تکنولوژی

تعریف ۴k و ۸k در کیفیت صفحه ی نمایش

تعریف ۴k و ۸k در کیفیت ،امروزه روز ،ما وقت بسیاری را صرف دیدن و نشستن پشت مانیتور ها می کنیم.نسل های در حال ظهور در حال سبقت گرفتن از نسل های قبلی در وابستگس به فضای مجازی و تلویزیون ها هستند.در این میان میل و رغبت به داشتن نمایشگر های با کیفیت همه گیر شده است.گیمرها گرافیست ها و حتی جوانانی که ساعت ها وقت خودشون رو پای فیلم و سریال می گذارند.در این بین شرکت های بزرگ نیز شروع به تولید و رقابت در ارائه ی محصولات متنوع کردند.

در بین این محصولات کی توان به انواع و اقسام مارک ها و برند ها اشاره کرد.ولی استاندارد همه ی آن ها مبتنی بر واخد پیکسل می باشد پیکسل ها همان واخد های کوچ نوری RGB هستند مه می توانند طیف وسیعی از رنگ ها را از حود متصاعد نمایند.هرچه اندازه ی آن ها کوچکتر و بالطبع تراکم آن ها بیشتر باشد .

اگر تلویزیون شما از رزولوشن HD یا ۷۲۰p برخوردار باشد؛ یعنی رزولوشن آن به ۱،۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل می‌رسد. درواقع، صفحه‌ی نمایشگری را فرض کنید که پیکسل‌ها به‌صورت سطر و ستون درکنار یکدیگر چیده شده‌اند.

در ۷۲۰p شاهد ۱،۲۸۰ پیکسل در سطر و ۷۲۰ پیکسل در ستون هستیم .

۷۲۰p نیز درواقع به قرارگرفتن ۷۲۰ پیکسل در ستون‌ها اشاره می‌کند.

همانطور که از ظاهر آن ها مشخص است. این روند و روال بر تعداد پیکسل های ستون صفحه ی نمایش استوار است.وقتی می گوییم کیفیت فلان صفحه ی نمایش ۷۲۰p است منظور این است که تعداد پیکسل های هر ستون آن ۷۲۰ پیکسل است.

اما چرا فقط به تعداد پیکسل ها ارتفاع اشاره می شود؟؟

تعریف ۴k و ۸k در کیفیت ،اگر کمی سن داشته باشید تلویزیون ها حجیم را به خاطر می آورید.

و البته کسانی که مثل من باشن تلویزیون های سیاه و سفید رو هم به خاطر میارن.

در تلوزیون ها ی حجیم قدیمی نسبت طول و عرض ۳*۴ بود.

اما امروزه و در تلویزیون های خانگی ما این نسبت به ۹*۱۶ تغییر پیدا کرده است.

به همین جهت با داشتن صرفا طول می توان ابعاد را تشخیص داد.

تعریف ۴k و ۸k

همیشه و در همه جا شرکت های بزرگ علاوه بر سعی در بالا بردن کیفیت و کاهش قیمت دارند.

اما در عین حال به ترفند های تبلیغاتی نیز دست میزنند.

در اینجا نیز حرف k نمایانگر کیلو و به معنای هزار می باشد.

با توجه به قاعده ی مرسوم که در بالا به ذکر آن پرداختیم انتظار داریم تا ارتفاع هر ستون این نمایشگر دارای ۴۰۰۰ و ۸۰۰۰ پیکسل باشد.وی در واقعیت این گونه نیست.شرکت هاید بزرگ یک تغییر کوچک ولی بزرگ در قاعده ی بازی داده اند.آن ها اینبار به تعداد پیکسل های سطر نمایشگر اشاره کرده اند.با این کار ی خواهند ما را به ایجاد انقلابی در صفحه های نمایشگر و کیفیت باور نکردنی مخصولات جدیدشان ترغیب کنند.

ابتدا به موضوعی باید اشاره کنیم که کمتر کسی از آن خبر دارد. ما دو نوع رزولوشن ۴K داریم که نوع اول برای سینما و نوع دیگر برای مصارف خانگی تعریف شده است:

  • ۴K تعریف‌شده برای مصارف خانگی: ۳،۸۴۰ در ۲،۱۶۰ پیکسل
  • ۴K تعریف‌شده برای سینما: ۴،۰۹۶ در ۲،۱۶۰ پیکسل

 ارزش دارد برای تلویزیون های با کیفیت بیشتر پول بدهیم؟؟

فرض کنید به بازار رفته‌اید و می‌خواهید تلویزیونی با ابعاد ۴۷ اینچ بخرید.

دو مدل درمقابل شما قرار دارد: یکی با رزولوشن ۱۰۸۰p و دیگری با رزولوشن ۴K.

در هر دو نمایشگر، میلیون‌ها پیکسل وجود دارد و اگر هر دو از تکنولوژی‌های کاملا مشابه با یکدیگر استفاده کرده باشند و تفاوت فقط در رزولوشن باشد، در مشاهده‌ی تصاویر از فاصله‌ی دومتری یا بیشتر نمی‌توانید تفاوت میان دو تلویزیون را تشخیص دهید.

درحقیقت، تا وقتی به شما نگویند کدام‌یک ۱۰۸۰p و کدام‌یک ۴K است، تفاوت میان دو تلویزیون را تشخیص نخواهید داد. دلیل آن نیز میزان ppi در دو نمایشگر به‌دلیل ابعاد ۴۷ اینچی آن‌ها است. شما زمانی می‌توانید تفاوت این دو نمایشگر را تشخیص دهید که ابعاد آن‌ها بسیار بیشتر باشد؛ مثلا ۱۱۰ اینچ.

پس هماگونه که بیان شد در تلویزیون های با ابعاد بزگتر ارزش دارد

تا با پرداخت بیشتر تلویزیون با کیفیت تری را بخرید.

امیدوارم مطلب فوق برای شما مفید فایده بوده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا