اپلیکشن هاتجارت الکترونیکسایت و اپلیکیشن

اپلیکیشن ها چگونه کسب درآمد می‌کنند(بخش اول)

اپلیکیشن ها چگونه کسب درآمد می‌کنند(بخش اول)

اپلیکیشن ها چگونه کسب درآمد می‌کنند(بخش اول)

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که اپلیکیشن های که هر روز از آنها استفاده می‌کنید،واقعا چگونه کسب درآمد می‌ کنند؟ منبع درآمد آنها از کجاست ؟

بیاییم خودمونی تر حرف بزنیم و رسمی نباشیم،اگر تا به حال در مورد برنامه نویسی شنیده باشید،قطعا میدونید که ساخت یک اپلیکیشن چقدر زمان می‌برد،علاو بر زمان گزینه های دیگری نیز وجود دارد که نمی‌خوایم پست طولانی بشه.

هر روزه شما درحال دانلود و اجرای برنامه های مختلفی بر روی گوشی های هوشمند خود هستید که اگر بررسی کنید خواهید دید درآمد روزانه یک اپلیکیشن از مجموع درآمد سالانه یک کارخانه معمولی شاید بیشتر باشد.

روش های مختلفی وجود دارد که بعد از انتشار اپلیکیشن میشود از آن کسب درآمد کرد که در زیر به صورت کامل آنها را بررسی می‌کنیم.

 

اپلیکیشن ها چگونه کسب درآمد می‌کنند(بخش اول)

۱ . اسپانسر

یکی از روش هایی که وجود دارد،اسپانسر است،در سطح جهانی اگر بررسی کنیم خواهیم دید که بیشتر اپلیکیشن هایی که وارد بازار می‌شوند در ابتدا اسپانسر مناسبی دارند،که متاسفانه در ایران بسیار کم وجود دارد.

خب دقیق بررسی کنیم،اسپانسر شامل تیم،شرکتی یا فردی می‌باشد که هزینه های مربوط به اپلیکیشن را پرداخت می‌کند و گاها هزینه ای ماهانه بر اساس فعالیت تعیین میکند که به عوامل اپلیکیشن پرداخت می‌کنند.

به طور مثال شما یک اپلیکیشن تحت عنوان جاهای دیدنی ایران خواهید ساخت،باید به دنبال اسپانسر مناسبی بگردید تا شما را ساپورت کند،یک شرکت سیاحتی مسافری گزینه‌ی مناسبی است که شما باید به دنبال آن بگردید،چون شانس قبولی بیشتری دارد.

پس در کل بسیاری از اپلیکیشن ها اسپانسرهایی دارند که هزینه هایی را به تیم توسعه دهنده خواهند پرداخت در قبال یک سری شرایط که مثلا همانطور که در مثال بالا به اپلیکیشن جاهای دیدنی اشاره کردیم،گاها در بین پست ها و عکس هایی که در اپلیکیشن گذاشته خواهد شد،تبلیغات تورهای سیاحتی خواهند گذاشت که به طور هدفمند بازدهی مناسبی دارد و یا بر روی عکس ها لوگوی شرکت سیاحتی و.. درج میشود.

اپلیکیشن ها چگونه کسب درآمد می‌کنند(بخش اول)

البته موارد بالا فقط نمونه ای برای توضیح بیشتر بود،شاید در هیچ بخشی از یک اپلیکیشن نام اسپانسر را پیدا نکنید بجز صفحه درباره ما(about us)

همچنین در بسیاری از قراردادهای بین اسپانسر و تیم سازنده اپلیکیشن،مواردی وجود دارد که تا چندماه یا چندسال هزینه های مربوط به اپلیکیشن و هزینه حق‌الزحمه کارکنان بر عهده اسپانسر است اما بعد تاریخ مشخص شده که شروع بازدهی بالا و درآمد اپلیکشن است،درآمد تقسیم خواهد شد.(کدام درآمد؟ در موارد پایین به آن اشاره خواهد شد)

پس اگر دیدید یک اپلیکیشن درابتدا رایگان است امکان دارد در آینده از روشهای دیگر کسب درآمد استفاده کند و درحال حاظر اسپانسری در پشتش پنهان باشد.

اپلیکیشن ها چگونه کسب درآمد می‌کنند(بخش اول)

۲ . تبلیغات درون برنامه ای(بنری)

اپلیکیشن ها چگونه کسب درآمد می‌کنند(بخش اول)
نمونه از از تبلیغات بنری در اپلیکیشنی جهت تغییر ip

اپلیکیشن ها چگونه کسب درآمد می‌کنند(بخش اول)

بررسی ها نشان داده است که محبوب‌ترین راه کسب درآمد تبلیغات درون برنامه ای است،در این روش شما با بنری(عکس تبلیغاتی)روبرو خواهید شد زمانی که در حال استفاده از اپلیکیشن هستید.

مثلا بیشتر بنرها در پایین صفحه نمایش داده خواهند شد که آنهم به دو روش برای توسعه دهنده اپلیکیشن(تیم و عوامل سازنده اپلیکیشن)درآمد دارد،یکی به ازای تعداد نمایش،دیگری به ازای کلیک کردن.

شرکت ها و سایت هایی وجود دارند که رابط بین تبلیغ دهنده و توسعه دهنده هستند،و بعد از اینکه توسعه دهندگان برنامه خود را کامل کردند،کد تبلیغاتی مخصوصی را در اپلیکیشن خود قرار داده و بعد از انتشار با هر بار رفرش کردن برنامه با تبلیغاتی متفاوت روبرو خواهید شد،که برای توسعه دهنده درآمد بسیار بالایی دارد.

در روش اول که کسب درآمد به ازای نمایش است،با یک مثال ساده توضیح میدهیم،مثلا شما یک اپلیکیشن خبری ورزشی بر روشی گوشی خود دارید،که هر روز خبرهای ورزشی رو باهاش دنبال می‌کنید،شما در زمان استفاده از اپلیکیشن به اینترنت متصل هستید،بدون اینکه توسعه دهنده کاری انجام دهد،تبلیغات به صورت خودکار برای شما نمایش داده می‌شود و مبلغ مشخصی به اکانت توسعه دهندگانم اضافه می‌شود.(بعضی از شبکه های تبلیغی به ازای ۱۰۰۰ بازدید مبلیغ ۰.۰۱ دلار پرداخت می‌کنند که این مبلیغ در صورت تبلیغات هدفمند گاها بیشتر هم خواهد شد)

اپلیکیشن ها چگونه کسب درآمد می‌کنند(بخش اول)

در روش دوم که کسب درآمد به ازای کلیک کردن است،همان مثال بالا را در نظر بگیرید،وقتی شما در حال خواندن خبر ورزشی هستید بنری تبلیغاتی خرید لباس ورزشی برای شما نمایش داده خواهد شد،شما بر روی آن کلیک میکنید و وارد صفحه ای که اطلاعات محصول تبلیغاتی است می‌شوید،چه خرید کنید چه خرید نکنید و یا… فرقی نمی‌کند،سودی برای توسعه دهنده حساب شده است.

در کل شاید بهترین روش نحوه کسب درآمد از اپلیکیشن تبلیغات بنری در اپلیکیشن باشد،که یکی از بزرگترین مراکز تبلیغ دهنده، Admob google می‌باشد،که در این دوران تحریم حتی اگر بجز تلگرام از هیچ اپلیکیشن دیگری استفاده نکرده باشید در این اوضاع ناچارا از فیلترشکن های مختلفی استفاده کرده اید که بیشتر آنها از تبلیغات AdMob گوگل را درون خود دارند و دانلودهای میلونی را در خود ثبت کرده اند،با یک حساب سر انگشتی می‌توان دید که supervpn با ۵۰ میلیون دانلود،شاید روزانه درآمدی بالای صدها دلار یا حتی به هزاران دلار داشته باشد.(رقم درآمد فوق دقیق نیست اما قطعا حداقل روزانه بالای صد دلار است،خودتون می‌تونید با محاسبات ساده تعداد دانلود و هزینه نمایش و کلیک های گوگل به طور تقریبی درآمد هر اپلیکیشن را محاسبه کنید)

اپلیکیشن ها چگونه کسب درآمد می‌کنند(بخش اول)

یک مثال ساده از یک برنامه که بیشتر کاربران بر روی گوشی هوشمند خود نصب کرده اند،برنامه shareit گاهی وقتها بعد از وارد شدن به محیط برنامه باید مجبورا ۵ ثانیه تبلیغات بنری را مشاهده کنیم راه بازگشتی ندارد یا باید نگاه کنیم یا خروج از برنامه،خب ۵ثانیه هم زمان زیادی نیست صبر می‌کنیم و چندتا بنر تبلیغی رد می‌شود،اما برنامه ای که بیش از ۵۰۰ میلیون بار فقط از گوگ پلی دانلود و نصب شده است،چقدر سود دهی دارد! قطعا مبلغی بیشتر از اختلاس بوجه فرهنگیان یا زمین خواری یا … است.(مثال آخر فقط برای درک بیشتر بود)

۳ . تبلیغات ویدیویی درون اپلیکیشن

اپلیکیشن ها چگونه کسب درآمد می‌کنند(بخش اول)
نمونه‌ای از تبلیغات ویدیوی قبل از شروع ویدیوی اصلی در یوتیوب

اپلیکیشن ها چگونه کسب درآمد می‌کنند(بخش اول)

در این روش شما به جای اینکه یک بنری را مشاهده کنید،با یک تیزر تبلیغاتی روبرو خواهید شد،که آنهم به ازای نمایش ویدیو و همچنین کلیک بر روی ویدیوی تبلیغی به توسعه دهنده هزینه ای پرداخت می‌شود.

کمتر این تبلیغات به صورت اجباری به کاربران نمایش داده شود،البته بجز اپلیکیشن های نمایش ویدیوی آنلاین،که بیشترشون در ۴ثانیه اول تیزری را به نمایش می‌گذارند،مابقی برنامه ها و بازی ها برای اینکه به امتیاز یا لول بالاتری دست پیدا کنید می‌توانید با تماشای تیزری چندثانیه ای کوتاه  امتیاز یا…بدست آورید.(البته نحوه نمایش تیزر بستگی به سیاست های توسعه دهندگان دارد که در پست های آتی به صورت کامل در این مورد صحبت خواهیم کرد)

در بخش های بعدی به روش های دیگر نیز اشاره خواهیم کرد.(پایان بخش اول)

شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده هستم مهندس کامپیوتر در گرایش نرم افزار علاقه مند به برنامه نویسی و طراحی سایت . شماره تلفن : 09195227837 ایمیل : shahin.ahmadzadeh795@gmail.com

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا