امنیترایانه ای

سیستم به ویروس آلوده است یا نه؟

همه نگران (و باید) نگران ویروس های رایانه ای باشند ، به ویژه تغییرات جدیدی از این نرم افزار مخرب که هر ساله در حال ظهور است. اما اگر اطلاعات شما و دستگاه شما آلوده به ویروس شود چه معنایی دارد و چه آسیبی می تواند وارد کند؟

ویروس رایانه ای مشابه ویروس آنفولانزا عمل می کند: بسیار مسری است ، احساس می کنید از بین رفته اید ، به خواب و استراحت بیشتری نسبت به حالت معمول نیاز دارید و حتی انجام ساده ترین کارهای روزانه نیز دشوار است. به همین ترتیب ، یک ویروس رایانه ای با تکثیر خود و پخش شدن در سراسر سیستم عامل ، عملکرد دستگاه شما را مختل می کند. ویروس می تواند به برنامه ها آسیب برساند ، فایل ها را حذف کرده و هارد دیسک شما را مجدداً قالب بندی یا پاک کند ، که منجر به کاهش عملکرد و یا حتی خرابی کامل سیستم شما می شود. هکرها همچنین می توانند از ویروس ها برای دسترسی به اطلاعات شخصی شما برای سرقت یا از بین بردن داده های شما استفاده کنند.

با وابستگی بیشتر جامعه به فناوری ، آموزش خود ، خانواده ، دوستان ، کارکنان و همکاران در مورد پیمایش ایمن در اینترنت بسیار مهم است. در اینجا یک راهنمای سریع در مورد همه چیزهایی که باید در مورد ویروس های رایانه بدانید – از آنچه هستند و نحوه تشخیص ویروس تا آنچه دستگاه شما آلوده است باید انجام دهید ، آورده شده است.

virus
سیستم به ویروس آلوده است یا نه؟

چگونه کامپیوتر ویروس می گیرد

چندین راه وجود دارد که رایانه می تواند توسط ویروس آلوده شود و بیشتر آنها شامل بارگیری – عمداً یا غیر عمد – فایلهای آلوده است. موسیقی یا فیلم های کپی شده ، عکس ها ، بازی های رایگان و نوار ابزار، نمونه‌های رایج هستند ، همچنین ایمیل های فیشینگ/هرزنامه با پیوست. ویروس ها را می توان با مراجعه به وب سایت های مخرب یا کلیک روی پیوندها یا تبلیغات به وب سایت ناشناخته/ناامن بارگیری کرد. حتی اتصال به درایو خارجی آلوده مانند  USBمی تواند نرم افزارهای مخرب را به سیستم شما وارد کند.

نحوه تشخیص ویروس رایانه

در صورت مشاهده هر یک از مشکلات زیر در رایانه خود ، ممکن است به ویروس آلوده باشد:

  • کندی عملکرد کامپیوتر (زمان زیادی برای راه اندازی یا باز کردن برنامه ها)
  • مشکلات خاموش شدن یا راه اندازی مجدد
  • فایل های مفقود شده
  • خرابی های مکرر سیستم و/یا پیام های خطا
  • پنجره های بازشو غیر منتظره
  • برنامه های جدید (نوار ابزار و غیره) که بدون بارگیری آنها ظاهر می شوند
  • هارد دیسک بیش از حد کار می کند (فن صدا می دهد و به نظر می رسد هنگام کار زیاد کار نمی کند و به سختی کار می کند)
  • ایمیل هایی که به صورت خودکار از حساب های شما ارسال می شوند
  • تأخیر یا تغییر مسیر مرورگر
  • خرابی برنامه های آنتی ویروس یا فایروال ها

محافظت از رایانه در برابر ویروس

در حالی که هکرها به طور مداوم ویروس های هوشمندتر و پیشرفته تری ایجاد می کنند ، چندین راه برای محافظت از دستگاه و فایل های شما وجود دارد.

بهترین راه مقابله با ویروس این است که در وهله اول با استفاده از حفاظت آنتی ویروس و نرم افزار ضد جاسوس افزار از آن جلوگیری کنید. مهم است که این برنامه ها را به روز نگه دارید ، همچنین سیستم عامل خود را به طور مرتب به روز کنید و مطمئن شوید که تنظیمات امنیتی مرورگر شما جاری است. به طور مرتب از فایل های خود (در ابر یا هارد دیسک خارجی ایمن) در صورت خراب شدن ، باج گیری یا حذف شدن آنها پشتیبان گیری کنید. از یک ابزار امنیتی برای ارزیابی دستگاه خود و پیدا کردن آسیب پذیری آن استفاده کنید.

وقتی در اینترنت گشت و گذار می کنید ، روی پیوندهای مشکوک یا پنجره های بازشو کلیک نکنید. مرورگر شما ممکن است در مورد وب سایت های مشکوک به شما هشدار دهد ، یا ممکن است قفل قرمز قفل نشده ای در سمت چپ URL در بالای صفحه وب در صورت عدم امنیت مشاهده کنید. این همیشه به این معنی نیست که یک وب سایت خطرناک است ، اما ممکن است بخواهید دوبار در مورد مرور یا وارد کردن اطلاعات خود فکر کنید.

یک قانون خوب دیگر این است که هرگز ایمیل یا پیوست را باز نکنید مگر اینکه فرستنده را بشناسید و به آن اعتماد داشته باشید. اغلب اوقات ، هکرها از نام یک دوست به عنوان فرستنده استفاده می کنند یا در قسمت موضوع از عبارت Re: برای فریب شما استفاده می کنند ، بنابراین آدرس ایمیل واقعی را دوباره بررسی کنید تا ببینید آیا آن را تشخیص می دهید یا خیر. اگر ایمیل را باز می کنید و هنوز مطمئن نیستید ، حتی اگر از منبع قابل اعتماد باشد ، باز هم بهتر است آن را حذف کنید.

هنگام بارگیری نرم افزار بسیار مراقب باشید. فقط برنامه ها ، فیلم ها و موسیقی را از وب سایت ها یا خدمات مجاز بارگیری کنید.

در صورت ابتلا به ویروس چه باید کرد

اگر فکر می کنید کامپیوتر شما آلوده شده است ، با اجرای یک اسکن کامل سیستم با استفاده از نرم افزار آنتی ویروس خود و یک برنامه ضد بدافزار شروع کنید. تهدیدها را مرور کرده و هر اقدامی که می توانید انجام دهید (نرم افزار باید شما را در این مورد راهنمایی کند). اگر نمی توانید ویروس یا فایل های آلوده را از نرم افزار خود حذف کنید ، سعی کنید قبل از شروع به کار ، رایانه خود را به نسخه پشتیبان تهیه کنید.

در برخی موارد ، ممکن است لازم باشد سیستم عامل خود را مجدداً نصب کنید. اگر با نحوه انجام این کار آشنایی ندارید ، دستگاه خود را به فروشگاه محلی ارائه دهید که خدمات رایانه ارائه می دهد و از یک متخصص حرفه ای دیدن کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا