اندرویدبازیبازی سازیبرنامه نویسیپلی استیشن 4رایانه ایسی شارپ

موتور های بازی سازی/گرافیکی یا Engine ها چیستند؟

توسعه دهنده بازی

با سلام خدمت همه دنبال کنندگان سایت زرین هور. امروز میخواهیم بپردازیم به موتور های گرافیکی/بازی سازی یا Engine ها. این موتور ها در ساخت بازی ها تاثیر به شدت زیادی دارند.

گرافیست

پیکربندی ابتدایی موتور های بازی سازی یا Engine ها

پبکربندی ابتدایی موتور های گرافیکی یا Engine ها از دو مدل Private (انحصاری) و Public (عمومی) تشکیل میشوند. موتور های Private انحصاری برای بازی ها و شرکت های بازی سازی مشخصی هستند و بعضا حتی اسم آن ها فاش نمیشود؛ اما Engine های Public یا عمومی در دسترس همگان قرار دارد و هر توسعه‌دهنده ای میتواند از آن استفاده کند.

تزئین گر

انواع موتور های بازی سازی/گرافیکی یا Engine ها

محبوب ترین موتور های گرافیکی Unreal Engine و UNITY هستند.

موتور گرافیکی های عمومی و معتبر دنیا را در لیست زیر برای شما قرار خواهیم داد

آنرل انیجین

موتور Unreal Engine

این موتور بازی سازی به شدت محبوب و قدرتمند سال ۱۹۹۸ معرفی شد و تا به الآن هرروز کامل تر شده است. این موتور بیشتر برای بازی های کنسول و PC (کامپیوتر) ساخته شده است. گرافیک به شدت عالی دارد و از زبان C++ پشتیبانی می‌کند. به لطف کدنویسی قوی که در این موتور قدرتمند شده است توسعه‌دهنده را از کد نویسی های فراوان بی نیاز می‌کند. محیط به شدت جذاب و کاربردی دارد و توسعه‌دهنده امکانات و تابعه های به شدت زیادی را در اختیار دارد.
از جمله بازی های ساخته شده با این موتور، بازی Pubg، بازی کالاف دیوتی موبایل ورژن ۲۰۱۹، سری بازی های Asphalt، و God of War هستند

یونیتی

موتور Unity

کمپانی Unity، کمپانی قوی در حوضه بازی سازی و موتور بازی سازی است. موتور بازی سازی Unity از زبان های برنامه نویسی C# و Java Script پشتیبانی میکند و برای پلتفرم موبایل بیشتر استفاده میشود. این موتور برای سخت بازی های دو بعدی و سه بعدی استفاده میشود و بازی های دوربین شخص اول و شخص سوم را به کلی برای ساخت پشتیبانی می‌کند.
از جمله بازی هایی که با Unity ساخته شده‌اند می‌توان به کالاف دیوتی موبایل ورژن ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، Pekmon GO، Escape from tarkov اشاره کرد.

گیم استودیو میکر

موتور GameStudio Maker

این موتور بازی سازی بیشتر برای بازی های دو بعدی استفاده میشود. استودیو های ایرانی نیز زیاد از این موتور استفاده کرده اند و بیشتر بازی های دو بعدی ایرانی با این موتور ساخته میشوند.
از جمله بازی های محبوبی که با این موتور ساخته شده است بازی فروت کرفت و قارچ خور میباشند

فاکس اینجین

موتور Fox Engine

موتور Fox Engine در ابتدا انحصاری بوده و سپس عمومی تبدیل شده است. بازی معروف فوتبالی PES با این موتور تولید شده است.


گرچه برای ساخت یک بازی، لازم به همکاری چند حرفه مختلف و بعضا چند شرکت مختلف است، اما برای یک کاربر عادی و یا کاربر متوسط برای بازی سازی این موتور های بازی سازی کافی است.
بسیاری از فعالان بزرگ این حوضه برای تقویت پروژه خود از چند حرفه مختلف از جمله طراح، برنامه نویس، کارگردان، ایده پرداز، صدا بردار، موشن گرافیست و گرافیست استفاده میکنند.

با تشکر که تا پایان این مطلب همراهمان بودید، تا درودی دیگر به درود…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا