تکنولوژی

داخل هارد چخبره؟

در این مقاله از زرین هور به معرفی هارد و اجزای داخل آن میپردازیم تا با آن بیشتر آشنا بشید.

اجزای داخلی هارد‌دیسک

هارد‌دیسک از دو قسمت تشکیل شده است، یکی قسمت بورد الکترونیکی که به آن logic board و دیگری قسمت مکانیکی که بهش hda یا Hard Drive Assembly میگویند.

کانکتور برق و کانکتور دیتا

هارد

هارددیسک ها دو سری پین اصلی دارند، یکی برای برق و یکی هم برای انتقال دیتا. در حافظه ssd هم به همین شکل است. پین های ۱۵ تایی هستند و پین های دیتا هم ۷ تایی هستند.

مدار الکترونیکی هارد

کنترلر هارددیسک: این کنترلر مغز مدار است و تمام دستورات توسط کنترلر هارد بین هارد و مادربرد مدیریت میشود.

حافظه کش Cache هارد: کنار چیپ کنترل کننده ssd، یک چیپ مستطیل شکل است. این چیپ همان حافظه RAM است که به عنوان حافظه کش Cache استفاده میشود.

آی سی رام ROM هارد: در برخی ها رام به صورت یه آی سی ۸ پین جداگونه استفاده میشود و در برخی دیگر آی سی رام، داخل خود کنترلر جاساز میشود. Fireware هارد داخل همین آی سی رام ذخیره میشود اطلاعاتی مانند شماره سریال ssd مدل، موقعیت دیسک گردان برای ذخیره اطلاعات و بانک سکتور هارد.

آی سی درایور موتور هارد: دیسک گردان توسط یه موتور حرفه‌ای و با دوام، میچرخد. چرخاندن موتور انرژی زیادی میخواهد به همین خاطر در کنار اکثر موتورها ، یه آی سی راه انداز یا درایور می بینید. درایور موتور در واقع یک تقویت کننده جریان است. یعنی سیگنال را از کنترلر ssd میگیرد و همان سیگنال را با بیشتری به موتور ارسال میکند.

موتور گردان و پلتر هارد

پلتر platter هارد( دیسک گردان ): هارددرایور ها دارای یک یا چند دیسک گردان میباشند که به یه موتور وصل است که اصطلاحا به آن Platter میگویند. هر چه تعداد این پلتر ها بیشتر باشد، ظرفیت هارد نیز بیشتر میشود زیرا اطلاعات ssd روی همین نیز بیشتر میشود زیرا اطلاعات هارد روی همین دیسک های گردان ذخیره میشود. جنس این پلتر ها یا آلومینیوم و یا شیشه است.

موتور Spindle هارد

هارد

دیسک های گردان برای چرخش به یک موتور چرخاننده نیاز دارند. که این وظیفه بر عهده Spindle میباشد. زمانی که میگویند سرعت هارد۵۴۰۰ دور در دقیقه است منظورشان سرعت همین موتور است.

بازوی حرکتی و هد head

برای دسترسی به تمام نقات دیسک یک بازو روی دیسک گردان حرکت میکند. روی نوک این بازو، دو عدد هد head قرار دارد که برای خواندن و نوشتن اطلاعات روی ssd طراحی شده‌اند. این هد ها جوری طراحی شدن که تماس فیزیکی با دیسک گردون نداشته باشند و اطلاعات به صورت مغناطیسی نوشته و خوانده میشود.

موتور محرک یا Voice Coil

یک بازوی حرکتی در طول دیسک گردان حرکت میکند تا هد head بتواند اطلاعات را از روی دیسک بخواند. آن چیزی که باعث حرکت این بازو میشود، همین موتور یا در واقع Voice Coil است.

فیلتر هوا در هارد

وجود فیلتر هوا داخل هارددیسک ها برای جذب ذرات مایکروسکوپی و ریز هوا لازم است تا گرد و غبار بر روی پلتر ننشیند. ضمنا این فیلتر کمک میکند تا فشار هوا در داخل و بیرون از ssd برابر شود.

ممنون که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید امیدوارم براتون مفید واقع شده باشد.


بیشتر بخوانید:

آنتی‌ویروس جعلی چیست؟


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا