اخبار

سیستم‌عامل پالم(Palm OS)

سیستم‌عامل پالم(Palm OS)

تعریف سیستم‌عامل پالم

سیستم‌عامل پالم یا سیستم‌عامل گارنت یک سیستم عامل است که در سال ١٩٩۶ به وسیله شرکت پالم برای دستیار دیجیتال شخصی پالم توسعه داده شد. این سیستم عامل با هدف آسان نمودن ارتباط کاربر از طریق نمایش‌گر لمسی با رابط گرافیگی طراحی گردید. این سیستم‌عامل، برنامه‌های شخصی ابتدایی و مدیریتی را فراهم می‌نمود. نسخه‌های بعدی این سیستم‌عامل بر روی گوشی‌های هوشمند توسعه داده شدند.

پالم سیستم عاملی استاندارد برای محاسبات دستی است؛ شکل جدیدی از محاسبات که به شما در مدیریت و دسترسی به همه‌ی اطلاعات در هر زمان و هر مکان توجه دارد.

تاریخچه سیستم‌عامل پالم

 این سیستم‌عامل توسط Jeff Howkins برای استفاده در PDA طراحی و پیاده‌سازی شده‌بود. پس از گذشت چندین سال از طراحی این سیستم عامل و ارتقا یافتن آن، شرکت سازنده آن به دو بخش سیستم عامل و سخت افزار تجزیه شد که هر کدام مسئول توسعه و طراحی محصولات جدید در حیطه کار خود شدند.

سیستم‌عامل پالم برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ به عنوان سیستم عامل اولین دستگاه PDA موسوم به Palm Pilot مورد استفاده قرار گرفت. نسخه‌های اولیه و ۱۶ بیتی این سیستم‌عامل، خانواده پردازنده‌های موتورولا با نام تجاری Drayon Ball را پشتیبانی می‌کند. برای پشتیبانی از کاربردهای امروزی تلفن‌های همراه نیز نگارش ۳۲ بیتی این سیستم‌عامل با نام تجاری Palm5.Q با پردازنده‌های قوی طراحی شده است.

انواع نسخه های سیستم عامل پالم

  • این سیستم‌عامل به دلیل سادگی، سرعت بالایی دارد و اکثر کاربران بدون داشتن هیچ مشکلی از سیستم Palm استفاده می کنند. سیستم‌عامل پالم پرمصرف‌ترین سیستم‌عامل در کشور امریکاست.
  • Palm OS از نسخه ۳ به بعد دچار تحولات عمیق شد. به عنوان نمونه؛ پشتیبانی از صفحات رنگی، سیستم شناخت دست‌خط و… به آن اضافه شد. هم‌اکنون اکثر دستگاه‌های Palm مجهز به یکی از دو نسخه Cobalt و یا Garnet می‌باشند.
  • سیستم‌عامل پالم (Palm OS) در حال حاضر در حال تغییر و تحولات است. PalmSource سازنده این سیستم‌عامل، سال گذشته توسط شرکت نرم افزارهای ژاپنی به نام Access خریداری شد.
  • Cobalt که به نام Palm OS6 معروف بود، از سال ۲۰۰۳ تولید و همچنان بدون تغییر مانده بود تا این که شرکت پالم دستگاهی با سیستم عامل آپدیت شده Palm OS5 وارد بازار کرد. روی تمام مدل های جدید پالم نسخه نصب شده است که اکنون عمری سه ساله دارند. البته خوشبختانه هنوز هم این نسخه‌های قدیمی به خوبی جواب می‌دهند.

مزایای سیستم عامل پالم

فراوانی نرم افزار

بسیاری از شرکت‌هایی که حق استفاده از پالم را خریداری کرده‌اند، نرم‌افزارهای تولیدی خودشان را روی سیستم اضافه می‌کنند. در حدود بیست هزار نرم‌افزار مختلف را می‌توان یافت که روی پالم قابل نصب است.

ارتباط با رایانه

امکان تبادل اطلاعات با رایانه‌های شخصی در این نسخه از سیستم‌عامل به راحتی در نظر گرفته‌شده‌است و شما می‌توانید مدیریت اطلاعات خود را نیز در رایانه بر عهده بگیرید و به علاوه همواره یک نسخه پشتیبان از اطلاعات خود داشته‌باشید.

 سهولت در استفاده

سیستم‌عامل پالم به گونه‌ای طراحی شده‌است که به شکل راحتی به شما امکان کار کردن را می‌دهد و شما می‌توانید به سرعت کارهای خود را انجام دهید.

  امنیت

در سیستم‌عامل Palm با طراحی یک کلمه و رمز عبور می‌توانید اطلاعات را غیرقابل دسترس کنید.

 اشتراک اطلاعات

به راحتی می‌توانید اطلاعات خود را به دستگاه‌های دیگر فرستاده و آنها را در اختیار دوستان خود قرار دهید.

تنوع در سخت‌افزار

با توجه به وجود سلیقه‌های مختلف کاربران می‌توان طیف گسترده‌ای از سخت‌افزارهای متفاوت را که با سیستم‌عامل پالم نیز سازگاری دارند شناسایی و مورد بهره‌برداری قرار داد.

ارتباط بی‌سیم

برای اتصال به سایر دستگاه‌ها، ابزارهایی مانند مودم‌های کابلی، WiFi، بلوتوث و … در آن تهیه شده‌است.

 برنامه‌های کاربردی

برنامه‌های کاربردی بسیاری مانند تقویم، دفتر یادداشت، دفترچه تلفن، Email و… در Palm OS طراحی شده‌است.

این سیستم‌عامل هم برای گوشی‌های هوشمند و هم برای PDA ها استفاده می‌شوند. در بین قابلیت‌های آنها می‌توان به دفترچه تلفن، تقویم، ماشین حساب، تماس تلفنی، پیغام‌دهی SMS و MMS، عکاسی و  فیلمبرداری، ساعت جهانی، مرورگر وب، ایمیل و پخش کننده صوتی و تصویری اشاره کرد.

برنامه های کاربردی پالم

─همخوانی با سیستم های کامپیوتری

سیستم عامل پالم مخصوص PDA ها دو گزینه همسان سازی با سیستم کامپیوتری را برای کاربر ممکن می کند: Outlook و Palm Desktop، برنامه دوم، برنامه مدیریتی بسیار جالب تری است و کار کردن با آن بسیار ساده تر از Outlook است. این برنامه، ابزاری که برای کپی عکس ها و ویدیو ها روی دستگاهتان نیاز دارید، دارد و می توانید برنامه های جدیدی نصب کرده و ایمیل تان را نیز نصب کنید.

─همخوانی با آفیس

برنامه DataViz Document To Go با این که بخشی از سیستم‌عامل پالم نیست، اما می‌توان آن را روی اکثر گوشی‌های پالم پیدا کرد (تنها مدلی که از این قاعده مستثنی است، Palm z22 است) این برنامه به صورت اتوماتیک فایل‌های Word، Excel و Powerpoint را بین Palm و کامپیوترتان بدون این که فرمت‌های داخلی‌شان را عوض کند، همسان‌سازی می‌کند (یعنی اگر فایلی به ایمیل‌تان وصل شده‌باشد (Attach)، به همین صورت نمایش می‌دهد.) به وسیله این برنامه می‌توانید فایل‌های Word و Excel تان را نیز ویرایش کنید، اما فایل‌های powerpoint فقط قابل‌خواندن هستند.

این نرم‌افزار از فایل‌های PDF نیز پشتیبانی می‌کند.

─ ایمیل

برنامه VersaMail پالم، امکان ایمیل زدن از طریق امکانات اتصال زیادی را ممکن می‌کند: بلوتوث، Wi-Fi و یا حتی همسان‌سازی با کامپیوتر شخصی، که گزینه آخر به کانکشن اینترنت کامپیوترتان بستگی دارد.

این برنامه نیز به خوبی کار می‌کند و از چند اکانت POP3 و IMAP، عکس و اتصال شبکه خصوصی مجازی (VPN) پشتیبانی می‌کند.

─ مولتی مدیا

با این که اغلب گوشی‌های پالم صفحه نمایش‌های با وضوح بالا و قابلیت پخش صوتی دیجیتالی دارند، اما همچنان سیستم‌عامل پالم را نمی‌ توان یک سیستم عامل مولتی مدیا دانست. مثلاً شما برای اجرای آهنگ‌های محافظت شده DRM نیاز به نرم‌افزار Pocket Tunes Deluxe شرکت Norm Soft دارید، تا بتوانید این آهنگ‌ها را از سرویس‌های موسیقی آنلاین تهیه کنید.

پالم با برخی از شرکت‌های سازنده این نرم‌افزارها قرارداد دارد، اما گاهی برای خرید برخی برنامه‌ها مجبور می‌شوید هزینه اضافی بپردازید.

─ ویندوز موبایل

ویندوز موبایل در حقیقت پاسخ مایکروسافت به پالم بود (که در ابتدا مخصوص کامپیوتر‌های جیبی ساخته شد). در بازار PDA ها، روی بسیاری از این دستگاه‌ها سیستم‌عامل مایکروسافت یعنی Windows Mobile Pocket PC نصب است و برخی از این PDA ها امکان عکاسی هم دارند.

روی گوشی‌های هوشمند نیز سیستم مایکروسافت، مدل Smart Phone Windows Mobile نصب می‌شود که برنامه Word و Excel  مخصوص گوشی‌ها را می‌خواند. این مدل‌ها معمولاً تمام قابلیت‌های یک گوشی و امکانات کامپیوتری و محاسباتی بدون نیاز به تغییر فرمت برای همسان‌سازی با کامپیوترهای شخصی را دارند.

روی این مدل‌های Outlook Pocket نسخه‌ای از برنامه Outlook مخصوص کامپیوترهای شخصی نصب است که مخصوص گوشی‌ها طراحی شده‌است.

پایگاه سیستم عامل پالم

پایگاه سیستم عامل پالم از ۵ جزء اصلی تشکیل شده است:

  1. نرم‌افزار سیستم‌عامل پالم
  2. مرجع طراحی سخت‌افزار
  3. ابزارهای اجزای platformشامل یک  APIاست که توسعه‌دهندگان را برای نوشتن برنامه‌های کاربردی قادر می‌سازد.
  4. رابط نرم‌افزار توانایی‌هایی برای حمایت از سخت‌افزار ایجاد می‌کند.
  5. تکنولوژی همگام‌سازی اطلاعات

سیستم‌عامل پالم(Palm OS)

معماری حافظه سیستم عامل پالم

ذخیره سازی پشته

ذخیره‌سازی پشته برای ذخیره‌سازی مداوم استفاده می‌شود. بر خلاف پشته پویا، حافظه ذخیره‌سازی پشته پاک نمی‌شود زمانی که دستگاه مجدداً تنظیم می‌شود حفاظت در برابر نوشته‌های غیرعمدی بیشتر می‌شود. همه‌ی برنامه‌های کاربردی و داده‌های کاربران مداوم در یک پشته ذخیره‌سازی می‌شود.

تنظیمات

سیستم‌عامل دو پایگاه داده‌ای را آماده می‌کند که بتواند برای ذخیره‌ی مقدار کمی از داده برای یک برنامه کاربردی مورد استفاده باشد که با یک برنامه‌ی پایگاه داده‌ی خاص مرتبط نیست. این مسیر مکان‌های خوبی با امتیاز بالا برای ذخیره‌ی چیزهایی مثل صفحه نمایش کاربر انتخاب می‌کند.

فایل جاری

جدیداً در نسخه‌ی ۳.۰ یک ای‌پی‌ای برای دسترسی به داده با استفاده ازیک جریان عملیاتی همانند باز شدن، بستن، خواندن و نوشتن است. این ای‌پی‌ای به داده‌های با اندازه‌ی بزرگتر از ۶۴ کا اجازه‌ی دسترسی می‌دهد. جریان داده‌ها می‌تواند موقت یا دائمی باشد.

ویژگی

سیستم عامل یک ای‌پی‌ای برای ذخیره و بازیابی‌های کوچک ( ۴ بایت ) مقدار داده‌هایی که در سراسر بازنشانی باقی بماند فراهم می‌کند که این ویژگی معماری حافظه نامیده می‌شود. هر ویژگی بوسیله یک ۴ بایت ایجاد‌کننده‌ی آی‌دی و یک شاخص ۲ بایت مشخص می‌شود. این  ویژگی‌ها اجازه می‌دهد تا سیستم‌عامل‌ها، کتابخانه‌ها، و پسوندها به انتشار اطلاعات در مورد آنچه آنها حمایت می‌کنند و برای  این ویژگی  نسخه‌هایی درنظر گرفته‌شود.

مدیریت حافظه

زیرسیستمی برای مدیریت کردن بخش‌هایی از یک پشته وجود دارد که مدیر حافظه نام دارد.

همه‌ی ذخیره‌سازی ها و Rom بوسیله‌ی همین مدیر حافظه کنترل می‌شود . نمونه‌ای از برنامه‌های کاربردی فقط از مدیریت حافظه‌ی APIs بطور مستقیم برای دسترسی به پشته‌ی داینامیک استفاده می‌کند.

مروری بر سخت افزار سیستم عامل پالم

همه‌ی سیستم‌عامل‌های پالم شامل بخشی از یک کارت حافظه  است. RAM  وROM هر دو روی همان کارت هستند.

سیستم‌عامل پالم می‌تواند چندین کارت را در یک وسیله ساپورت کند.

کارت حافظه

هر کارتی که شامل  ROMاست یک  Header با ساختار ، نام و یک امضای ۴ بایتی و یک لیستی از سایز می‌باشد.

سیستم‌عامل پالم(Palm OS)

جزء‌بندی حافظه

RAM و ROM بیشتر داخل پشته‌ها تقسیم می‌شوند . انباره‌ی پشته‌ها برای زیرسیستم‌های پالم متفاوت است و همچنین محتوای جداول حافظه نیز متفاوت است. اپلیکشن‌ها یا ابزارها نباید مستقیماً در حافظه خوانده یا نوشته شوند.

سیستم‌عامل پالم در عوض اسناد APIs  را برای دسترسی تعدادی از مقادیر آماده می‌کند.

ویژگی های ورژن ۴ سیستم عامل پالم

آخرین سری برنامه عملگر ورژن ۴ سیستم‌عامل پالم فرصت‌های گسترش رو به رشد را پشتیبانی می‌کند و در‌بر‌دارنده‌ی ویژگی‌هایی جدید و کار‌آمد می‌باشد.

سیستم‌عامل پالم(Palm OS)

برای مثال:

– امنیت بیشتر: شما می‌توانید یک قفل اتوماتیک بر روی دستگاه خود قرار دهید، رمز عبور تعیین کرده و داده‌های حساس را کد کنید (به رمز در‌آورید) تا اطلاعات را ایمن نگاه دارید.

– مشاهده و حذف‌کردن آلارم‌های متعدد: برای مشاهده‌ی تمام آلارم‌هایی که تنظیم کرده‌اید به یک بخش بروید و آلارم‌های متعدد را فقط با یک اشاره پاک کنید.

– تنظیم آلارم‌های بی‌صدا: در صورتیکه در جلسه هستید می‌توانید آلارم لرزشی یا چراغ چشمک زن  LED را بر روی دستگاه مدل  m500 یا  m505  خود تنظیم کنید. حتی می‌توانید به دلخواه خود آهنگی را انتخاب کنید.

– وارد کردن آسان داده‌ها: حال شما می‌توانید صفحه کلید روی صفحه نمایش و نوشته‌های گرافیتی ( graffiti writing) را در یک زمان استفاده کنید. بدون عوض کردن صفحات به عقب و جلو بروید.

– دسترسی وایرلس(بی‌سیم) به اینترنت و ایمیل: با نصب نرم‌افزار اتصال به تلفن‌همراه بر روی دستگاه مدلm500 یا m505 خود می‌توانید:

– از وبسایت‌های مورد علاقه خود اطلاعات کسب کنید.

– ایمیل ارسال یا دریافت کنید.

– به سایر کاربران دستگاهpalm  یا گوشی‌های با سیمکارت ماهواره‌ایGSM

در سراسر جهان پیام کوتاه ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا