تکنولوژی

هسته CPU چیست و انواع آن

در این مقاله از زرین هور میخواهیم تمام نکات پیرامون هسته CPU و انواع آن را برای شما شرح دهیم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

core یا هسته

CPU

core یا هسته CPU، پردازنده‌ای کوچکتر در داخل پردازنده اصلی هستند. در واقع به تنهایی یک پردازنده کامل‌اند بنابراین اگر شما یک پردازنده Dual core داشته باشید این پردازنده از دو ریزپردازنده تشکیل شده است. این قابلیت به شما امکان اجرای چند عملیات را به صورت هم زمان می دهد.

اساسا پردازنده ها دارای یک هسته هستند یعنی CPU فیزیکی فقط یک واحد پردازش مرکزی دارد. تولید کنندگان هسته‌ها یا واحد های پردازش بیشتری اضافه کردند. CPU دو هسته ای دارای دو واحد پردازش است و سیستم عامل آن را بصورت دو CPU میبیند و قادر به انجام دو پردازش مختلف به طور همزمان می باشد.

اولین CPU تک هسته ای

در سال ۱۹۷۱، وقتی CPU ها برای اولین بار ساخته شدند، فقط یک هسته داشتند. دلیلش آن بود که کامپیوتر ها معمولا فقط یک کار را در آن واحد انجام میدادند. و لازم نبود که این CPU ها انواع برنامه ها را اجرا کنند، افزایش هسته های CPU رایج شد.

سیستم به چند هسته نیاز دارد؟

در تشخیص تعداد هسته های CPU و افزایش تعداد هسته CPU مهمترین عاملی که باعث میشود برنامه ها روان کار کنند تعداد هسته های سیستم است. اگر میخواهید چند برنامه را هم زمان اجرا کنید، سیستم شما باید پردازنده چند هسته ای داشته باشد. اما اگر فقط میخواهید تایپ کنید، وب مرور کنید، یا کارهای ساده انجام دهید، مدل های دو هسته ای هم کارتان را راه می‌اندازند.

یک هسته‌ای و دو هسته‌ای

امروز پیدا کردن سیستم تک هسته ای مشکله، اگر هم سیستم یک هسته ای دارید نمیتواند بیشتر از یک برنامه را اجرا کند.

سیستم دو هسته ای برای کاربرهایی مناسبه که دنبال سیستم های مقرون به صرفه هستند. در این سیستم می توانید با ایمیل کار کنید، تایپ کنید و موسیقی پخش کنید. ولی انتظاز رندر کردن یا ویرایش ویدیو بدون مشکل یا اجرای بازی های سنگین رو نداشته باشید.

چهار هسته ای

CPU

CPU های چهار هسته ای امکان رندر کردن ویدیو با سرعت کم یا گیم بازی کردن را با رزولوشن پایین را یا انجام کارهای مدرسه و دانشگاه را برای شما فراهم میکند. اگر بازی های سنگین انجام نمیدهید، بازی کردن با پردازنده چهار هسته ای نسبتا خوب است. اما اگر ویرایش ویدیو، طراحی گرافیک یا رندر تری دی انجام می دهید بهتر است هسته های CPU بیشتر را امتحان کنید.

شش هسته ای

از CPU شش هسته ای میتوانید برای تمام کارهای گفته شده و کار با نرم افزارهای پیچیده تر مانند ویرایش و صدا استفاده کنید. برای برنامه ها و بازی های پیشرفته تر نیز انتخاب خوبی است، زیرا اجازه میدهد چند برنامه را همزمان انجام بدهید. اغلب گیمرها میتوانند با ۶ هسته هم بازی کنند و هم در حین بازی برنامه های دیگری را اجرا کنند.

هشت هسته یا بیشتر

اگر گیمر حرفه‌ای، ادیتور ویدیو، گرافیست حرفه‌ای یا مهندس هستید، پردازنده هشت هسته ای انتخاب خوبی برای شماست. گیمرهایی که بازی های سنگین را بازی میکنند و در عین حال ظبط و پخش میکنند باید از هسته های بیشتری استفاده کنند. همچنین اگر از نرم افزار های سنگین تر مانند نرم افزار های ادیت سنگین اوتوکد یا VR استفاده میکنید، داشتن پردازنده هشت هسته ای ضروری است.

نکات

  • پردازنده های CORE I3 دارای دو هسته، CPU های CORE I5 دارای ۴ هسته و مدل های CORE I7 هم دارای ۴ هسته هستند.
  • چگونه بفهمیم CPU چند هسته ای است؟ Task manager را باز کنید روی تب Performance کلیک کنید.
  • هسته مجازی CPU چیست؟ اغلب پردازنده ها میتوانند از فرآیندی به نام چند رشته ای یا پردازنده اینتل هایپر رشته ای استفاد کنند تا یک هسته را به چند هسته مجازی تقسیم کنند که این هسته های مجازی رشته نامیده میشوند.
  • توجه کنید که تعداد هسته های بالای پردازنده به اجرای همزمان تعداد زیاد برنامه ها کمک میکند، سرعت عملکرد سیستم بیشتر به نسل CPU مرتبط است.

ممنون که تا پایان این مقاله با زرین هور همراه بودید امیدواریم براتون مفید واقع بوده باشد.


بیشتر بخوانید:

افزایش عمر هارد SSD


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا