ترفند هاتکنولوژی

گلوگاه نرم‌افزار چیست؟

در این مقاله از زرین هور میخواهیم برایتان گلوگاه های نرم افزاری را شرح دهیم تا پایان با ما همراه باشید.

گلوگاه چیست؟

گلوگاه دربحث سخت‌افزاری به معنای‌ ناتوانی یک قطعه در ادامه دادن‌ کار با سایر قطعات است. در نتیجه سرعت کامپیوتر‌ در‌‌ پردازش داده ها کاهش‌ پیدا میکند. گلوگاه توسط هر قطعه ایجاد میشود که به طور قابل توجهی در سایر قطعات کامپیوتر به طور ضعیف تری انجام میشود. قطعاتی که میتوانند دچار گلوگاه‌شوند و عملکرد را کاهش دهند. پردازنده، کارت گرافیک، رم و هارددیسک می باشد. این اتفاق زمانی می‌افتد که یکی از اجزا به دلیل کندی بیش از حد مانع از کار کردن سایر اجزا با حداکثر توان میشود.

مثال

فرض کنید یک منبع آب‌ با توان‌ ریختن‌ یک لیتر آب در ثانیه داریم. قرار است این آب در قیفی‌ ریخته شود که توان عبور دادن نیم لیتر‌‌‌‌‌‌‌ آب در ثانیه را دارد. واضح است که قیف باعث میشود سرعت‌‌ ریختن آب پایین بیاید. و از حداکثر توان آب‌رسانی منبع استفاده نشود.

در این حالت در واقع قیف گلوگاه۲شده است. مواقعی که هر کدام از دو واحد پردازشی‌‌ CPU و GPU اختلاف فاحشی‌‌‌‌ از لحاظ سرعت‌‌‌ عملکرد با‌ دیگری داشته باشد. باعث به‌وجود آمدن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گلوگاه‌میشود. در این حالت یک واحد با حداکثر توان کار میکند و واحد دیگر به اصطلاح معطل میشود.

گلوگاه کارت گرافیک(GPU)

گلوگاه

ممکن است شخصی به دلیل کمبود اطلاعات و تجربه مناسب، یک پردازنده گرافیکی ارزان را با یک پردازنده بسیار قدرتمند مچ کند.

در این شرایط نیز پردازنده با سرعت بسیار بالایی پردازش میکند ولی GPU این توانایی را ندارد. برای مثال CPU قادر به اجرای بازی ها با نمایش بیش از ۱۰۰ فریم بر ثانیه است، در حالی که کارت گرافیک این قدرت پردازشی را ندارد و باعث ایجاد گلوگاهGPU میشود.

گلوگاه پردازنده(CPU)

گلوگاه‌پردازنده یکی از دلایل واضح کاهش عملکرد در کامپیوتر ها میباشند برای مثال گیمر ها همیشه GPU را در اولیت قرار دهند. بنابراین برای کاهش هزینه ممکن است CPU ضعیف تری انتخاب کنند که بالا GPU هماهنگی نداشته باشد و باعث ایجاد گلوگاهCPU شود.

تشخیص گلوگاه

برای تشخیص گلوگاه تنها کاری که باید انجام دهید این است که میزان استفاده از CPU و GPU خود را نظارت کنید و و از این طریق میتوانید تشخیص دهید که آیا گلوگاهی در سیستم خود دارید یا خیر.

برای اینکار می توانید از برنامه‌ای مثل MSI Aftermath که عملکرد CPU و GPU را در حین اجرای بازی تحت نظر میگیرد، استفاده کنید. اگر پردازنده به صورت مداوم با ۱۰۰ درصد توان خود کار کند، اما کارت گرافیک استفاده‌ی ۹۰ درصدی را نشان دهد، مشخص است که CPU گلوگاه‌شده است.

از طرف دیگر، اگر GPU به صورت مداوم با ۱۰۰ درصد توان کار کند و فشار روی CPU زیر ۹۰ درصد باشد، با گلوگاه شدن GPU رو به رو هستید.

نحوه رفع گلوگاه CPU و GPU

تنها راه برای جلوگیری از گلوگاه های CPU و GPU، برنامه ریزی قبل از مونتاژ است و شما باید اطمینان حاصل کنید که قطعات شما به صورت متعادلی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

اگر متوجه شدید که سیستم شما دارای گلوگاه بالایی است و قبلا در مورد آن چیزی نمی دانستید، تنها روش رفع گلوگاه ارتقاء قطعه سخت افزاری است که دارید.

دقت کنید که گلوگاه های حاصل از هارد دیسک و رم به سادگی با صرف هزینه‌ای معقول قابل حل است اما درباره CPU و GPU در هنگام مونتاژ باید دقت بیشتری داشته باشید.

نگران گلوگاه نباشید!

درسته محدود شدن سخت افزار با یک گلوگاه مشکل ساز است، اما نباید زیاد به آن توجه کنید. چرا؟؟

زیرا ممکنه یک سیستم با جدیدترین و گران ترین سخت افزار‌، چندین گلوگاه در خود داشته باشد. مهمترین زمان برای بررسی تنگناها زمانی است که قصد ارتقا سیستم خود را دارید تا از صرف هزینه زیاد برای قطعه‌ای که دستگاه شما نمیتواند از آن بهره کامل ببرد جلوگیری کنید.


بیشتر بخوانید:

مرورگر های برتر دنیا


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا