Asp.Netphpبرنامه نویسی

مقایسه زبان Asp و Php و برتری هر کدام

مقایسه زبان Asp و Php و برتری هر کدام

PHP و ASP زبان های متداول برنامه نویسی تحت وب هستند که برای طراحی سایت های داینامیک بکار می روند. از نظر کاربرد هر دو می توانند صفحات وب سایت با کارایی و طرح قالب مشابه را تولید کنند.

اما اینکه کدام یک بهتر از دیگری است همواره موجب بحث هایی بین طراحان سایت قرار می گیرد . واقعیت این است که برنامه نویسان وب هر کدام بر یکی از این دو زبان برنامه نویسی تسلط بیشتری دارند چرا که در انتخاب اولیه خود از بین PHP و ASP یکی را انتخاب کرده اند و بقول معروف در آن خبره شده اند طبیعتا در مقابل این سوال ، بی درنگ از برتری ۱۰۰ درصدی زبانی که بر آن تسلط دارند می گویند اما حقیقت برای ما معیارهای مهم در طراحی سایت است که روی انتخاب ما تاثیر خواهد داشت…


مقایسه زبان Asp و Php و برتری هر کدام

زبان ASP چیست ؟

ASP مخفف کلمات Active Server Page که از تکنولوژی های مایکروسافت استفاده کرده و زبان اسکریبپت نویسی است که درون IIS اجرا می شود. ، PWS نسخه ای کوچک تر اما کامل IIS است.این سرویس در ویندوز ۹۵ به بعد قرار داده شده است.

صفحات ASP.NET دارای پسوند aspx. است، و به طور معمول در VB (ویژوال بیسیک) یا #C (سی شارپ) نوشته می شود. کنترل های کاربر در ASP.NET می توان به زبان های مختلف، از جمله ++ C و جاوا نوشته شود.

هنگامی که یک مرورگر درخواست یک فایل ASP.NET را دارد، موتور ASP.NET فایل را می خواند، اسکریپت را در فایل اجرا و تألیف می کند، و نتیجه را به شکل زبان HTML ساده به مرورگر برمی‌گرداند.

مقایسه زبان Asp و Php و برتری هر کدام

زبان php چیست ؟ 

پی اچ پی یک زبان برنامه نویسی توسعه یافته برای طراحی وب است که مخفف Hypertext Preprocessor به معنای پیش پردازنده ی ابرمتن است ، php زبانی قدرتمند برای ساخت وب سایت های پویا است.

این زبان اسکریپتی میتواند با HTML ادغام شود. php یک زبان سمت سرور است، بدین معنا که کدهای php روی سرور تفسیر میشوند و خروجی html و یا خروجی های دیگری تولید میکند که توسط کاربر قابل مشاهده است.

Php در ابتدا زبانی با دستورات محدود و ساده بود که بیشتر برای کارهای ساده و برای طراحان وب سایتها و نه برنامه نویسان حرفه‌ای بود اما این زبان کم کم پیشرفت کرد و بخصوص Open Source بودن آن باعث تسریع در پیشرفت آن شد.

در مرحله اول تعداد دستورات و توابع این زبان گسترش پیدا کرد بطوریکه امروز نیز براحتی کارهای نسبتا پیچیده ای مثل کار با سوکتها یا تصاویر با توابع این زبان قابل اجرا است. همچنین از لحاظ معماری این زبان با پشتیبانی از شی گرایی پیشرفت مهم دیگری داشته است.

پی اچ پی به طور کلی یکی از زبانهای معمول برای نوشتن اسکریپتهای اجرایی در محیط یونیکس ، لینوکس (هرچند که در ویندوز نیز به خوبی اجرا می شود) و کار با نرم افزار مدیریت بانک اطلاعات MySQL است.

برنامه‌ نویسی با ASP.NET ساده تر است یا PHP ؟

یادگیری زبان PHP قطعا برای شروع ساده تر از برنامه نویسی به زبان ASP.NET است اما برای برنامه نویسی اسکریپت های چند خطی یا وب سایت های کوچک نه برای نوشتن Web Application های بزرگ و سازمانی و یا اتوماسیون های اداری پیچیده.

اگر می خواهید صرفا یک وب سایت یا یک CMS یا یک Web Application  ساده و دارای پیچیدگی های کم بنویسید، برای شروع یادگیری PHP بهترین گزینه است. شما با استفاده از هر ویرایشگر متنی قادر به نوشتن کدهای PHP هستید که این خود یکی از مزایای اصلی این زبان برنامه نویسی وب می باشد.

متاسفانه PHP ویرایشگر و ابزار مشخصی برای کدنویسی ندارد. شرکت های مختلفی در اینترنت ابزارهای مختلفی برای استفاده برای کدنویسی این محصول ارایه داده اند که این خود یک عدم تمرکز برای برنامه نویسی PHP را ایجاد می کند.

اما اگر قصد برنامه نویسی Web Application هایی در سطح Enterprise دارید، ترجیجا ASP.NET را انتخاب کنید.

هدف اصلی و ماهیت واقعی زبان ASP.NET نوشتن Web Application های بزرگ و دارای فرم ها و اطلاعات ورودی و پیچیدگی های زیاد است. برای کسانی که به برنامه نویسی کردن در محیط های گرافیکی عادت دارند، این زبان بسیار بهتر است.

در ASP.NET شما در قالب استفاده از ابزارهای گرافیکی براحتی می توانید تولید کد داشته باشید و همچنین با استفاده از فرم های آماده یا همان Web Form ها می توانید به راحتی به بانک های اطلاعاتی و ماهیت های مختلف اطلاعات و جدول ها به صورت گرافیکی دسترسی پیدا کنید، بدون اینکه نیاز به کد نوشتن داشته باشید.

ASP.NET به صورت خودکار با ماژول هایی که در اختیار دارد این کدها را برای شما ایجاد می کند. در کنار این ها فریم ورک .NET  برخی از موارد مانندCaching ، احراز هویت و بسیاری دیگر از این مسایل را به خودی خود انجام می دهد. توابع ASP.NET  اینقدر زیاد است که تقریبا شما را از استفاده کردن از توابع خارجی در برنامه نویسی خود بی نیاز می کند.

تمامی کارهایی که قرار است شما در ASP.NET انجام دهید در یک محیط یکپارچه یا بهتر بگوییم یک ابزار قدرتمند به نام Microsoft Visual Studio  انجام می شود که طبیعتا سادگی های کار گرافیکی در محصولات مایکروسافت به خوبی در این نرم افزار نیز دیده می شود.

مقایسه زبان Asp و Php و برتری هر کدام

امنیت Asp بیشتر است یا Php ؟

پرسیدن این موضوع که امنیت در ASP.NET بیشتر است یا در PHP دقیقا مثل همین سؤال است که امنیت در لینوکس بیشتر است یا در ویندوز؟ در نهایت شما به جواب قاطعی در این زمینه دست پیدا نخواهید کرد. بحث امنیت بیشتر در حوزه میزان تخصص و دانش برنامه نویس بستگی دارد.

اما مواردی هم هست که اهمیت ویژه ای دارند یکی از موارد امنیتی که در پروژه های PHP وجود دارد این است که فایل های PHP  متن باز هستند و در صورتی که کسی به سرور شما دسترسی داشته باشد، می تواند سورس کدهای شما را به راحتی بخواند؛ اما در ویندوز به دلیل اینکه فایل ها قبل از اجرا توسط کامپایلر به فایل های DLL تبدیل می شوند و دارای قابلیت Code-Behind  هستند نمی توان از این نقطه ضعف استفاده کرد. PHP برای پوشش این مسأله و Encode کردن سورس کد های خود قابلیت Zend را معرفی کرد که یک روش رمزنگاری برای کدهای PHP می باشد که دیگر این نقطه ضعف را نداشته باشند.

گفته می شود:

«یکی دیگر از مزایایی که به عنوان مزیتی امنیتی برای PHP محسوب می شود، این است که نرم افزارهایی که به صورت عام و در قالب پروژه هایی مثل GNU ارایه می شوند، متن باز هستند و شما می توانید سورس کد آن ها را مشاهده و از نظر امنیتی آن را تحلیل کنید و به دلیل استفاده زیاد افراد در دنیا از این گونه نرم افزارها و به دست آوردن باگ های امنیتی آن کدهای PHP  از امنیت بالاتری برخوردارند.»

اما این حرف درست نیست؛ زیرا همان طور که کدهای باز می تواند باعث بالاتر رفتن امنیت شوند، باعث انتشار باگ های امنیتی یک محصول هم می توانند باشند. یک هکر می تواند سورس کد یک محصول را به صورت کامل در اختیار داشته باشد و آن را از نظر امنیتی تحلیل و با نقاط ضعف به دست آمده به آن حمله کند؛ اما در کدهای ASP.NET همچنین مشکلی وجود ندارد.

البته باز هم تاکید می کنم که هیچ ملاکی برای امنیت بیشتر برنامه نویسی PHP بر ASP.NET و برعکس آن وجود ندارد و صرفا این دانش یک برنامه نویس است که تعیین کننده امنیت یک نرم افزار است. برای مثال CMS رایگان Joomla که به صورت رایگان در اینترنت وجود دارد یکی از اهداف همیشگی و ساده هکرها محسوب می شود.

سایت های بزرگی مانند گوگل، یاهو با php برنامه نویسی شده اند؟

برخی اوقات مشاهده می کنیم که برنامه نویس های PHP این ادعا را دارند که چون سایت های بزرگی مثل گوگل ، یاهو و … از برنامه نویسی PHP استفاده می کنند، بنابراین امنیت این برنامه نویسی از ASP.NET بیشتر است.

قبل از هر چیز باید یک نکته را خاطر نشان کنیم که این یک تصور نادرست است که بگوییم یک وب سایت بزرگ در دنیا صرفا از یک زبان برنامه نویسی استفاده می کند. معمولا این وب سایت ها از انواع زبان های برنامه نویسی برای کار خود استفاده می کنند که قطعا PHP  هم می تواند جزیی از آن ها باشد.

PHP در گوگل به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی به کار نمی رود. زبان غالب اکثرا در این وب سایت ها C و C++ و جاوا می باشد و در برخی از ماژول های زیر مجموعه ممکن است از PHP استفاده کنند.

عزیزان توجه کنید که ASP.NET با برند مایکروسافت معرفی می شود و طبیعی است که حتی اگر بهترین زبان برنامه نویسی دنیا هم باشد، شرکت های رقیب از آن برای نمایش کار خود استفاده نکنند. اما به واقع می توان گفت زبان برنامه نویسی PHP بسیار بسیار محبوب تر و مرسوم تر از ASP.NET در اینترنت می باشد.

هزینه استفاده ازASP.NET بیشتر است یا PHP؟

PHP بر پایه سیستم عامل لینوکس بوده و ASP.NET بر پایه سیستم عامل ویندوز و همانطور که می دانید لینوکس به صورت کاملا رایگان عرضه می گردد حال آنکه برای استفاده از ویندوز هزینه مربوط به فعال سازی می بایست پرداخت گردد.

هاستینگ های لینوکس معمولا نسبت به هاست های ویندوز ارزان تر بوده و معمولا با قیمت پایین تری ارائه می گرددند. در کنار مسئله سیستم عامل، PHP به صورت کد باز عرضه می گردد و اسکریپت ها و کدهای رایگان بسیار بیشتری نسبت به ASP.NET برای آن وجود دارد و در صورتی که قصد طراحی سایت خاصی را داشته باشید معمولا اسکریپت های آماده و رایگان بیشتری برای استفاده نسبت به ASP.NET وجود دارند و همین مورد باعث قیمت پایین تر هزینه طراحی سایت PHP نسبت به ASP.NET می باشد.

مقایسه زبان Asp و Php و برتری هر کدام

سرعت زبان php بالاتر است یا ASP ؟

یکی از دلایلی که برنامه نویسان پی اچ پی برای دفاع از آن مطرح می کنند سرعت آن است و می‌گویند که سرعت php از asp.net بیشتر است، در حالیکه آزمایشات انجام شده نتیجه کاملا متفاوت را نشان می دهند. از نظر منطقی نیز چنین چیزی امکان ندارد به این دلیل که کدهای خروجی asp.net در سمت سرور تفسیر نمی شوند و به صورت dll هستند و web server در زمان اجرای کدها هیچگونه زمانی برای تفسیر آنها نمی گذارد و با سریعترین زمان ممکن اجرا می شوند.

لذا چنین حرفی هیچ پایه و اساس علمی ندارد.
سرعت asp.net قابل مقایسه با سایر زبان ها و تکنولوژی‌ها نیست و به مقدار قابل توجهی مخصوصاً در زمانی که مقدار داده ها افزایش می یابد بسیار سریع تر است.

مقایسه زبان Asp و Php و برتری هر کدام

بحث رتبه سایت در گوگل

در پاسخ به این سوال که از نظر سئو ( بهینه سازی سایت ) PHP برای گوگل بهتر است یا ASP  باید گفت هیچ تفاوتی بین این دو زبان برنامه نویسی وب برای گوگل یا سایر موتورهای جستجوگر نیست. تعداد اندکی از سئو کاران عقیده دارند صفحات با پسوند PHP بهتر از ASP در سایت گوگل رتبه می گیرند اما گوگل هر گونه ارتباط بین رتبه بندی موتور جستجوی خود را با نوع برنامه نویسی رد کرده است.


نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.☺

آرزو حسینی

مدیر گروه فنی مهندسی زرین هور آرزوهای زندگیمان را به اهداف زندگیمان تبدیل کنیم تا برای رسیدن به آنها تلاش کنیم نه اینکه فقط دعا کنیم...

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. بهترین مقایسه ای که دیدم، ممنون
    من تا php رفتم ولی زده شدم

    نمیدونستم چرا سازمان ها از asp.net استفاده میکنن و افراد عام از php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا