ترفند هاترفند های ویندوز

بوت ویندوز،افزایش سرعت(پارت ۱)

زیاد بودن مدت زمان بوت سیستم از دو نظر کلی قابل بحثه. گاهی اوقات اصلا مقصر اصلی سیستم عامل نصب شده نیست و تشخیص اینکه سیستم در کدوم مرحله وقت بیشتری رو تلف میکنه بر عهده شماست. اما توی این پست میخوایم تمام عوامل را بررسی کنیم تا در هر صورت مشکل ساز اصلی رو پیدا کنیم. با زرین هور همراه باشید.

اولویت بوت

معمولا بایوس ها در حالت پیشفرض خودشون اولویت بوت رو به سی دی یا دی وی دی رام میدن تا موقع نصب سیستم عامل افراد مبتدی به مشکل بر نخورن و با قراردادن دیسک سیستم عامل به صورت خودکار ابتدا فایل نصب سیستم عامل را چک بشه و اگر فایلی پیدا نشد، سپس به سراغ لود شدن سیستم عامل فعلی بره. این چک کردن شاید در صورتی که فقط یک سخت افزار در اولیتی بالاتر از هارد ما قرار داشته باشه زمان نسبتا کمی رو بگیره اما گاهی اوقات ورودیهایی مثل فلاپی یا یو‌اس‌بی هم در اولویت اول قرار میگیرن و زمان رو بشدت کند میکنن.

آپدیت بایوس

بوت

آپدیت بایوس از نظر برخی کارشناسان توسط افراد مبتدی میتواند خطرناک باشد. پس ما هم این مرحله را برای همه افراد توصیه نمیکنیم.

برای اینکه بایوس خود را آپدیت کنید میتوانید یا از داخل خود بایوس، یا از سایت سازنده مادربرد و یا اگر لپ‌تاپ دارید میتوانید از سایت سازنده لپ‌تاپ آن را دانلود و نصب نمایید.

حذف بوت لودر

شاید شما هم علاقه خاصی به استفاده از سیستم عامل های دیگه مثل لینوکس رو داشته باشین. برای همین سعی می کنید در کناز ویندوز یک یا چند نسخه از اونها رو روی سیستمتون نصب کنید. در این صورت بایوس به جای اینکه ابتدا سیستم رو دست بوت منیجر ویندوز بده، بوت لودر لینوکس رو فعال میکنه که خب این در حالت عادی یه چیز طبیعیه اما زمانی مشکل ساز میشه که شما دیگه نخواین از این سیستم عامل استفاده کنید و یا حتی اقدام به پاک کردن اون کنید. در این صورت باید از تنظیمات بایوس حتما به جای بوت لودر لینوکس، بوت منیجر ویندوز رو در اولویت قرار بدین که علاوه بر افزایش سرعت بوت از مشکلات احتمالی هم جلوگیری کند.

ارتقاء رم

بوت

در خیلی از موارد شاید اصلا سیستم بیچاره توان بیشتری نداره تا بخواد سرعت بوت رو از اینی که هست بیشتر کنه! ظرفیت و نوع رم تاثیر تاثیر زیادی در جا به جایی و خواندن اطلاعات مفید واقع بشه. برای همین اگر رم شما پایین باشه ممکنه هر کدوم از تنظیماتی که بهش اشاره میکنیم بی فایده باشد.

فعال کردن کوییک بوت

در بعضی از بایوس ها گزینه ای به نام کویک بوت وجود داره که در اصل برای خاموش کردن چک برخی خطاها تعبیه شده. خاموش کردن این مورد آسیبی به سیستم نمیزنه اما ممکنه بدون اینکه متوجه بشین مشکل از کجاست وارد سیستم عامل بشین و در این صورت با ارورها و با خاموشی‌هایی دست و پنجه نرم کنید که منبع آن نامعلوم است.

ممنون که تا پایان این مقاله با زرین هور همراه بودید امیدواریم براتون مفید واقع شده باشه. پارت های بعدی رو از دست ندید!


بیشتر بخوانید:

آنتی ویروس ، ۴ تا از بهترین آنتی ویروس‌های رایگان(پارت۲)


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا