تکنولوژی

افزایش عمر هارد SSD

در این مقاله از زرین هور میخوایم راه ها و نکاتی که میتوانید با آن از SSD خود بیشتر بهره ببرید و مدتی طولانی تر از آن استفاده کنید را بیان کنیم.

SSD

SSD ها نسل جدید ابزار های ذخیره سازی هستند که شامل قطعات متحرک فیزیکی نیستند و اطلاعات با استفاده از مدارات الکترونیکی روی دیسک ذخیره سازی میشوند.

از معایب دیسک های SSD محدودیت دفعات ذخیره سازی اطلاعات روی آن ها میاشد. معمولا روی هر بیت از فضای ذخیره سازی این نوع دیسک ها حدود ۳۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ بار میتوان اطلاعات را ذخیره سازی نمود.

به همین دلیل انجام برخی تنظیمات روی سیستم عامل و نرم افزار ها و تغیر در برخی عادت ها لازم است. این کار باعث میشود عمر دیسک افزایش پیدا کند.

سیستم های محافظتی دیسک SSD

SSD

اغلب SSD های مدرن، حاوی فناوری هایی هستند که تلاش میکنند از دیسک شما محافظت کنند تا عمر آن افزایش یابد. از جمله‌ی این فناوری ها که در هنگام خرید بیاد به آن توجه کنید، فناوری های ECC یا تصحیح خطا و همچنین فناوری Wear leveling که تلاش میکند نوشتن اطلاعات را به صورت منتشر روی نقاط مختلف دیسک انجام دهد.

با این کار اگر برخی فایل های شما در دفعات بسیار زیاد بازنویسی شوند، این نوشتن ها در یک نقطه متمرکز نمیشود و در نقاط مختلف دیسک انجام میشود.

تهیه دیسک سخت در کنار SSD

این کار دو مزیت دارد:

اول اینکه میتوانید نرم افزارها و حجم زیاد اطلاعات را که روی دیسک ذخیره میکنند را به دیسک دوم انتقال دهید.

دوم آنکه با هزینه کمتری میتوانید هم از سرعت بالای SSD و هم از فضای زیاد هارددیسک در کنار هم استفاده نمایید.

استفاده کمتر از Hibernate

فرآیند Hibernate حجم زیادی از اطلاعات را روی دیسک سخت شما ذخیره میکند. ممکن است بخواهید این قابلیت را غیر فعال کنید یا از آن کمتر استفاده کنید.

تهیه RAM بیشتر با خرید SSD

SSD

یکی از بخش های سیستم عامل قابلیت Page File است. سیستم عامل با کمک این فایل، مقدار حافطه ram شما را تا مقدار زیادی افزایش میدهد.

این افزایش ram به بهای استفاده زیاد از دیسک و همچنین کاهش سرعت فراهم میشود.

اگر مقدار ram سیستم شما برای پاسخگویی به نیاز های موجود کافی باشد، هر چه کمتر لازم خواهد شد تا از یسک SSD شما برای Page File استفاده میشود.

خودداری از Defrag دیسک SSD

هارد ها برای اینکه بتوانند فایل ها را با بیشترین سرعت بخوانند و کمترین استهلاک را داشته باشند، لازم است تا هر فایل به صورت یک تکه و یکپارچه در قسمتی از دیسک باشد. ولی دیسک های SSD این محدودیت را ندارند و اگر قطعات یک فایل به صورت پراکنده هم روی دیسک باشند، مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد.

انجام Defrag روی دیسک SSD حجم زیادی اطلاعات را روی آن جابه‌جا میکند که باعث فرسایش آن خواهد شد.

ویندوز بصورت پیشفرض ممکن است بدون اطلاع شما دیسک را Defrag کند. حتما توجه کنید این قابلیت ویندوز برای شما فعال باشد.

نکات

  • دمای دیسک را پایین نگه دارید.
  • غیرفعال کردن Hybrid Sleep.
  • نرم افزارهای خود را تنظیم کنید.
  • قابیلت trim را روی ویندوز فعال کنید.

ممنون که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید امیدواریم براتون مفید واقع بوده باشه.


بیشتر بخوانید:

چگونه طول عمر باتری لپتاپ را افزایش دهیم؟


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا