تکنولوژی

تفاوت حافظه RAM و ROM چیست؟

تفاوت حافظه RAM و ROM در چیست؟

ramیا rom مسئله این است! موقع خرید گوشی یکی از چیزهایی که فروشنده به عنوان مشخصات فنی به شما میگه اینه که این گوشی فلان مقدار ROM داره! این اشتباه یکی از بزرگترین اشتباهاتیه که توی بازار ایران و بین فروشنده ها وجود داره. احتمالا بخاطر املا نزدیک کلمه RAM و ROM و اینکه کلمه A و O هر دوتاشون توی صدای آ رو میدن! به هر حال تصمیم گرفتیم یک بار برای همیشه این مشکل رو برطرف کنیم و بگیم که RAM همون ROM هست یا با هم تفاوت دارن؟ اگر با هم تفاوت دارن، چه تفاوتی دارن؟ اصلا ROM مهمه یا RAM؟ اگر این سوال ها توی ذهن شما هم ایجاد شده حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا تفاوت حافظه RAM و ROM را به شما بگوییم؟!

حافظه رم (RAM)

RAM یه کلمه اختصاریه که مخفف Random Access Memory هستش! اگر بخوایم به صورت کاملا ساده این کلمه ترجمه کنیم باید بگیم حافظه تصادفی! حالا اصلا RAM چیکار میکنه؟ شما تصور کنید از یه فروشگاه اینترنتی سفارش کالا داشته باشید. سفارش کالا همون دستوریه که شما به گوشی میدید تا انجام بشه مثلا به گوشی دستور میدید که یه عکسی رو از داخل گالری براتون نمایش بده! راننده کامیون وظیفه رسوندن این محصول رو به شما داره که راننده کامیون همون CPU گوشی محسوب میشه!

حالا فکر کنید راننده کامیون میره دم در انبار که انبار هارد گوشی شما محسوب میشه. حالا خودش مجبوره وارد انبار بشه و دنبال اون محصولی که شما سفارش دادید بگرده و پیداش کنه! حالا باید بسته بندیش کنه و توی کامیون بارگیری کنه. اگر این اتفاق بیفته هیچ محصولی به دست خریدار نمیرسه! در نتیجه باید یه واحد این وظیفه رو بر عهده بگیره. انبار دار یا مسئول انبار این کار رو انجام میده. انبار داره هم سرعت زیادی داره هم میدونه هر محصول توی کدوم بخش انبار قرار داره. درست حدس زدید RAM همون انبارداره!

اگر بخوایم علمی توضیح بدیم باید بگیم RAM واسطه ای بین CPU و هارد گوشی هستش که باعث میشه سرعت انتخاب و انتقال فایل ها از هارد به CPU به شدت بالا بره. حالا هر چقدر ظرفیت این واسطه زیاد باشه، میتونه اطلاعات بیشتری رو توی خودش جا بده و سرعت پردازش رو هم بالا میبره. در نتیجه چیزی که موقع خرید گوشی باید از فروشنده بپرسید یا روی جعبه گوشی دنبالش بگردید، حافظه RAM هستش. حالا متوجه شدیم که اصلا RAM چی هست و چه وظیفه ای داره؛ اما ROM چیه؟ اصلا چیکار میکنه؟

حافظه رام (ROM)

کلمه ROM مخفف عبارت Read Only Memory هستش! اگر به عبارت انگلیسی RAM و ROM دقت کنید میبینید هیچ ارتباطی بهم ندارن و فقط کلمه حافظه (Memory) توی این دوتا کلمه مشترک هست که نشون میده هر دوی اینها حافظه هستن! ترجمه ساده این عبارت میشه حافظه ای که فقط خونده میشه! یعنی چی؟ اگر دقت کنید روی حافظه های جانبی و هارد ها دوتا سرعت نوشته میشه یکی سرعت خواندن اطلاعات یکی هم سرعت ویرایش و انتقال اطلاعات! ROM حافظه ای هستش که فقط خونده میشه و شما نمیتونید چیزی روی این حافظه ذخیره کنید. یه چیزی شبیه CD میمونه که وقتی یه اطلاعاتی داخلش ریخته میشه شما نمیتونید به اون اطلاعات چیزی اضافه کنید. 

حالا این ROM به چه دردی میخوره؟ کمپانی های تولید کننده گوشی یک سری اطلاعات مربوط به بالا اومدن گوشی روی این حافظه قرار میدن که موقع روشن کردن گوشی اون اطلاعات رو میخونه و گوشی رو روشن میکنه! در نتیجه هر کمپانی متناسب با گوشی ای که تولید میکنه اطلاعات خاصی رو روی ROM ذخیره میکنه و اصلا توی مشخصات فنی صحبتی از ROM نمیشه! در نتیجه حافظه ROM هیچ ارتباطی به کاربر نداره و کاربر اصلا به این حافظه دسترسی نداره و ظرفیت حافظه ROM هیچ ارتباطی به سرعت و قدرت گوشی نداره!

تفاوت حافظه RAM و ROM

جمع بندی

همونطور که متوجه شدید موقع خرید گوشی باید به حافظه RAM توجه کنید! چون این حافظه هر چقدر ظرفیت بیشتری داشته باشه گوشی شما میتونه میزان بیشتری از اطلاعات را پردازش کنه و طبیعتا سرعت و قدرت گوشی بالا تر میره. از طرفی هم حافظه ROM هیچ ارتباطی به کاربر نداره و کمپانی های سازنده گوشی هم هیچ اطلاعاتی از ظرفیت حافظه ROM به کاربر نمیدن. پس اگر یه روزی قصد خرید گوشی داشتید و فروشنده گفت حافظه ROM این گوشی ۱۲۸ گیگابایته بهش بگید که داره اشتباه میکنه و اون حافظه داخلیه گوشیه نه حافظه ROM!

در این مقاله تفاوت حافظه RAM و ROM به شما ارائه گردیدامیدواریم این مطلب موقع خرید گوشی به کارتون بیاد. ممنون که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید!


بیشتر بخوانید:

ترفند های جذاب گوگل که نمی دانستید!


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا