایل‌هایی که برای فروش به عنوان NFT دارید، یکی از دو گزینه SINGLE و MULTIPLE را انتخاب کرده و فایل خود را آپلود کنید. 
  5. لازم به ذکر است که پلتفرم RARIBLE برای ساخت ان‌اف‌تی از فرمت‌های PNG، GIF، JPG، WEBP، MP3 و MP4 پشتیبانی می‌کند. 

آموزش ساخت NFT در OpenSea

opensea مشهورترین پلتفرم معامله توکن های NFT است.

پلتفرم OpenSea یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های خرید و فروش NFT است و در بین تمامی سایت‌های معامله  NFT، یکی از برترین پلتفرم‌ها از نظر تعداد کاربران است. با توجه به این ویژگی، معمولا خرید و فروش NFT در این پلتفرم راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. 

برای ساخت و فروش NFT در پلتفرم OpenSea نیاز است تا مراحل زیر را  به ترتیب انجام دهید:

  1. ابتدا به آدرس opensea.io مراجعه کرده و روی قسمت CREATE کلیک کنید تا ثبت‌نام شما در سایت انجام شود. 
  2. پس از انتخاب گزینه CREATE و برای تکمیل ثبت‌نام، نیاز است تا یک کیف پول بسازید و آن را به پلتفرم متصل کنید. لازم به ذکر است که  این پلتفرم تقریبا از تمامی کیف پول‌های ارز دیجیتال مطرح جهان مانند تراست ولت، متامسک و … پشتیبانی می‌کند. 
  3. پس از طی کردن این مراحل، به راحتی می‌تواند ان‌اف‌تیِ خود را در فرمت‌های مختلفی مانند JPG، PNG، GIF، SVG، MP4، WEBM، MP3، WAV، OGG و … ساخته و به فروش برسانید. 

توجه داشته باشید که هزینه ساخت NFT با توجه به تعداد مجموعه و بلاک‌چین انتخابی شما می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر بلاک‌چین اتریوم را برای ساخت NFT انتخاب کنید، معمولا باید هزینه بالاتری در مقایسه با سایر شبکه‌های بلاک‌چین پرداخت کنید.

به‌طور کلی، بازه قیمتی هزینه ساخت NFT در پلتفرم opensea از ۷۰ دلار تا ۳۰۰ دلار است. در آخر توجه کنید که استفاده از این پلتفرم با آی‌پی ایران امکان‌پذیر نیست و برای ساخت NFT در آن، نیاز است تا از ابزارهای تغییر آی‌پی استفاده کنید.

همان‌طور که ممکن است تا به اینجا متوجه شده باشید، نحوه ساخت NFT در پلتفرم‌های مختلف تقریبا شبیه به یکدیگر است و معمولا باید در تمامی پلتفرم‌های مخصوص به این کار، مراحل زیر را طی کنید: 

  1. ثبت‌نام در پلتفرم 
  2. انتخاب گزینه ساخت NFT 
  3. اتصال کیف پول به پلتفرم 
  4. آپلود فایل مورد نظر و انتشار آن برای فروش 

مالیات NFT چگونه است؟ 

در حال حاضر، بازار NFT تحت قوانین مالیاتی ثابتی نیست و مالیات در این بازار با توجه به منطقه جغرافیایی متفاوت است.به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۳، سازمان IRS اعلام کرد که می‌خواهد برخی از NFTهای با ارزش را به عنوان یک کلکسیون در نظر گرفته و برای آن‌ها مالیات ۲۸ درصدی در نظر بگیرد؛ اما در جمع‌بندی می‌توان عنوان کرد که مالیات NFT نرخ ثابتی تا به اینجا ندارد.

چطور می توانیم NFT خود را قیمت گذاری کنیم؟

برای تعیین قیمت NFT خود، بهترین راهکار مرور سایر توکن‌های مشابه است. با کمی جست‌وجو در فروشگاه‌ها و بازارهای NFT می‌توان تعداد بسیار زیادی توکن غیرقابل معاوضه شبیه به اثر خود پیدا کنید و درنتیجه محدوده‌ی قیمت NFT مورد نظرتان به‌دست آورید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا