Excelمایکروسافت آفیس

آموزش آدرس دهی در اکسل(نسبی، مطلق)

آموزش آدرس دهی در اکسل(نسبی، مطلق) ،امروزه با فراگیر شدن استفاده ی کامپیوتر ها در زندگی ما و همچنین فراگیر شدن آن ها در ادارات استفاده ی از نرم افزار های اداری به شیوه ای بسیار گسترده منجر به نیاز به آموزش فراگیری از آن ها شده است.

اما متاسفانه با توجه به مشغله های کاری فشرده و همچنین هزینه ها ی بالای دوره های آموزشی امکان فراگیری به صورت دوره های آموزشی و یا دوره های ضمن خدمت برای بسیاری از دوستان فراهم نیست به همین جهت سعی کردیم تا در زرین هور با مجموعه مقالاتی در این حوزه ، به سوالات شما پاسخ دهیم.

در این قسمت سعی داریم تا مفهوم آدرس دهی را در اکسل به بحث بگذاریم.

نامگذاری سلول ها

تصویر زیر را در نظر بگیرید.سلولی که در ستون D و ردیف ۶ قرار دارد را خانه ی D6 می نامیم.برای برای شرح بیشتر سلول آبی رنگ را که در ستون E و ردیف ۷ قراردارد گزینه ی E7 مینامیم.به همین ترتیب سلول زرد رنگ را نیز F8 مینامیم.

انواع آدرس دهی

آموزش آدرس دهی در اکسل(نسبی و مطلق) ،تا اینجای کار نامگذاری فایل ها را مرور کردیم. اما به بحث آدرس دهی میرسیم.در بحث آدرس دهی باید توجه کنیم که در کل دو نوع آدرس دهی داریم.یکی آدرس دهی مطلق و دیگری آدرس دهی نسبی.با یک نمونه مثال سعی میکنیم تا مفهوم این دو نوع آدرس دهی را بیان کنیم.

آدرس دهی نسبی

مطابق شکل زیر در خانه ی D2(آبی رنگ) با فرمول خانه های E2 (زرد رنگ)و F2(قرمز رنگ) را با هم جمع میکنیم.

آدرس دهی نسبی

حال اگر به E2 مقدار عددی۷ را بدهیم و به F2 مقدار عددی ۴ را بدهیم طبیعتا باید مقدار D2 باید برابر با جمع آن دو یعنی ۱۱ بشود.دقیقا مانند شکل زیر

حال مقدار موجود در گزینه ی D2 را کپی کرده و در گزینه ی D3 قرار می دهیم.همانطور که مشاهده میکنید خود به خود مقدار ها به E3 و F3 تغییر پیدا میکند.این دقیقا منشا نامگذاری نسبی می باشد.پس باید توجه داشت که این نوع آدرس دهی با توجه به هوشمندی موجود در اکسل با تغییر جایگاه تغییر پیدا می کند.

آدرس دهی مطلق

آدرس دهی مطلق به این معناست که ما در فرمول نویسی به گونه ای فرمول را مینویسیم که با تغییر جای فرمول محتوای فرمول تغییر نکند.برای اینکار سعی میکنیم تا به شناخت فرمت آدرس دهی دقیق تر بپردازیم. هر آدرسی از دو بخش ساوت و ردیف تشکیل شده است. برای ثابت کرده هر کدام از این بخش ها به قیل از آن یک $ اضافه میکنیم.این اضافه کردن $ باعث ثابت ماندن آن می شود.

برای مثال جهت ثابت کردن آدرس A1 ، اگر بخواهیم ردیف را ثابت نگه داریم از آدرس A$1 استفاده میکنیم.و برای ثابت نگه داشتن ستون از آدرس $A1 استفاده میکنیم.اگر بخواهیم هم ستون و هم ردیف ثابت بماند باید قبل از ردیف و قبل از ستون نیز $ را بکار ببریم مانند A$1$.

آدرس دهی مطلق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا