نرم افزار

پاورپوینت معرفی و نکات کلی در مورد ارائه

پاورپوینت معرفی و نکات کلی ،پاورپوینت یکی از برنامه های مجموعه نرم افزاری مایکروسافت آفیس هست که به ما این امکان رو میده در سخنرانی ها و ارائه مطلب هایی که داریم بعنوان یک ابزار کمکی بتونیم سخنرانی اثر بخش تر و بهتری داشته باشیم.

پاورپوینت یک ابزار برای ساخت اسلایدهای حرفه ای است که به ما اجازه میده تا بتونیم از فرمت های مختلف اطلاعات مثل: متن، صوت، فیلم، عکس و یا افکت های تصویری برای ساخت اسلایدها ازش بهره ببریم.

نسخه های مختلف از پاورپوینت وجود داره که همواره شرکت مایکروسافت آفیس تلاش کرده در نسخه های جدیدی که ارائه میده، امکانات بیشتری به این نرم افزار اضافه کنه و از طرفی هم کار کردن با این نرم افزار رو برای ما آسون تر (به قول خارجیا User Friendly ) کنه.

پاورپوینت دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

پاورپوینت دقیقا به ما اجازه میده تا بتونیم سخنرانی و ارائه مطلبی که داریم بتونیم کامل تر و اثر گذارتر اجراش کنیم.

سخنران زمانی که از تصاویر و کلمات به صورت همزمان استفاده می کنه، یادگیری اون موضوع برای مخاطب آسان تر خواهد بود  و همینطور بهتر از زمانی است که فقط از کلمات استفاده می کنه.

دلیلش این هست، وقتی ما از پاورپوینت که یک جلوه بصری و دیدنی است استفاده می کنیم باعث میشه که مخاطب اطلاعات رو علاوه بر شنیدن، ببینه.

در تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده اند بیشتر افراد تصاویر و در کل جلوه های دیدنی رو راحتر یاد می گیرند و همچنین در آینده هم راحت تر می توانند به یاد بیاورند.

شتباهات رایج در ساخت اسلاید پاورپوینت

متاسفانه بیشتر افراد هدف اصلی استفاده از پاورپوینت رو که تأثیر گذاری بیشتر روی مخاطب هست رو فراموش می کنند و از این ابزار طوری استفاده می کنند که اثر معکس به همراه داره.

در زیر به اشتباهات رایجی که خیلی از سخنران ها انجام می دهند اشاره می کنیم:

نوشتن متن سخنرانی در اسلاید پاورپوینت

پاورپوینت معرفی و نکات کلی ،مثلا خیلی از سخنرانان رو دیدم که متن کامل سخنرانیشون رو در یک صفحه اسلاید نوشته اند و سخنرانی خودشون رو از روی اسلاید روخوانی می کنند 

سخنران با این کار به مخاطب میگه که من برای سخنرانی ام وقت نذاشتم یا اینکه من اصلا سخنرانی بلد نیستم انجام بدم.

پشت کردن به مخاطب در هنگام خواندن اسلاید پاورپوینت

از طرفی هم برخی از این افراد وقتی می خواهند متنی که روی اسلاید پاورپوینت نوشته اند بخوانند پشت به مخاطب می کنند که اصلا حرکت جالبی نیست و با این کار ی جورایی به مخاطب بی احترامی می کنند و همینطور شخصیت خودشون رو بعنوان یک سخنران زیر سوال می برند.

استفاده کردن از تصاویر بی کیفیت

اشتباه رایج بعدی که دیدم خیلی از افراد این کار رو می کنند این است که:

تصاویری که در اسلاید های پاورپوینت استفاده می کنند اصلا وضوح و کیفیت خوبی نداره.

قطعا اسلایدی که حاوی تصاویر با کیفیت هست می تونه بیان کننده این باشه که سخنران روی طراحی سخنرانی خودش وقت گذاشته و تلاشش رو کرده که سخنرانی خودش رو به بهترین نحو ارائه کنه.

استفاده از تصاویر کوچک

استفاده از عکس های کوچیک در اسلاید های پاورپوینت اصلا جلوه خوبی نداره و از طرفی هم به احتمال خیلی زیاد نمی تونه تأثیر گذاری زیادی بر روی مخاطب داشته باشه.

به جای استفاده از یک عکس کوچیک که اصلا واضح هم نیست، عکس رو بصورت تمام صفحه در بیاریم.

 استفاده از چندین عکس برای یک اسلاید

اشتباه بعدی که بعضی از سخنران ها در طراحی اسلاید پاورپوینت انجام میدند این است که چندین عکس رو در یک اسلاید به نمایش می گذارند، بهترین کار این است که برای هر ایده یا برای هر زیر عنوان یک عکس با کیفیت تمام صفحه به نمایش بذاریم.

استفاده از فونت های ناخوانا

استفاده از فونت ناخوانا هم در اسلاید های پاورپوینت باعث میشه که مخاطب سردرگم بشه و حواسش از روی صحبت های ما به کشف و رمزگشایی برای خواندن متن در روی پرده نمایش باشه.

استفاده از اندازه فونت کوچک

مورد بعدی استفاده از فونت های کوچیک است. بعضی از سخنران ها از اندازه فونتی که همیشه برای تایپ مقاله ها و نوشته های اداری استفاده می کنند، از همون اندازه هم برای نوشتن در اسلاید پاوپوینت خود استفاده می کنند. خب استفاده از این سایز فونت اصلا خوانا نیست و باعث اذیت شدن مخاطب میشه.

بنابراین برای تأثیر گذاری بیشتر از اندازه فونت بزرگ استفاده کنیم

استفاده بیش از حد از افکت های تصویری

مورد بعدی در ساخت اسلاید پاورپوینت این است که خیلی از افراد از جلوه ها و افکت های تصویری پاورپوینت بیش از اندازه استفاده می کنند. انگار قسم خورده اند که از تمام امکانات پاورپوینت استفاده کنند و همواره تلاش می کنند که چیزی از قلم نیوفته.

در مقالات و آموزش های بعدی در مورد نکات حرفه ای و ترفندهای ساخت یک اسلاید پاورپوینت آموزش هایی را ارائه خواهم که مطمئن هستم از آن لذت می برید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا