اخبار

فناوری هایی که دنیا را متحول کردند ۳

فناوری هایی که دنیا را متحول کردند ۳ به قسمت سوم مقاله فناوری هایی که دنیا را متحول کردند خوش آمدید همان گونه که میدانید فناوری هایی که دنیا را متحول کردند فناوری با سرعت بسیار بیش‌ تری نسبت به سایر جنبه‌ های دنیای مدرن پیشرفت می‌کند؛ برای همین است که وقتی به وضعیت دنیای فناوری در سال ۱۹۹۵ نگاه می‌کنیم، گویی ۱۰۰ سال از آن زمان گذشته است.

۱۴.شبکه‌های اجتماعی

دنیای آنلاین در دو دهه‌ پیش فضای بسیار متفاوتی داشت. آن دسته از کاربرانی که سال‌ های زیادی از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده‌اند، احتمالاً Friendster را به خاطر می‌آورند. این وب‌ سایت در سال ۲۰۰۲ راه ‌اندازی شد و کاربران می ‌توانستند ازطریق آن پس از تکمیل اطلاعات پروفایل آنلاین با افرادی که آن‌ها را در دنیای واقعی می ‌شناختند، ارتباط برقرار کنند؛ اما دو سال بعد مارک زاکربرگ با راه ‌اندازی شبکه ‌ای اجتماعی برای دانش‌آموزان کالج به‌نام فیسبوک تحول بزرگی در این زمینه ایجاد کرد. فیسبوک در سال ۲۰۰۶ دراختیار عموم مردم قرار گرفت و در مدت کوتاهی گوی سبقت را از فرندستر و مای اسپیس ربود.

امروزه فیسبوک به مردم کمک می ‌کند با یکدیگر در سراسر جهان ارتباط برقرار و این ارتباط را حفظ کنند؛ اما فعالیت اصلی فیسبوک تبلیغات است و سال گذشته درآمد این شرکت ازطریق پخش تبلیغات در سال میلادی گذشته ۳۲ میلیارد دلار بود. درواقع فیسبوک راه را برای سایر شبکه‌ های اجتماعی درزمینه‌ی تسهیل گفتگوی کاربران با یکدیگر، به اشتراک‌ گذاری عکس، شغل‌ یابی و سایر فعالیت‌ها هموار کرد. درحال‌ حاضر فیسبوک ۲٫۳۷ میلیارد نفر عضو دارد که تقریبا یک ‌سوم جمعیت جهان است.

۱۵.چاپ سه‌ بعدی

چاپ سه بعدی که درواقع به فرایند ساخت اشیای سه‌ بعدی ازطریق ترکیب کردن چند ماده شیمیایی مختلف گفته می ‌شود یکی از فناوری‌های است که هر سال به مرحله‌ استفاده گسترده نزدیک و نزدیک تر می ‌شود. چاپگرهای سه ‌بعدی سال ‌ها است که در برنامه‌ های تلویزیونی و فیلم‌ها نمایش داده می ‌شوند و کاربران علاقه‌ مند به دنیای فناوری کم‌ و بیش با آن‌های آشنا هستند. اکنون چاپگرهای سه ‌بعدی خانگی نیز عرضه شده‌اند که تنها برای بازی و سرگرمی نیستند و کاربردهایی فراتر از سرگرمی دارند.

فناوری سه‌ بعدی جایگاهش را به‌عنوان روشی برای طراحی نمونه‌های اولیه اشیای مختلف (تقریبا هر شی‌ءای) ثابت کرده است. تولیدکنندگان نیز با استفاده از این فناوری می ‌توانند ساخت قطعات پلاستیکی را امکان‌پذیر کنند. این قطعات پلاستیکی سبک ‌وزن‌تر از قطعات فلزی مشابه هستند و می ‌توانند با اشکال غیرمتداولی ساخته شوند که ایجاد آن‌ها با روش‌های مدل ‌سازی تزریق متداول امکان‌ پذیر نیست.

چاپگرهای سه ‌بعدی برای ایجاد مواد مورد استفاده در کلاه ‌های ایمنی مختص فوتبال و کفش‌های آدیداس، به کار گرفته می‌شوند و پورشه نیز قصد دارد طرحی براساس فناوری چاپ سه‌بعدی برای چاپ سه‌بعدی بخشی از صندلی‌های خودرو ایجاد کند.

برخی از متخصصان چاپ سه‌بعدی را چهارمین انقلاب صنعتی می ‌دانند. طبق تخمین شرکت مشاوره ‌ای دیلویت، سر نمای گذاری در این حوزه در میان شرکت‌های آمریکایی سالانه در حدود ۱۳ درصد نمایش پیدا می‌کند و احتمالاً رقم این سرمایه‌گذاری در سال میلادی جاری به ۲ میلیارد دلار می‌رسد.

۱۶.پخش آنلاین فیلم ویدئو

۲۵ سال پیش فرمت ذخیره‌سازی فیلم جدیدی تحول بزرگ در صنعت رسانه ایجاد کرد. کیفیت صدا و تصویر فیلم‌ های دی‌ وی‌ دی بسیار بیشتر از فیلم‌های نوارهای ویدیویی VHS بود و دی ‌وی‌ دی‌ها فضای کمتری نسبت به نوارهای ویدیویی اشغال می‌کردند. در فروشگاه‌های اجاره‌ فیلم نیز ویدیوها دی‌ وی ‌دی‌ها جایگزین نوارهای ویدیویی شدند و سرویس‌های آنلاین اجاره‌ی فیلم نتفلیکس نیز راه‌اندازی شد.

پس از گذشت مدت کوتاهی از راه‌اندازی نتفلیکس، این شرکت سرویس پخش آنلاینش را نیز معرفی کرد و کاربران با استفاده از این سرویس می‌توانند فیلم‌ ها و برنامه ‌های تلویزیونی را ازطریق اینترنت مشاهده کنند. مشترکان نتفلیکس به دلیل اینکه می ‌توانستند هر برنامه‌ ای را تنها با اتصال به اینترنت به‌ راحتی ببینند، علاقه‌ زیادی به آن پیدا کردند و به ‌تدریج استفاده از تلویزیون‌های کابلی و سایر فناوری‌های مشابه کاهش یافت. پس از نتفلیکس سرویس‌های پخش آنلاین زیاد دیگری مثل آمازون پرایم ویدئو، هولو و یوتیوب نیز ایجاد شد و سرویس‌های ارائه‌دهنده‌ی اشتراک کانال‌های تلویزیونی و اجاره‌ی فیلم مانند بلاکباستر نیز ورشکسته شدند.

طبق آمار ارائه‌ شده از سوی ای مارکتر (eMarketer) انتظار می‌رود در سال آینده‌ی میلادی بیش از یک‌پنجم مشترکان سرویس‌های رسانه‌ای خانگی استفاده از تلویزیون‌های کابلی و سایر وسایل مشابه و همچنین سرویس‌های ارائه‌دهنده‌ی اشتراک کانال‌های تلویزیونی را متوقف کنند.

۱۷.استریم موسیقی

صفحه ‌های گرامافون موسیقی همیشه موردعلاقه دوستداران موسیقی بوده است و خواهد بود؛ اما در آینده از پلتفرم‌ های پخش آنلاین موسیقی استقبال بیشتری خواهد شد. استفاده از سرویس‌های استریم موسیقی بسیار کم‌ هزینه یا حتی رایگان است (مثل پاندورا یا اسپاتیفای) و این سرویس‌ها پس از پیدایش به ‌دلیل سهولت استفاده از آن‌ها، از تمام گجت‌های فیزیکی پخش موسیقی پیشی گرفتند. درحال ‌حاضر در آمریکا ۸۵ درصد از موارد پخش موسیقی ازطریق سرویس‌های آنلاین صورت می‌پذیرد که نسبت به سال ۲۰۱۸ به‌میزان ۷٫۶ درصد افزایش یافته است.

طبق آمار ارائه‌شده از سوی buzzAngle Music، شرکت تحلیلگر موسیقی، در سال ۲۰۱۹ تعداد دفعات پخش آنلاین موسیقی به رکورد باورنکردنی ۷۰۵ میلیارد مرتبه رسید که نسبت به آمار سال ۲۰۱۸ افزایش یافته بود. این آمار باورنکردنی نشان ‌دهنده‌ی استقبال و تقاضای بالای کاربران برای استفاده از این سرویس‌ها است.

طبق آمار انجمن صنعت متحده آمریکا یا RIAA در سال ۲۰۱۹ درآمد کل صنعت موسیقی با افزایش ۱۳ درصدی به ۱۱٫۱ میلیارد دلار رسید و ۸۰ درصد از این درآمد مربوط به سرویس‌های پخش آنلاین بود. درضمن در سال میلادی گذشته فروش آلبوم‌ها ۲۳ درصد و فروش ترانه‌ها ۲۶ درصد کاهش یافت. در سال ۲۰۱۸ نیر آمار فروش در این دو حوزه از صنعت موسیقی به‌ترتیب به‌اندازه‌ی ۱۸٫۲ و ۲۸٫۸ درصد کاهش یافت.

۱۸.اپلیکیشن ‌ها

اپلیکیشن‌ های موبایل روش بهره‌مند ی از فایل‌های چندرسانه ‌ا ی و برقراری ارتباط با دیگران را متحول کرده‌اند؛ از اپلیکیشن‌ های خبررسان و اپلیکیشن‌های سرویس‌های پخش آنلاین گرفته تا اپلیکیشن‌های پیام‌ رسان متنی و شبکه ‌های اجتماعی. این اپلیکیشن‌ها شیوه‌ زندگی روزمره‌ ما را نیز تغییر داده‌ اند. به‌عنوان ‌مثال درحال ‌حاضر تاکسی گرفتن یا اجاره‌ی بلند مدت خودرو یا سفارش غذا و تحویل گرفتن آن‌ها در منزل امکان ‌پذیر شده است و این موارد تنها بخش کوچکی از کاربردهای بی‌شمار اپلیکیشن‌ها هستند. درحال‌حاضر بیش از دو میلیون اپلیکیشن در اپ استور اپل وجود دارد که درآمد ناشی از استفاده از آن‌ها ۵۰ میلیارد دلار است.

۱۹.خودروهای مستقل یا خودران

برخی از شرکت‌ها بیش از ۱۰ سال است که به مردم وعده‌ی تولید خودروهای خودرانی را داده ‌ا ند که کاملا هوشمند هستند و نیازی به راننده ندارند. طرفداران این خودروهای مدرن معتقدند امنیت بالا و سهولت استفاده از این خودروها (مخصوصاً در سفرهای طولانی) دو مزیت عمده‌ آن‌ها محسوب می‌شود. شرکت‌های فناوری مدت زیادی است که برای تحقق چنین وعده‌ای تلاش می ‌کنند. ناوگان خودرو بدون راننده‌ی شرکت ویمو که به شرکت آلفابت، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی گوگل، تعلق دارد، از زمان تأسیس این شرکت در سال ۲۰۰۹ تاکنون، بیش از ۳۲ میلیون کیلومتر مسافت را در جاده‌های عمومی طی کرده‌اند.

احتمالاً خودروهای خودران تمام ‌خودکار تا ۱۰ سال آینده نیز روانه بازار نمی ‌شود؛ اما فناوری‌های حوزه‌ی خودرو که برای این نوع از خودروها طراحی و ایجاد شده‌ اند، اکنون در خودروهای مدرن وجود دارند که از میان آن‌ها می ‌توان به کروز کنترل تطبیقی یا کروز کنترل فعال یا سامانه‌ کنترل پیمایش سازگار، سیستم جلوگیری از برخورد، سیستم پارک خودکار، سیستم خودران یا اتوپایلت و سیستم رادار بین خطوط اشاره کرد.

۲۰.ویدیو کنفرانس

همه ما می‌دانیم پاندمی کرونا جهان را متحول کرده و بیشتر جمعیت جهان را وادار به خانه‌نشین و دوری از تجمع‌های گسترده کرده است. این اتفاق باعث شد فناوری ویدئوکنفرانس در چند ماه اخیر محبوبیت زیادی پیدا کند. بدون تردید چنانچه این مقاله قبل از شیوع جهانی کرونا نوشته می ‌شد، این فناوری در فهرست فناوری‌های متحول‌کننده‌ی قرار نمی‌گرفت، اما در وضعیت کنونی جزو فناوری‌های ضروری محسوب می‌شود. اگرچه ویدئوکنفرانس در طول دهه ۱۹۷۰ نیز تا حدودی با اشکال مختلف مورداستفاده قرار می‌گرفت؛ اما دوران اوج و شکوفایی آن پس از پیدایش اینترنت آغاز شد.

ساخت و عرضه‌ی وبکم‌ها و ایجاد سرویس‌های ارتباطی رایگان مثل اسکایپ و آی چت باعث شهرت ویدئو کنفرانس در دهه‌ی ۲۰۰۰ شد و دراختیار تمام کاربران اینترنت در سراسر جهان قرار گرفت. ویدیوکنفرانس از آن زمان تاکنون در جهان متصل به اینترنت برای کاهش سفرهای کاری باهدف حضور در جلسات و همچنین به‌عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی استفاده می‌شود.

با افزایش اتخاذ سیاست‌های مبتنی بر مطالعه و کار در خانه (دورکاری)، استفاده از اپلیکیشن‌های گفت‌وگوی تصویری ویدئو کنفرانس به همان میزان به‌عنوان ابزاری برای انجام فعالیت‌های کاری و برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان افزایش یافته و این روند افزایشی در بین کاربرانی که قبلا از این فناوری استفاده نکرده‌اند، محسوس‌تر است.

فناوری هایی که دنیا را متحول کردند ۳

فناوری هایی که دنیا را متحول کردند ۳

سپاس از وقتی که گذاشتید این پست ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا