اخبار

تفاوت دیجیتال مارکتینگ ، الکترونیک مارکتینگ و اینترنت مارکتیگ

تفاوت دیجیتال مارکتینگ ، الکترونیک مارکتینگ و اینترنت مارکتیگ

سه روش بالا در بازاریابی به دلیل همپوشانی زیادی که با هم دارن گاهی به جای یک دیگر در نامگذاری روش های بازاریابی به کار می روند . اما  اگر بخواهیم به صورت در دقیق تر به تعریف آن ها بپردازیم. خواهیم دید که با هم متفاوت هستند. در واقه در این مقاله به این موضوع می پردازیم که بازاریابی اینترنتی همان بازاریابی دیجیتالی است. اما بازاریابی دیجیتالی همان بازاریابی اینترنتی نیست. با ما همراه باشید.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

هر نوع بازاریابی که از طریق مجراهای ارتباط دیجیتال جه آنلاین و چه غیر آنلاین باشد دیجیتال مارکتینگ گوییم . در این روش از تمامی ظرفیت ها و کانال های ممکن و موجود در دنیای دیجیتال استفاده می شود تا اطلاعات لازم به مشتری یا مصرف کننده داده شود .

نمونه های از ابزار و روش های بازاریابی دیجیتالی عبارت است از :

  • انواع ابزارهای دیجیتالی
  • انواع رایانه ها
  • بیلبورد های دیجیتال
  • موبایل و تبلت
  • تلویزیون های دیجیتالی
  • پادکست ها
  • رادیو
  • وب سایت ها
  • وب سایت ها
  • نرم افزار های پیام رسان
  • شبکه های اجتماعی
  • و……

 

الکترونیک مارکتینگ چیست ؟

این نوع بازاریابی زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ می باشد. هر نوع بازاریابی از طریق رسانه های الکترونیکی را بازاریابی الکترونیکی گویند.

بیشتر فعالیت های بازاریابی الکترونیکی از طریق اینترنت صورت می گیرد. اما شامل مواردی می شود. که لوزما در حوزه اینترنت قابل تعریف نیست :

  • مدیریت الکترونیکی داده های مشتریان
  • مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتریان
  • نرم افزارهایی که الزامی به ارتباط انلاین نداشته باشند.

این نوع بازاریابی همپوشانی زیادی با بازاریابی اینترنتی دارد.

 

اینترنت مارکتینگ

اینترنت مارکتینگ که به آن آنلاین مارکتینگ هم گفته می شود، زیرمجموعه الکترونیک مارکتینگ و به طور کلی زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ است. مهمترین ویژگی بازاریابی آنلاین، وابستگی آن بهاینترنت است. به این معنی که بسیاری از کانال های ارتباطی دیجیتال که برایبازاریابی به کار می رود، همان مجراهای ارتباطی آنلاین هستند. به همین دلیل می توان گفت دیجیتال مارکتینگ مفهوم بسیار گسترده تری را در بر می گیرد که بازاریابی آنلاین را نیز پوشش می دهد.

 طراحی و اجرای یک کمپین پرداخت به ازای هر کلیک(PPC) برای یک کسب و کار، شکلی از آنلاین مارکتینگ است..

اینترنت مارکتینگ

انواع بازاریابی های اینترنتی

بازاریابی های اینترنتی، بطور عمده به چهار دسته زیر طبقه بندی می شوند:

  1. PPC یا همان پرداخت در ازای تعداد کلیک ها. چنین تبلیغاتی برای برندها و محصولات روی سایت های دیگر انجام می شود.
  2. PPI پرداخت در ازای تعداد نمایش تبلیغات
  3.  SEO سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر، به روندی اطلاق می شود که رتبه سایت یا صفحاتی از سایت را در نتایج طبیعی یا غیر پولی موتورهای جستجوگر بالا می برد.
  4. SMM بازاریابی در شبکه های اجتماعی

همان طور که ملاحظه می کنید، همه ابزارها و تکنیک های مورد استفاده در آنلاین مارکتینگ می توانند در دیجیتال مارکتینگ هم استفاده شوند اما عکس این موضوع صادق نیست.

برای تشخیص بهتر تفاوت های بازاریابی دیجیتال و آنلاین مارکتینگ به این سوال فکر کنید: آیا همه کانال هایبازاریابیکه از آن استفاده می کنید، آنلاین هستند؟ اگر پاسخ منفی است، احتمالا می توانید روشبازاریابی خود را شاخه ای ازدیجیتال مارکتینگ بداند و اگر پاسخ مثبت است، روشبازاریابی شما همان آنلاین مارکتینگ است.

بازاریابی دیجیتالبه استفاده از کانال ها، سخت افزارها و به طورکلی ابزارهای دیجیتال صرف نظر از آنلاین بودن یا نبودن آنها اشاره دارد. به عبارت دیگر کارشناسان و متخصصین بازاریابی با به کارگیری تکنیک های دیجیتال مارکتینگ خودشان را محدود به استفاده ازاینترنت نمی کنند.

یکی از نقاط قوت اینترنت مارکتینگ در مقایسه با دیجیتال مارکتینگ، تکنیک ها و ابزارهای مورداستفاده آن است که به آگهی دهندگان این فرصت را می دهد تا با پرداخت هزینه کمتر کالا و خدمات خود را به مشتریان بالقوه ای که با دقت هدف گذاری شده اند، معرفی کنند و بازخورد تبلیغات خود را در لحظه اندازه گیری کنند و نتایج را مورد بررسی قرار دهند تا در صورت لزوم استراتژی خود را بر اساس بازخوردها تغییر دهند.

شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده هستم مهندس کامپیوتر در گرایش نرم افزار علاقه مند به برنامه نویسی و طراحی سایت . شماره تلفن : 09195227837 ایمیل : shahin.ahmadzadeh795@gmail.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا