اخبار

اپن استک openstack چیست


تعریف openstack (اپن استک)

Open stack  یکی از موضوعاتی است  که پیرامون رایانش ابری و cloud مطرح می شود .درواقع OpenStack مجموعه ای از نرم افزارها برای ایجاد و مدیریت پلتفرم های پردازش ابری Public و Private  است. همچنین نرم افزاری برای ساخت و مدیریت پلتفرم رایانش ابری برای cloud های عمومی و خصوصی است.

OpenStack توسط برخی از بزرگترین کمپانی های تولید نرم افزار و هاستینگ و همچنین هزاران نفر از اعضای جامعه فردی پشتیبانی می شود. بسیاری بر این عقیده هستند که OpenStack آینده پردازش ابری در دنیاست. OpenStack توسط بنیاد OpenStack مدیریت می شود که یک سازمان غیر انتفاعی جهت نظارت توسعه و جامعه سازی در رابطه با این پروژه می باشد.

ویژگی های openstack

Openstack به گونه ای است که هرکسی بخواهد می تواند به متن و کدهای آن دسترسی داشته باشد(یک پروژه ی open source))  است و براساس نیازهای خود آن را custom سازی کند و در آخر به صورت رایگان عضو جامعه بزرگ openstack  شود.

با استفاده از openstack ،هزاران توسعه دهنده در سطح دنیا می توانند پشت سرهم در جهت تولید محصولات قوی تر،تنومند تر و ایمن تر عمل کنند.

OpenStack به کاربرانش اجازه می دهد که ماشین های مجازی و دیگر موارد را گسترش دهند تا امور مختلف را در محیط ابری روی آسمان به بهترین نحو مدیریت کنند.

از طرف دیگر openstack وظایفی که بایستی انجام شوند به جای این که بصورت همزمان در یک سیستم مشخص انجام شوند می توانند به راحتی روی چندین یوزر عضو OpenStack انجام شوند تا از قدرت پردازش خیلی بالاتری استفاده کنند با این کار پیمایش افقی را آسان تر میکند.


اجزای openstack

Openstack  امکانات و اجزا بسیار زیادی را دارا می باشد ازجمله:nova، cinder، neuton، dashboard galanc، swift و… 
که هر کدام از این اجزا امکانات خاصی به شما می دهند. استفاده از این ابزارها نیازمند داشتن دانش کار با open stack از سوی کاربر می باشد.

در ادامه به توضیح هر کدام از این اجزا می پردازیم.

  • Nova: این جزء موتور اصلی رایانش در OpenStack است که برای فراهم آوردن دسترسی به منابع ماشین ها و مدیریت آن ها در شبکه های نسبتا بزرگ می باشد.
  • Swift: که پروژه ی فروشگاه اپن استک نیز نام گرفت، کمک می کند تا کاربر بتواند به کمک این نرم افزار اطلاعات زیادی را توسط  یک API ساده ذخیره و بازیابی کند. سوئیفت ایده آل برای ذخیره سازی داده های بدون ساختار است که می تواند بدون محدودیت رشد کند.
  • Cinder: یک جزء ذخیره سازی بلاک (Block Storage) است که کارش شبیه این است که چطور کامپیوتر با روش قدیمی خود به مکان خاصی بر روی دیسک درایو دسترسی می یابد. این روش قدیمی مخصوصا در صورتی اهمیت زیادی پیدا می کند که سرعت دسترسی به دیتا برای ما مهم باشد.
  • Neutron: هدف نوتون ارائه سرویس جدید “شبکه به عنوان سرویس” است. در واقع در این سرویس  neotun بخش هسته و open stack  نقش پشتیبان را دارد.
  • Horizon: به منزله یک داشبورد برای OpenStack است. این تنها رابط گرافیکی برای OpenStack است. بنابراین کاربرانی که می خواهند OpenStack را امتحان کنند احتمالا این اولین جزئی است که خواهند دید. توسعه دهندگان می توانند به تمام اجزای OpenStack از طریق API به طور جداگانه دسترسی داشته باشند ولی Administratorها از طریق داشبورد می توانند ببینند که بر روی Cloud چه اتفاقی در حال روی دادن است و در صورت نیاز آن را مدیریت کنند.
  • Keystone: سرویس های شناسایی را در OpenStack ارائه می دهد. این مورد در واقع لیستی شامل تمام کاربران OpenStack Cloud است و شامل سرویس های Cloud که این کاربران اجازه استفاده از آن را دارند.
  • Glance: سرویس های Image را در OpenStack ارائه می دهد. در اینجا Image به معنی Image (یا کپی مجازی) از هارد دیسک است. با استفاده از Glance می توانیم هنگام پیاده سازی ماشین مجازی جدید، از این Imageها به عنوان Template استفاده کنیم.
  • Ceilometer: سرویس های دورسنجی (Telemetry) را ارائه می دهد و با استفاده از آن می توان سرویس های Billing را به استفاده کنندگان Cloud ارائه داد.
  • Heat: هماهنگ سازی در OpenStack را به عهده دارد که توسعه دهندگان با استفاده از آن، نیازمندی های نرم افزار Cloud را در یک فایل ذخیره می کنند که تعیین می کند چه منابعی برای آن نرم افزار ضروری است. با این روش Heat به زیرساخت مورد نیاز برای اجرای سرویس ها بر روی Cloud کمک می کند.


مزایای openstack  

  1. تغییر و نصب سیستم عامل بصورت خودکار
  2.  امکان انتقال سرور مجازی از یک سرور به سرور دیگر
  3. اشتراک گذاری منابع در چندین سرور مختلف بصورت یکپارچه بر روی یک سرویس
  4. در اوپن استک تمامی لاگ های موجود در سخت افزار ها بصورت یکپارچه نمایش داده میشود.
  5. در اوپن استک شما میتوانید منابع تمامی سخت افزار های موجود (cpu, ram, hard, bandwidth) را بصورت یکپارچه مانیتور نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا