افتر افکتایلوستریتورطراحیفتوشاپگرافیکنرم افزارنرم افزار

نرم افزار های شرکت ادوبی

اَدوبی (به انگلیسی: Adobe)، یک شرکت آمریکایی سازنده نرم‌افزارهای رایانه‌ای است. عمده فعالیت این شرکت در تولید نرم‌افزارهای طراحی و گرافیک است. ساختمان مرکزی این شرکت درشهر سن خوزه ایالت کالیفرنیا قرار دارد. ادوبی بیشتر به خاطر نرم‌افزار ویرایش تصویر فتوشاپ و نرم‌افزار سند قابل حمل پی‌دی‌اف و آدوبی کریتیو سوئیت مشهور است.

تاریخچه

شرکت ادوبی در ۲۸ فوریه ۱۹۸۲ میلادی در مانتین ویو کالیفرنیا توسط چارلز گسچه و جان وارناک که هر دو کارمندان زیراکس پارک بودند، تأسیس شد.

مؤسسین ادوبی در روزهای آغاز به کار شرکت مدل‌های مختلفی از کسب و کار در حوزه چاپ و نشر رایانه‌ای را مورد بررسی قرار دادند. آنها سرویس‌هایی نظیر خدمات کپی و همین‌طور سیستم‌های اختصاصی دفاتر انتشاراتی را نیز امتحان کرده بودند.

بعد از مدتی فعالیت در حوزه‌های اشاره شده بر روی نرم افزارهایی مخصوص چاپ تمرکز کردند. در این راستا Adobe PostScript اولین دستاوردشان بود. همچنین باید اشاره کنیم که پست اسکریپت به عنوان اولین استاندارد چاپ در رایانه بود که الگوریتم‌هایی را برای توضیح شکل حروف برای زبان‌های مختلف را شامل می‌شد. در این میان در سال ۱۹۸۸ ادوبی زبان مخصوص چاپ کانجی را نیز معرفی کرد.

نام ادوبی از کجا آمده است؟

جان وارناک در لوس آلتوس زندگی می‌کرد و در پشت خانه وی رودخانه‌ای به نام Adobe Creek وجود داشت که باعث شد تا جان وارناک اسم شرکت خود را برگرفته از اسم رودخانه محل زندگیش یعنی ادوبی نامگذاری کند. از طرفی لوگوی این شرکت نیز در همان سال‌ها توسط ماروا وارناک همسر جان وارناک طراحی شد.

خرید ماکرومدیا

شرکت ادوبی در سال ۲۰۰۵ مالکیت رقیب همیشگی خود یعنی ماکرومدیا را از آن خود کرد و در این هنگام درآمد آن بیش از ۱٫۹۶۶ میلیارد دلار بوده‌است. این خرید که به‌صورت تبادل سهام به ارزش ۳.۴ میلیارد دلار انجام شده، نرم‌افزارهای بزرگی را به مجموعه‌ی ادوبی اضافه کرد. از این میان، فلش و فری‌هند، بزرگ‌ترین اعضای جدید ادوبی بودند.

نوعسهامی عام
بنا نهادهمانتین ویو، کالیفرنیا(۱۹۸۲)
دفتر مرکزی ایالات متحده آمریکا سن خوزه، کالیفرنیا، ایالات متحده ی آمریکا
محدودهٔ فعالیتجهانی
مدیر عاملشانتانو ناراین
محصولاتفهرست محصولات را ببینید.
درآمد۴٫۰۵ میلیارد دلار (۲۰۱۳)
سود خالص۲۹۰ میلیون دلار (۲۰۱۳)
مجموع دارایی۱۰٫۴ میلیارد دلار (۲۰۱۳)
کارکنان۱۱٫۱۴۴ (۲۰۱۳)
شرکت‌های وابستهماکرومدیا

محصولات

در سال ۱۹۸۸ معروف‌ترین نرم‌افزار ادوبی یعنی فتوشاپ پا به عرصه وجود گذاشت. در سال ۱۹۹۱ ادوبی پریمیر معرفی شد. البته نسخه حرفه‌ای آن در سال ۲۰۰۳ ارائه شد.در سال ۱۹۹۳ ادوبی فرمت پی‌دی‌اف (سند قابل حمل) را خلق و نرم‌افزار ادوبی آکروبات و ادوبی ریدر را معرفی نمود.در سال ۱۹۹۴ ادوبی افتر افکتس معرفی شد که فرمت تیف (به انگلیسی: TIFF) نیز به همراه آن ارائه شد. در سال ۱۹۹۴ ادوبی پیج میکر معرفی شد که بعدها با پروژه دریم ویور که از خرید ماکرومدیا نصیب ادوبی شده بود، ادغام شد. در سال ۱۹۹۹ ادوبی این کپی معرفی شد. در سال ۲۰۰۵ ادوبی مالک فلش، دریم ویور و کود فوژن ماکرومدیا نیز شد.

لینک وبسایت شرکت ادوبی :


www.adobe.com


برای دیدن محصولات شرکت ادوبی بر روی لینک زیر کلیک کنید:


فهرست محصولات ادوبی


شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده هستم مهندس کامپیوتر در گرایش نرم افزار علاقه مند به برنامه نویسی و طراحی سایت . شماره تلفن : 09195227837 ایمیل : shahin.ahmadzadeh795@gmail.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا