برنامه نویسی

متد چیست ؟

متد چیست ؟ متد (به زبان انگلیسی Method) یکی از مفاهیم بسیار پر استفاده در زبان جاوا است.اکثر کار هایی که در برنامه نویسی انجام می دهیم متد ها در آن حضور دارند بنابراین آموزش یادگیری مفهوم آن و کاربرد آن امری ضروری میباشد. پس با ما همراه باشید.

متد چیست ؟

به مجموعه دستوراتی در برنامه نویسی که نام خاصی داشته باشند متد گفته میشود. برای استفده از متد ها در هر کجای کد نویسی اپلیکیشن با صدا کردن آن می توانیم از دستورات درون آن ها استفاده کنیم. برای مثال اگر ما بخواهیم یک سری کد برای اجرای عملیات ریاضی مانند جمع/تفریق/ فاکتوریل و …. بایدکد ها را چندین بار تکرار کنیم که باعث پیچیدگی کار و احتمال بالا رفتن خطا می شود. پس برای راحت شدن کار در یک متد دستورات را تایپ کرده و در هنگام نیاز آن را بازخوانی میکنیم.پس می توان گفت که متد دقیقا یک تابع است که ما به آن ورودی میدهیم و تابع آن  ها را پردازش می کند و سپس خروجی را تحویل ما می دهد.

متد چیست ؟ ساختار متد

متد ها ساختار خاصی دارند که شامل ورودی/دستورات/خروجی میباشد.

ورودی : ورودی به داده های گفته می شود  که وقتی متد را بازخوانی کردیم وارد می کنیم تا متد بنا بر دستورات آن ها را پردازش کند. پس در مرحله ی اول باید داده ها را همراه با بازخوانی کتد وارد کنیم.

دستورات(پردازش ) : دستورات به کد های خاصی گفته می شود که قبلا در متد قرار داده ایم تا در صورت گرفتن ورودی آن ها را طبق دستورات (کد ها ) آن ها را پردازش کند.پس رفتار یک متد بسته به کد های آن است و هنگام دریافت ورودی به طور خاص و طبق کد ها ورودی ها را پردازش می کند.

خروجی: خروجی به مقداری گفته میشود که دستورات متد روی ورودی انجام داده اند و به عنوان نتیجه نتیجه به ما تحویل می دهد. خروجی متد ها به دو صورت است در یک صورت میتوانند مقداری را به عنوان خروجی بر گرداند. اگر متد به صورتی باشد که مقداری را به عنوان خروجی برگداند مقدار را به کد های  ما و جایگزین قسمتی میشود که متد را بازخوانی کرده ایم ولی اگر متد مقداری را برنگرداند هیچ مقداری به کد های ما ارسال نخواهد شد. یعنی داده هایی که به عنوان ورودی وارد کرده ایم و توسط دستورات درون متد پردازش شده اند مقداری به عنوان خروجی برای کد های ما ارسال نمیشود. ممکن است به جای مقدار اعمالی دیگری روی ورودی انجام شود.(این نوع متد ها را می توانید در دوره های یادگیری برنامه نویسی یادبگیرید)

چرا متد؟ اهمیت استفاده از متد

اهمیت استفاده از متد درجایی نمایان میشود که ما بخواهیم یک یک برنامه بنویسیم و در صدها قسمت مختلف نیاز به یک کد یکسان و تکراری داشته باشیم که برای این کار به جای تکرار این کد ها به صورت کامل در تمامی قسمت ها یک بار آن را به عنوان یک متد می نویسیم و در هر قسمت که نیاز بود آن را فرا می خوانیم. در صورت عدم استفاده از متد دچار حجیم بودن و پیچیدگی بیش از حد کد ها میشویم و در هنگام ویرایش این کد ها(دستورات درون متد که در درون متد قرار داده نشده اند) به مشکلات زیادی بر میخوریم.

اطلاعات بیشتر متد چیست ؟ چگونه یک متد بنویسیم؟

دستور لازم برای نوشتن یک متد به صورت زیر است:

متد چیست ؟ نحوه استفاده متد

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا