ترفند هاترفند های ویندوز

اطلاع از وجود کارت گرافیک جداگانه روی کامپیوتر

اطلاع از وجود کارت گرافیک جداگانه روی کامپیوتر

واحد پردازش گرافیکی یا به اختصار GPU که گاهی وقتها واحد پردازش بصری یا VPU نیز نامیده می‌شود در واقع وظیفه رندرینگ یا نمایش تصاویر بر روی صفحه نمایشگر در کامپیوتر ها و همچنین لپتاپ، اسمارت فون و سایر گجت‌ها را عهده دار می باشد.

قسمتهای مختلف در یک کارت گرافیک، یک کارت گرافیک پیشرفته شامل یک برد با مدار چاپی بهمراه حافظه و یک پردازنده اختصاصی است که همان GPU است می باشد.

در واقع کارتهای گرافیک بطور قابل توجهی ، میزان و حجم عملیات مربوط به پردازنده اصلی کامپیوتر را کاهش می دهند. و این کمک شایانی به عملکرد کلی سیستم و افزایش سرعت در کامپیوتر های امروزی می شوند.


وجود کارت گرافیک جداگانه روی کامپیوتر

در واقع تاثیر گذار ترین قسمت در عملکرد کلی یک گارت گرافیک تراشه مرگزی آن یا GPU می باشد.

دو شرکت عمده و بزرگ AMD و nVIDIA  وظیفه تولید و ساخت تراشه های گرافیکی را به عهده دارند. وکارت گرافیک Gforce و کارت گرافیک ATI از محصولات این دو شرکت هستند.

یکی از اجزای حیاتی کامپیوتر شخصی، کارت گرافیک یا پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) است که آگاه بودن از مشخصات آن، به دلایل مختلف می‌تواند ضروری باشد.

هر سیستمی دارای کارت‌ گرافیک است. ولی همه‌ی سیستم‌ها از کارت گرافیک اختصاصی بهره نمی‌برند.

زمانی که یک سیستم برای بازی‌ کردن بخواهید، نیاز به کارت گرافیک جداگانه احساس می‌شود. کارت‌ گرافیک مجتمع، در واقع یک چیپست گرافیکی است که داخل مادربورد جاسازی شده است؛ ولی کارت‌ گرافیک اختصاصی، معمولا توسط درگاه‌ PCIe به مادربورد متصل می‌شود.

در سیستم‌های دسکتاپ، معمولا کارت‌ گرافیک مجتمع توسط اینتل ساخته و در مادربورد تعبیه می‌شود؛ ولی کارت‌‌ گرافیک اختصاصی ساخته‌ی شرکت انویدیا یا ای‌ام‌دی است.

تعیین اینکه کدام مدل از کارت گرافیک جداگانه استفاده می‌کند، با توجه به تنوع زیاد محصولات، امری دشوار است. ولی با ارائه‌ی یک راهکار کلی برای تمامی سیستم‌های کامپیوتری، می‌توان این دشواری را برطرف کرد.

حال برای اینکه بفهمید سیستم شما از پردازنده‌ی اختصاصی بهره می‌برد یا خیر ادامه مطلب را بخوانید…


برچسب‌ های روی سیستم

یکی از ساده‌ترین راه‌های بررسی این موضوع برچسب‌های روی سیستم است.

معمولا لپ‌تاپ‌ها از این برچسب‌ها در کنار تاچ‌پد خود استفاده می‌کنند. این برچسب نشان می‌دهد که سیستم شما دارای یک کارت‌ گرافیک اختصاصی از یکی از دو شرکت نامبرده است.


Device Manager

متأسفانه این برچسب‌ها پس از مدتی از بین می‌روند. حتی اگر برچسب‌ها از بین نروند، فقط می‌توانند وجود پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی و نام شرکت سازنده‌ی آن را نشان دهند.

برای این‌که نام و مدل کارت‌ گرافیک را ببینید، مطابق شکل زیر، در بخش جستجوی ویندوز عبارت «Device Manager» را تایپ کنید.

اطلاع از وجود کارت گرافیک جداگانه روی کامپیوتر

قسمت Display Adapter را باز کنید. اگر بیش از یک دستگاه را در این بخش مشاهده می‌کنید، سیستم شما دارای پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی است.

اطلاع از وجود کارت گرافیک جداگانه روی کامپیوتر

در تصویر چیپ اینتل، پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع است. پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی با نام شرکت سازنده و مدل آن نمایش داده شده است.

در این مثال شرکت سازنده، انویدیا و مدل کارت گرافیک، ۷۱۰M است.


مشخصات پردازنده‌ی گرافیکی

در بخش Device Manager فقط می‌توان نام و مدل کارت‌ گرافیک را دید. با رجوع به سایت سازنده، می‌توانید قدرت و مشخصات دقیق کارت‌ گرافیک را مشاهده کنید.

درصورتی‌که کارت‌ گرافیک قدیمی باشد یا نتوانید مشخصات آن را پیدا کنید، می‌توانید از ابزار TechPowerUp برای مشاهده‌ی مشخصات پردازنده‌ی گرافیکی استفاده کنید (این ابزار را می‌توانید از اینجا دانلود کنید).

اطلاع از وجود کارت گرافیک جداگانه روی کامپیوتر

برنامه‌ی مورد نظر رایگان است و می‌تواند تمامی چیپ‌های گرافیکی استفاده‌شده در کامپیوتر را شناسایی کند.

آرزو حسینی

مدیر گروه فنی مهندسی زرین هور آرزوهای زندگیمان را به اهداف زندگیمان تبدیل کنیم تا برای رسیدن به آنها تلاش کنیم نه اینکه فقط دعا کنیم...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا