ترفند های ویندوز

تفاوت بین پوشه (Program Files (x86 با Program Files در ویندوز

تفاوت بین پوشه (Program Files (x86 با Program Files در ویندوز

هنگام نصب ویندوز در درایو C یک فولدر به نام (Program Files (x86 ایجاد میشود در این آموزش دلیل این مسئله را به طور وضوح بیان می کنیم تا برای خیلی از دوستان رفع ابهام شود.

پس با ما همراه باشید…


تفاوت بین پوشه (Program Files (x86 با Program Files در ویندوز

درهنگام نصب ویندوز اگر دقت کرده باشید ، زمانی که می خواهید نسخه ویندوز را مشخص کنید ویندوز های ۳۲ بیتی دارای پسوند X86 می باشند و نسخه ۶۴ بیتی هم دارای پسوند X64 می باشند.

تفاوت این دو نسخه در این است که یک پردازشگر ۶۴ بیتی سریعتر از یک پردازشگر ۳۲ بیتی است و سیستم عاملهای ۶۴ بیتی بیشتر مورد استفاده عمومی قرار دارند.

اما سوال این است که این دو پوشه چه ارتباطی به ویندوز دارند زیرا ما در هنگام نصب ویندوز مشخص می کنیم که سیستم عامل ۳۲ بیتی نصب شود یا ۶۴ بیتی.

در نسخه های ۳۲ بیتی از ویندوز (حتی نسخه های ۳۲ بیتی ویندوز ۱۰) که اکنون نیز قابل دسترسی هستند، تنها یک پوشه در درایو ویندوز با نام Program Files وجود دارد.
این پوشه، مکان پیش فرض و توصیه شده ای است که هنگام نصب برنامه ها، فایل اجرایی و فایل های مربوط به آن ها در آن ذخیره می شوند. به عبارت دیگر، برنامه ها در پوشه ی برنامه ها (Programs Files) نصب می شوند.

اما در نسخه های ۶۴ بیتی  ویندوز، اپلیکیشن ها یا برنامه های ۶۴ بیتی در پوشه ی Programs Files ذخیره می شوند. هرچند ویندوزهای ۶۴ بیتی از برنامه های ۳۲ نیز پشتیبانی می کنند؛ اما مایکروسافت تمایل ندارد برنامه های ۳۲ و ۶۴ بیتی در یک مکان با یکدیگر ترکیب شوند. در نتیجه، برنامه های ۳۲ بیتی در پوشه ی دیگری به نام (Progames Files (x86 نصب می شوند.

تفاوت بین پوشه (Program Files (x86 با Program Files در ویندوز

چرا پوشه‌ی ۳۲ بیتی، x86 نامیده میشود؟

شما هرگز چیزی به نام ۳۲ بیت و ۶۴ بیت مشاهده نمی‌ کنید. در عوض برای اشاره به این دو ساختار مختلف با اسامی x86 و x64 مواجه می‌شوید. علت این است که کامپیوترهای اولیه از چیپ اینتل ۸۰۸۶ استفاده می‌کردند.

این چیپ‌های اختصاصی ۱۶ بیتی بودند؛ اما نسخه‌های جدید به ۳۲ بیتی تبدیل شدند. در حال حاضر x86 به ساختار پیش ۶۴ بیتی اشاره دارد؛ یعنی زمانی که همه چیز ۱۶ بیت یا ۳۲ بیت بود.

در عوض ساختار جدیدتر ۶۴ بیتی با عنوان x64 نامیده می‌ شود. در نتیجه x86 هم ساختار ۳۲ بیتی و هم ۱۶ بیتی را شامل می‌شود و پوشه‌ی Programs Files برای برنامه‌هایی است که از ساختار پردازنده‌ ی قدیمی‌تر x86 استفاده می‌کنند.

با این حال در نظر داشته باشید که نسخه‌های ۶۴ بیتی قادر به اجرای کد‌های ۱۶ بیتی نیستند.

شناخت نسخه‌ی برنامه‌ها و انتخاب محل ذخیره‌سازی آن‌ها بر عهده‌ی شما نیست.

ویندوز به‌صورت خودکار برنامه‌ها را در پوشه‌ی مخصوص خود نصب می‌کند؛ در نتیجه نیازی نیست ذهن خود را درگیر آن کنید.

فرقی نمی‌کند برنامه‌ها در کجا نصب‌ شده‌اند، تمام آن‌ها در منوی استارت ظاهر می‌شوند و عملکرد معمول خود را خواهند داشت.

هم برنامه‌های ۳۲ بیتی و هم ۶۴ بیتی داده‌های شما را در پوشه‌هایی نظیر AppData و ProgramData ذخیره می‌کنند.

بنابراین همه چیز به‌صورت خودکار و پیش‌فرض انجام می‌گیرد و نیازی به دخالت شما وجود ندارد.

البته با این حال، گاهی اوقات باید از محل ذخیره‌سازی یک برنامه مطلع باشید.

برای مثال، فرض کنیم می‌خواهید به پوشه‌ی استیم خود بروید و اقدام به پشتیبان‌گیری از همه‌ی فایل‌ها کنید. از آنجایی که استیم یک برنامه‌ی ۳۲ بیتی است، شما آن را در مسیر (C:\Program Files (x86 پیدا خواهید کرد.

اگر اطمینان ندارید برنامه‌ای که نصب کرده‌اید از نوع ۶۴ بیتی است یا نه و به دنبال پوشه‌ی نصب آن می‌گردید، احتمالا ناچارید هر دو پوشه‌ی برنامه‌ها را برای یافتن آن جستجو کنید.

افزون بر این، می‌توانید از تسک منیجر ویندوز ۱۰ نیز استفاده کنید.

در نسخه‌های ۶۴ بیتی ویندوز، برنامه‌های ۳۲ بیتی با برچسبی ۳۲ بیتی علامت‌گذاری شده‌اند. در نتیجه برای یافتن محل نصب آن‌ها باید به مسیر  (C:\Program Files (x86 مراجعه کنید.

آرزو حسینی

مدیر گروه فنی مهندسی زرین هور آرزوهای زندگیمان را به اهداف زندگیمان تبدیل کنیم تا برای رسیدن به آنها تلاش کنیم نه اینکه فقط دعا کنیم...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا