تکنولوژی

همه چیز درباره RAM

RAM

در این مقاله از زرین هور تمام نکات و اطلاعات مهمی که باید در مورد ram بدانید را برای شما شرح میدهیم. تا پایان با ما همراه باشید.

انواع حافظه کامپیوتر

داخلی

حافظه داخلی که حافظه اصلی یا اولیه هم نامیده میشود که به سرعت قابل دسترسی است تا کامپیوتر کار کند و ذخیره کند. حافظه داخلی به دو نوع RAM و ROM تقسیم مشوند.

خارجی

حافظه خارجی، حافظه ثاوینه هم نامیده میشود. به دستگاه های ذخیره سازی که دیتا را به صورت دائم ذخیره میکنند گفته میشود. این حافظه ها به صورت تعبیه شده و یا قابل تعویض هستند مثل هارد دیسک ها، SSDها،USB, DVDو …

حافظه RAM چیست؟

RAM مخفف Random-access memory است. حافظه RAM ناپایدار است از این جهت که به صورت موقت دیتا را ذخیره میکند و اطلاعات حافظه RAM با خاموش شدن کامپیوتر یا قطع برق آن پاک میشود. کاربرد رم این است که بین cpu که با سرعت بالا کار میکند و هارد درایورها که با سرعت پایین کار میکنند قرار میگرد تا تعادلی بین سرعت ها به وجود آید به عبارتی رم اطلاعات را برای CPU نگهداری میکند. هر چه رم بیشتر باشد، CPU کمتر لازم دارد از حافظه خارجی و ثانویه دیتا بخواند در نتیجه سرعت کامپیوتر بیشتر میشود.

ROM چیست؟

مخفف Read-Only Memory است. ROM برخلاف RAM پایدار است و حتی وقتی کامپیوتر خاموش شود، محتوای رام باقی میماند.

رام، چیپ کامپیوتری است که تقریبا همه کامپیوترها مقدار کمی از آن را برای Boot Firmware دارند. فریمور بوت حاوی چند کیلوبایت کد است که به کامپیوتر میگوید هنگام روشن شدن چه کار باید انجام دهد مثلا شناسایی سخت افزار و لودکردن سیستم عامل روی رم. در pc، به فریور بوت بایوس میگویند.

انواع حافظه ram

1-DRAM یا Dynamic RAM:

پر استفاده ترین نوع رم اصلی در کامپیوتر است. هر سلول آن از یک ترانزیستور و یک خازن ساخته شده و هر بیت دیتا (۰ یا ۱)در خازن ذخیره میشود. ترانزیستور واسطه ای بین مدار کنترل تراشه حافظه و خازن است که اجازه خواندن و نوشتن روی خازن را میدهد. چون ترانزیستورها مقدار کمی برق تامین میکنند باعث میشود خازن ها دشارژ شوند و دیتای ذخیره شده روی آنها تخلیه شود. در نتیجه DRAM هر چند میلی ثانیه یکبار باید رفرش شود تا بتواند دیتا را نگه دارد.

۲-SRAM یا Static ram:

از ۴ یا ۶ ترانزیستور ساخته شده و برخلاف dram تا وقتی به برق وصل است دیتا نگه میدارد اما باید به صورت دوره ای رفرش شود. SRAM سریعتر اما گرانتر است و برای Cache استفاده میشود. میزان سلول حافظه در ابعاد یکسان یا به عبارتی چگالی سلول حافظه در dram بیشتر از sram است در نتیجه dram در سیستم های کامپیوتری که ظرفیت بالا و قیمت کمتر مطرح است کاربرد بیشتری دارد.


بیشتر بخوانید:

قابلیت های مخفی مرورگر ها


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا