ترفند هاتکنولوژی

بهترین فرمت یا فایل سیستم حافظه ها چیست؟

در این مقاله از زرین هور میخواهیم تفاوت بین فرمت های حافظه NTFS و FAT32 و EXFAT را برای شما شرح دهیم. تا پایان با ما همراه باشید.

فرمت های ویندوز

ویندوز از سه نوع فرمت برای حافظه ها پشتیبانی میکند. ویندوز از NTFS برای درایو های خود استفاده میکند و برای درایو هایی که قابل حذف شدن نیستند مورد استفاده قرار میگیرد. FAT32 استانداردی قدیمی تر است و به اندازه NTFS کاربردی نیست و برای حافظه های جانبی مورد استفاده قرار میگیرد. در کنار این دو فرمت نیز exFAT یک جایگزین مدرن برای FAT32 است. در این میان توجه داشته باشید که دو فرمت اولیه پشتیبانی بسیار بیشتری در مقایسه با فرمت exFAT دارند.

NTFS

حافظه

NTFS یک سیستم فایل مدرن ویندوز است. زمانی که شما ویندوز را نصب میکنید، درایو سیستم شما با NTFS فرمت میشود. NTFS دارای اندازه فایل و محدودیت های اندازه پارتیشن است، این فرمت از مجوز فایل ها برای امنیت بیشتر استفاده می کند.

به طور کلی این ساختار شرایطی را ایجاد میکند که اگر فایل سیستمی شما با مشکلاتی رو به رو شد بتواند نسخه های کپی برای پشتیبان گیری، رمزگذاری شده و محدودیت فضای دیسک، لینک های سخت و ویژگی بسیار دیگری را برای سیستم فراهم کند.

پارتیشن ویندوز شما به طور پیش فرض NTFS است و اگر یک درایو دیگر، نیز دارید که قصد نصب نرم افزار روی آن را دارید احتمالا باید فرمت آن را به NTFS تغیر دهیید.

NTFS با تمام نسخه های ویندوز به خوبی هماهنگی دارد، اما در سیستم عامل های دیگری محدودیت هایی دارد، برای مثال MacOS میتواند درایوهای NTFS را بخواند و امکان نوشتن روی آن درایو ها وجود ندارد. این موضوع در برخی از توزیع های لینوکس نیز وجود دارد و برخی از آنها تنها از NTFS به عنوان یک فرمت برای خواندن استفاده میکنند و قابلیت نوشتن روی آن ها وجود ندارد.

FAT32

فرمت FAT32 قدیمی ترین فرمت و ساختار است. این فرمت همزمان با ویندوز ۹۵ به منظور ارائه جایگزین برای فرمت FAT16 معرفی شد. FAT32 پینهاد خوبی برای استفاده در درایو های ذخیره سازی داخلی نیست. این فرمت، فاقد مجوزها و دیگر قابلیت های امنیتی موجود در NTFS است. نسخه های جدید تر از سیستم عامل ویندوز را نیز نمیتوانید بر روی درایوهایی با فرمت FAT32 نصب کنید و مجبور به استفاده از فرمت NTFS خواهید بود.

مزایای NTFS به FAT32 چیست؟

فرمت NTFS در ویندوز بهترین شرایط را برای شما ایجاد میکند. برخلاف فرمت FAT32 شما در این فرمت با محدودیتی رو به رو نیستید، مهم ترین ویژگی در میان مزایای NTFS نسبت به FAT32 حجم فایل ها است، در هر درایو با فرمت FAT32 شما میتوانید فایل های تا حجم ۴ گیگابایت را ذخیره کنید و همچنین حجم خود درایو نیز تا ۸ ترابایت میتواند باشد. NTFS محدودیت این گونه ای را برای کاربران ندارد و همچنین در آزمایش های انجام شده سرعت بالاتری را در مقایسه و بررسی FAT32 دارد.

exFAT

حافظه

فرمت exFAT در سال ۲۰۰۶ معرفی شد و مانند NTFS از محدودیت ظرفیت ۱۶ اگزابایتی فایل ها پشتیبانی میکند اما خیلی سبک تر است و جدید ترین گزینه در مقایسه فرمت ها به شمار میرود.

این فرمت را باید به روز شده FAT32 دانست که از محدودیت های حجمی برخوردار نیست. بیشتر دوربین های دیجیتالی جدید از exFAT استفاده میکنند. و مموری کارت هایی با طرفیت بالا در حال حاضر با فرمت فایل سیستم exFAT عرضه میشوند.


بیشتر بخوانید:

مانیتور ، راهنمای خرید (بخش دوم)


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا