اخبار

تفاوت هارد SSD و HDD

تفاوت هارد SSD و HDD ،همه ی ما با انواع سیستم های کامپیوتری کار کرده ایم و این انواع سیستم های کامپیوتری هر کدام دارای مزیت ها و البته محدودیت هایی بوده اند.این مزیت ها و محدودیت ها در هنگام بازی مخصوصا شدیدا احساس میشد.قسمت زیادی از این محدودیت مربوط به محدودیت های هارد های hdd بود.و این امر به ساختار این هارد ها بر میگشت.

هاردهای hdd در اصل مانند چند دسیک سخت(یا به قول خودمان سی دی) هستند که همگی روی یک محور قرار دارند.این دیسک های سخت هر کدام دارای ظرفیتی هستند که مجموع این ظرفیت ها ،ظرفیت هارد دیسک مارا تشکیل می دهد.

اطلاعاتی که ما روی سیستم خود قرار می دهیم و پاک میکنیم در اصل اطلاعاتی است که روی این دیسک ها ذخیره و پاک میشوند.

همانطور که در شکل بالا میبینید هر کدام از این دیسک ها دارای یک اهرم برای خوانش و همچنین برای ثبت اطلاعات هستند.

علت کند بودن hdd

و نکته دقیقا همینجاست.تا این اهرم ها حرکت کنند و اطلاعات را پیدا کنند شروع به خوانش و یا ثبت اطلاعات کنند زمان طی می شود و این طی زمان موجب تاخیر در لود و بالا آمدن برنامه ها می شود.پس هارد های hdd دارای مشکل تایمینگ هستند و با تاخیر زیاد همراه هستند.

هارد های ssd

SSD که با نام «درایو حالت جامد» معادل‌سازی شده، نوعی درایو برای ذخیره‌سازی اطلاعات است که بر پایه حافظه فلش -مشابه با مموری موبایل- طراحی شده و برخلاف حافظه HDD هیچ عضو مکانیکی خاصی ندارد. همه چیز روی یک تراشه جامد ذخیره می‌شود و برای دسترسی به هر نقطه از اطلاعات هیچ نیازی به جستجو نیست.

این در حالی است که درایوهای دیسک سخت یا همان HDD از بازویی مکانیکی برای خواندن و نوشتن داده‌ها روی حافظه اصلی استفاده می‌کنند که سرعت عملیات‌های گوناگون را به شدت پایین می‌برند. بنابراین SSD با حذف این دست از ابزار و بهره بردن از تکنولوژی جدیدتر، می‌تواند با سرعت خیلی بالاتری به اطلاعات دست یابد و یا آنها را درج کند.

در زمینه اجرای بازی‌های ویدیویی، نمی‌توان انتظار داشت با استفاده از یک SSD فریم ریت بالاتر یا گرافیک بهتری دریافت کنید؛ چون این دست از مسائل کاملا روی دوش کارت گرافیک و پردازنده اصلی شما هستند و نمی‌توانند هیچ ارتباطی با حافظه اصلی داشته باشند. اما این تمام ماجرا نیست و از جنبه دیگری می‌توان روی استفاده از SSD حساب کرد.

در بازی‌های جهان-باز که سرزمینی وسیع برای گشت و گذار پیش رو دارید، در آن واحد تمام بافت‌ها و المان‌های گوناگون سطح دنیا بارگذاری نمی‌شوند؛ در واقع شما با سفر به هر نقطه از شهر باعث می‌شوید بافت‌های آن محدوده از روی حافظه اصلی خوانده شده و جلوی چشم شما پدیدار شوند. با بهره‌مندی از SSD می‌توان سرعت بارگذاری جزئیات را بالا برد و در نتیجه هرگز با خرابی و شکستگی تصویر یا دیر لود شدن بافت‌ها مواجه نشد.

در حقیقت، «سرعت» شاخصه اصلی یک SSD است. در کنار موارد ذکر شده، سرعت بالای یک حافظه مبتنی بر تکنولوژی فلش می‌تواند زمان لودینگ بازی‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش دهد، و یا حتی آن را به صفر برساند. به این ترتیب که دیگر نیازی نباشد بین هر مرحله با چند ثانیه یا حتی چند دقیقه معطلی برای بارگذاری تمام اجزا و قسمت‌های مختلف بازی مواجه شوید.

SSD در پلی استیشن ۵ و ایکس باکس اسکارلت

در این رابطه نکته خیلی مهمی وجود دارد: بازی‌ها نیز باید برای بهره بردن از مزایا و سرعت SSD بهینه‌سازی شوند. در واقع اگر شما سریع‌ترین SSD بازار را هم تهیه کنید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید یک بازی قدیمی یا هر عنوانی که انتخاب می‌کنید سرعت بارگذاری مراحل را کاهش دهد یا کلا لودینگ‌ها را از بین ببرد.

همین GTA V خودمان؛ تجربه نشان داده این بازی که در سال ۲۰۱۳ میلادی منتشر شده، به هیچ عنوان با SSD سازگار نیست. طوری که نصب آن روی HDD یا SSD هیچ تفاوت معناداری در مدت زمان بارگذاری‌ها و لودینگ‌ها ایجاد نمی‌کند. ولی در سوی دیگر ماجرا، مثلا یک بازی به مانند Need For Speed Payback کم و بیش تاثیرپذیر است و استفاده از SSD زمان لودینگ اولیه‌اش را تا حدود پنجاه درصد کاهش می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا