ترفند هاتکنولوژی

راهنمای خرید مانیتور

در این مقاله از زرین هور میخواهیم به شما نکاتی که باید در خرید مانیتور به آن توجه داشته باشید را بیان کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

رزولوشن مانیتور

مانیتور

تصاویر روی مانیتور متشکل از میلیون ها نقطه نوری یا پیکسل هستند. سیگنالی که از کارت گرافیک به خروجی نمایشگر ارسال میشود، حامل اطلاعات رنگ و روشنایی جداگانه به ازای هر پیکسل است. هر پیکسل ۳ ساب پیکسل و هر سه ساب پیکسل مسئول نمایش یکی از رنگ های اصلی قرمز، سبز و آبی (RGB) است. نمایشگر های مختلف شامل انواع پلاسما، پروژکتور و نمایشگرهای کریستال مایع شامل LCD و LED آرایه ثابتی از پیکسل ها شامل صدها سطر و ستون دارند که تصاویر را با وضوح بالا به وجود می‌آورند. رزولوشن با تعداد پیکسل ها در عرض ضربدر تعداد پیکسل ها در ارتفاع نمایشگر یا تصویر بیان میشود.

نکته

با افزایش تعداد پیکسل ها، تصویر بهتر نمایش داده میشود، اما محدودیت هایی دارد. مثلا نیاز به منابعی سخت افزاری قوی تر پردازنده‌ی گرافیکی با توان عملیاتی بالاتر. چرا؟ چون در اجرای بازی پردازنده گرافیکی باید بتواند تمامی پیکسل های نمایشگر را با زمان بندی دقیق تغیر داده و محتوای تصویر را در کسری از ثانیه جایگزین کند. دومین محدودیت قابلیت فونت اسکلینگ سیستم عامل است. تراکم پیکسل ها در مانیتور با رزولوشن بالا باعث میشود اشیاء و فونت های ویندوز کوچک ظاهر شوند و گاهی حتی خواندن متن در چنین نمایشگر هایی دشوارتر باشد.

اندازه نمایشگر

هر چه اندازه و ابعاد بزرگتر باشد کار با مانیتور بهتر است؛ اما باید توجه داشت که ابعاد خیلی بزرگ در فاصله نزدیک کمتر از ۷۰ سانتی با ناظر نیز محدودیت های خود را داردو همچنین با افزایش ابعاد قیمت نمایشگر نیز بیشتر میشود.

در رزولوشنی معین، هر چه مانیتور بزرگتر شود، از تراکم پیکسل ها کاسته خواهد شد و به همان میزان کیفیت تصویر نیز افت خواهد کرد. بنابراین بهتر است در صورتی مانیتوری با ابعاد بزرگتر از ۲۷ اینچ تهیه کنید که از رزولوشن بالاتر از ۱۰۸۰P بهره ببرد.

نسبت تصویر

مانیتور

نسبت تصویر در واقع عرض صفحه نمایش به ارتفاع آن است. اکثر مانیتور ها نسبت تصویر ۱۶:۹ دارند. مانیتورهای FHD با رزولوشن ۱۹۲۰*۱۰۸۰، یا QHD با رزولوشن ۱۴۴۰*۲۵۶۰ و ۴K با رزولوشن ۲۱۶۰*۳۸۴۰ با این نسبت تصویر در بازار موجوداند. در یک نسبت تصویر ثابت، اگر تعداد پیکسل ها در عرض و ارتفاع تصویر دو برابر شود، تصویر بسیار شفاف تر و واضح تری به دست می‌آید. بنابراین در نسبت تصویر ۱۶:۹ مانیتور ۴K جزئیات چهار برابر بهتر از انواع FHD دارد.

مانیتور های فوق عریض

مانیتور های فوق عریض فضای نمایش بیشتری در اختیار کاربر قرار میدهند که حالتی شبیه کنار هم قرار گرفتن چند مانیتور را شبیه سازی میکند.

نسبت تصویر ۲۱:۹ (با رزولوشن ۱۰۸۰*۲۵۶۰ و ۱۴۴۰*۳۸۴۰) و گاه حالت عریض تر ۳۲:۹ (با رزولوشن ۱۰۸۰*۳۸۴۰) برای این دسته از مانیتورها در دسترس است.

مانیتور های خمیده

هدف اصلی از این طراحی عرضه‌ی کامل تصویر در افق دید کاربر و ایجاد حس غوطه‌وری در فضای تصویر است. مانیتورهای خمیده تنوع زیادی در بازار دارند و به همین دلیل بهره وری از نسبت تصویر مختلف، نمونه های عادی یا عرض و فوق عریض از آنها موجود است. البته اکثر مانیتورهای فوق عریض برای نمایش بهتر محتوا به کاربر مخصوصا در بخش های کناری خود، عموما به صورت خمیده تولید میشوند.

تراکم پیکسلی

یکی از فاکتور های مهم در شفافیت تصویر نمایشگر LCD تراکم پیکسلی یا تعداد پیکسل هایی است که در هر اینچ مربع پنل نمایشگر موجود است. تراکم پیکسلی (PPI) بالاتر باشد، تصویر شفاف و واضح تری به دست می‌آید.

در رزولوشن معین هر چه اندازه پنل بزرگتر شود، PPI افت میکند و کیفیت تصویر کاهش می یابد برعکس هر چه اندازه پنل کوچکتر شود، PPI افزایش یافته و کیفیت تصویر افزایش یابد. به همین دلیل در نمایشگر کوچک گوشی های موبایل ویدئوهای ۱۰۸۰P شفاف تر و واضح تر از تلویزیون های ۵۰ اینچی به نظر میرسد.

نکته

تراکم پیکسلی بهینه در مانیتوری که قرار است با ویندوز کار کند، ۱۰۹ پیکسل بر اینچ مربع است. در این حالت متون، نوشتارها و آبجکت های ویندوز از نظر خوانایی و شفافیت در بهترین وضعیت قرار دارند. هر چه تراکم پیکسلی افزایش یابد، متون و آبجکت ها ریزتر و ناخوانا تر میشوند. ویندوز برای حل این مشکل از قابلیت مقیاس دهی DPI استفاده میکند؛ با این هدف که متون را خواندنی تر و آبجکت ها را واضح تر نمایش دهد. اما همیشه نمیتوان به این قابلیت اطمینان کرد.


بیشتر بخوانید:

هسته CPU چیست و انواع آن


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا