تکنولوژی

باتری مادربرد چیست؟

در این مقاله از زرین هور میخواهیم به شما بگوییم باتری مادربرد چیست و کاربرد آن چیست تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

باتری مادربرد

باتری مادربرد، برای زمان هایی که اتصال برق و یا باتری سیستم قطع میشود، طراحی شده است. این باتری برای انجام برخی از فرایند های سیستم در زمانی که سیستم خاموش است، نیروی مورد نیاز را تامین میکند. از جمله این فرآیند ها به ذخیره تنظیمات بایوس و حفظ زمان صحیح ساعت میتوان اشاره کرد.

کاربرد باتری مادربرد

مادربرد

تنظیمات بایوس در کامپیوتر در حافظه‌ای به نام cmos ram ذخیره میشود. اطلاعات موجود در این حافظه در صورت قطع اتصال برق(همانند رم اصلی کامپیوتر) از بین خواهد رفت. بنابراین لازم است یک باتری در مادربرد اضافه شود تا در صورت قطع کامل برق و باتری، نیروی لازم برای این حافظه تامین شود تا اطلاعات موجود در آن را از دست ندهید.

نکته!

این موضوع در کامپیوتر های قدیمی تر کاربرد دارد. در نسل های مدرن تر CMOS RAM حذف شده و به جای آن تنظیمات درون Non-Volatile Memory ذخیره میشود که این نوع حافظه نیازی به برق برای حفظ اطلاعات ندارد و این مشکل را حل کرده است.

دلیل دیگر حفظ فرمت صحیح ساعت و تاریخ است و به همین دلیل است که کامپیوتر‌های جدید هم با این که دیگر نیازی به باتری برای CMOS ندارند ولی باز هم باتری دارند. سیستم ساعت را به ما نشان میدهد، حتی اگر شما باتری و برق را برای مدتی از آن ها جدا کنید، باز هم زمان صحیح را نشان میدهد!چرا؟!!

چرا؟!

به دلیل اینکه در مادربرد یک ساعت واقعی Real Time Clock وجود دارد. این ساعت تمام وقت در حال اجرا است و برای ادامه کار نیاز به نیرو دارد و بنابراین در زمان هایی که برق قطع میشود، باتری مادربرد وارد مدار میشود تا نیروی لازم برای کارکرد آن فراهم شود. دقیقا مانند ساعت مچی، حتی سایز باتری مادربرد نیز با سایز باتری های ساعت یکسان است.

اتمام عمر باتری مادربرد

مادربرد

بسته به شرایط استفاده ممکن است بین ۲ تا ۱۰ سال طول بکشد. و زمانی که عمر آن تمام شود در سیستم هایی که cmos دارند، در زمان روشن کردن یکی از این ارور ها را میبینید:

  • cmos battery failure , cmos checksum erro , cmos read error

و یا پیام هایی مانند new cpu installed زیرا مادربرد نمیداند که قبلا cpu نصب شده است. همچنین ساعت سیستم و سایر تنظیمات بایوس و … به هم خواهد ریخت.

نکته!

در سیستم های جدید، فقط تنظیمات ساعت شما اشتباه خواهد شد و ممکن است تنظیمات بایوس و فرآیند بوت و … به شکل نرمال اجرا شود.


بیشتر بخوانید:

چگونه طول عمر باتری لپتاپ را افزایش دهیم؟


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا