طراحیفتوشاپگرافیکنرم افزار

جلسه دوم (توانایی کار با محیط فتوشاپ)

نحوه ی مرتب سازی پنجره فایل های باز شده در محیط کار

یکی از امکانات بســیار جالب نرم افزار فتوشــاپ روشهای متفاوت نمایش همزمان تصاویر در یک صفحه است که در ادامه به بررسی این روشها خواهیم پرداخت.
در هنگام کار با یک تصویر در فتوشاپ سه روش برای نمایش وجود دارد که عبارتند از:

e screen Standard :روش نمایش استاندارد تصویر

bar menu with mode screen Full :روش نمایش تمام صفحه تصویر به همراه نوار منو

mode screen Full :روش نمایش تمام صفحه تصویرعلاوه بر روشهای فوق، زمانیکه با چند تصویر در حال انجام دادن عملیات هستید پنجره های باز شده هر یک از فایلها به صورت زبانهای (tabbed )در زیر نوار Option قرار گرفته اند که با کلیک روی هر زبانه میتوان تصویر مورد نظر را نمایش داد. توجه داشــته باشید که هر یک از زبانه های تصویری می توانند با درگ به صورت شناور نیز برروی صفحه قرار گیرند.

بنابر این میتوان گفت فتوشاپ برای نمایش همزمان تصاویر از دو روش شناور و لنگرگاهی استفاده میکند.
در حالت اول اگرچه پنجرهها به صورت آزاد در صفحه قابل جابهجایی هستند اما در نمایش چند تصویر به صورت همزمان باعث شــلوغی و ســر در گمی کاربر میگردند. در مقابل در روش لنگرگاهی (Docker )با روشهای متفاوتــــی پنجره ها میتوانند در فضای موجود در صفحه چیده شــوند. از امکانات بسیار جالب نسخه CC 2020 در نمایش همزمان چند فایل، استفاده از دکمه documents Arrange در باالی پنجره برنامه،کنار نوار دستورها است که شما می توانید به دلخواه هر یک از روش های مرتب سازی پنجره ها را انتخاب نمایید.

به عنوان مثال: چهار فایل تصویری دلخواه را باز کرده تا به صورت زبانهای در صفحه قرار داده شوند سپس از بخش documents Arrange ، روش مرتبســازی ۴up را اجرا کنید تا نحوه قرارگیری همزمان تصاویر در این روش نمایش داده شود.

نکته: چنانچه از بخش documents Arrange دســتور windows in all Float را اجرا نمایید تمامی پنجره فایلهای باز شده به صورت شناور بر روی صفحه قرار خواهند گرفت.

نکتــه: چنانچه از بخــش documents Arrange دســتور tab to all Consolidateرا اجرا نمایید تمامی فایلهای باز شده به صورت Tabbed بر روی بخش لنگری صفحه قرار خواهند گرفت.

آشنایی با فضاهای کاری مختلف

یکی از امکانات ویژه نسخه CC 2020 در مقایسه با سایر نسخه ها، فضاهای کاری (workspace )مختلفی است کــه در اختیــار کاربر قرار میدهد تا کاربر بتواند با توجه به فعالیتهای مد نظر خود در محیط نرمافزار از محیط کاری اختصاصی آن اســتفاده نماید. برای قرار گرفتن در فضای کاری مورد نظر از منوی Window زیر منوی Workspace را انتخاب نمایید.

همانطور که مشاهده مینمایید فضاهای کاری متفاوتی در این قسمت قرار گرفته اند.
که از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Essential: فضای کاری اصلی و پیش فرض با نمایش اکثر پالتهای مورد نیاز ویرایش
  • Basic: فضای کاری پایه با نمایش آیکنی پالتها برای افزایش فضای نمایش تصاویر
  • D Advanced: فضای کاری برای انجام دادن عملیات سه بعدی پیشرفته
  • Analysis: فضای کاری برای تجزیه و تحلیل رنگی به همراه پالتهای مربوطه و اطلاعاتی در مورد تصویر
  • Automation: فضای کاری برای خودکارسازی عملیات در فتوشاپ
  • tone and Color : فضای کاری مربوط به رنگ و تنظیمات رنگی مربوط به تصویر
  • Painting: فضای کاری نقاشی به همراه پالتهای مورد نیاز
  • Proofing :فضای کاری تصحیح رنگ نهایی تصویر برای چاپ
  • Typography:فضای کاری مربوط به تایپ متن و پالتهای تنظیمی مربوط به آنها
  • Video: فضای کاری مربوط به ویدیو و انیمیشن
  • Web: فضای کاری مربوط به طراحی صفحات وب و امکانات مورد نیاز در این زمینه

البته توجه داشته باشید که با درگ کردن پالتها در هر یک از فضاهای کاری فوق میتوان آنها را به صورت شناور در صفحه قرار داد. بنابراین پس از اینکه یکی از فضاهای کاری مورد نظر را باز کرده و آنرا مطابق با نیاز خود تنظیم کردید میتوانید از منوی Window و زیر منویWorkspace دستور workspace Save را انتخاب کنیــد و فضای کاری را با نام دلخواه ذخیره نمایید ضمنا برای حذف یک فضای کاری نیز میتوانید از دســتور Workspace Delete استفاده نمایید.

شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده هستم مهندس کامپیوتر در گرایش نرم افزار علاقه مند به برنامه نویسی و طراحی سایت . شماره تلفن : 09195227837 ایمیل : shahin.ahmadzadeh795@gmail.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا