ترفند ها

راهنمای خرید رم (Ram)

در این مقاله از زرین هور میخوایم به شما بهترین راه و مناسب ترین رم (Ram) برای سیستمتون رو بهتون معرفی کنیم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

انواع حافظه‌های رم

حافظه های رم با عنوان استاندارد DDR از یکدیگر قابل تشخیص هستند که شامل DDR, DDR2, DDR3, DDR4 می باشد. در حالت کلی میتوان گفت هر کدام از نسل DDR در مقایسه با نسل سرعا بیشتری دارد، برق کمتری مصرف میکند و زمان تاخیر را کمتر کرده است. هر مادربرد کامپیوتر تنها یک نوع از این استاندارد را قبول میکند برای مثال مادربردی که از رم DDR3 پشتیبانی میکند نمیتواند از رم DDR پشتیبانی کند.

سرعت رم

رم

سرعت حافظه های Ram با واحد مگا هرتز بیان میشود به عنوان مثال حافظه های رم شما باید یکی از فرکانس های معتبر بین ۱۳۳۳ مگاهرتز تا ۳۰۰۰ مگاهرتز داشته باشد. گاهی ممکن است با دو عبارت DDR3-1600 یا PC3-12800 مواجه شوید در عبارتی که شامل DDR است، عدد انتهایی مستقیما به فرکانس اشاره دارد و اگر ماژول حافظه ای دیدید که فرکانس را با عبارت PC درج کرده بود، سریعا عدد اصلی را برهشت تقسیم کنید تا به فرکانس اصلی برسید.

تاخیر(Latency)

تاخیر بصورت عبارت هایی سه یا چهار عددی نمایش داده میشود. هر یک از این اعداد معروف نوع خاصی از تاخیر هستند که معروف ترین آنها اولین شان است. عدد اول با عنوان CAS Latency شناخته میشود. که واحد آن سیکل ساعت است و با CL نمایش داده میشود. این زمان تاخیر در واقع زمانی است که بین ارسال دستور و اجرای آن فاصله می‌افتد. در حالت کلی با افزایش فرکانس زمان تاخیر کاهش پیدا میکند یا در بدترین حالت تقریبا ثابت باقی می ماند.

چه میزان رم برای هر کاربردی کافی است؟

رم
  • ۴ گیگابایت: در لپتاپ های اقتصادی برای سیستم عامل ویندوز
  • ۸ گیگابایت: برای وبندوز این میزان عالی است، البته به شرطی که قصد اجرای بازی های پیشرفته را نداشته باشید.
  • ۱۶ گیگابایت: میزانی ایده‌آل برای بیشتر کار های حرفه ای و اکثر بازی ها
  • ۳۲ گیگابایت و بیشتر: برای ایستگاه های کاری که به منظور استفاده های خاصی ساخته شده اند.و برای افرادی که از سیستم هایشان به منظور کارهای حرفه ای استفاده میکنند.

نکته

تمام سازندگان مادربرد برای اسلات های Ram محصولات خود، میزان فرکانس ها و ماژول های پشتیبانی شده و حداکثر این مقدار را اعلام میکنند. چنانچه فرکانس رم شما از حداکثر فرکانس قابل پشتیبانی توسط مادربردتان بیشتر باشد، حافظه رم با سرعتی کمتر از سرعت اصلی خود کار خواهد کرد. با اطلاع از مشخصات فنی مادربرد خود میتوانید مناسب ترین رم را برای سیستم خود انتخاب کنید و حتی آن را ارتقاء دهید. هر چه ظرفیت رم بیشتر و سرعت رم بالاتر باشد بر قیمت آن افزوده میشود.

ممنون تا پایان این مقاله با زرین هور همراه بودید امیدواریم براتون مفید واقع شده باشه.


بیشتر بخوانید:

عوامل خرابی لپتاپ


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا