اپلیکشن هاتکنولوژیشبکهنرم افزار

BitTorrent و نحوه کار آن

BitToorent (بیت تورنت) یک پروتکل اشتراک فایل همتا به همتا (Peer to Peer) است که درسال ۲۰۰۱ توسط برام کوهن طراحی و در دوم ژوئیه ۲۰۰۱ عرضه شد . بیت ‌تورنت امکان انتقال اطلاعات با حجم بسیار بالا را بین چند کاربر، به صورت مستقیم و بدون استفاده از یک سرور مرکزی و با حداقل پهنای باند و حداکثر سرعت فراهم می‌کند. به زبان ساده تر کاربران می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از دیگر کاربرانی که آن اطلاعات را دارند تامین کنند. کاری که هم اکنون فیس‌بوک و توئیتر به آن دست زده‌اند.

محبوبیت بیت ‌تورنت به سرعت در حال افزایش می باشد. بر اساس آماری که این شرکت در فوریه ۲۰۰۹ منتشر کرد، بین ۴۳ تا ۷۰ درصد انتقال اطلاعات در کل اینترنت توسط بیت ‌تورنت انجام می‌شود. براساس آمار دیگری نیز که در سال ۲۰۱۲  منتشر شد ، ۳.۵ درصد از پهنای باند کل اینترنت دراختیار پروتکل بیت ‌تورنت است یعنی بیش از نیمی از ۶ درصد از کل پهنای باندی که به اشتراک گذاری فایل اختصاص دارد.

نحوه کار بیت تورنت

همانطور که قبلا اشاره کردیم ، بیت تورنت یک پروتکل اشتراک فایل می باشد که از روش Peer to Peer (همتا به همتا) برای انتقال اطلاعات کمک می گیرد.

برای درک بهتر این موضوع تصور کنید که شما می خواهید که یک فیلم که قسمتی از آن را دارید را دریافت کنید ، حال افراد دیگری هم در سطح اینترنت هستند که می خواهند همان فیلم را دریافت کنند به طوری که هرکدام از آنان نیز قسمتی از آن را دارند. حال هر کدام از افراد ، تکه‌ای را که در اختیار داشته کپی کرده و در اختیار شما و دیگران قرار می‌دهد. حالا همه افراد همه قسمت های فیلم را داشته و با گذاشتن آنها کنارهم فیلم را کامل می کنند. به این ترتیب شما به همدیگر در کامل شدن فیلم کمک کرده‌اید.

یک فایل مشخص به صورت ناقص نزد افراد مختلفی قرار دارد. با متصل شدن همه کاربران با یکدیگر توسط پروتکل بیت ‌تورنت ، این افراد می‌توانند قسمت‌های نداشته این فایل را از دیگر کاربران گرفته و قسمت‌هایی را که دارند به کاربران دیگر بدهند. به این‌ ترتیب همه کاربران، فایل را به صورت کامل خواهند داشت. پروتکل بیت تورنت کاربران را به سروری متصل می‌کند که آن سرور افراد حاضر را به یکدیگر متصل می‌کند.

روش Peer to Peer

پروتکل بیت‌تورنت فایل‌ها را به تکه‌های کوچک ، معمولاً یک چهارم مگابایت (۲۵۶ KB) می‌شکند. هر چه اندازهٔ فایل بزرگ‌تر باشد، تکه‌ها نیز بزرگ‌تر خواهند بود،برای مثال به طور پیش فرض اندازه تکه‌ها برای یک فایل ۴٫۳۷ گیگا بایتی ، ۴ مگابایت می‌باشد. کاربران تکه‌هایی را که ندارند از یکدیگر دانلود می‌کنند و تکه‌هایی را که کاربران دیگر ندارند برایشان آپلود می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا