نرم افزار

معماری چند لایه ی نرم افزار

معماری چند لایه ی نرم افزار

 

مفهوم معماری چند لایه

معماری چند لایه یکی از محبوب ترین الگوهای معماری است و روشی است که امروزه در طراحی سیستم های نرم افزاری به کارمی رود.معماری چند لایه باعث نظم در کارها، آسان تر شدن رفع خطاها و سریع تر شدن کارها می‌شود.این معماری شامل چندین لایه ی  مختلف است که هر یک از این لایه ها می توانند منطقی یا فیزیکی باشند.هر یک از این لایه ها کار خاصی را انجام می‌دهند و  مستقل از لایه های دیگر عمل می‌کند.

معماری چندلایه ازچه چیزهایی تشکیل شده است؟

بیش ترین حالت استفاده از معماری چندلایه،معماری سه لایه است.ا ین حالت بهترین نقطه ی شروع است زیرا همه ی معماری های چندگانه شامل این سه جزء هستند. درواقع این اجزاپایه ای هستند که در زیر به آن ها اشاره می شود:

Presentation layer (لایه رابط کاربری)

این لایه اولین و بالاترین لایه است. بخشی از نرم افزار است که کاربر با آن ارتباط برقرار می کند و UI برنامه می باشد. نمایش داده‌ها به کاربر نهایی و اجازه به آن‌ها برای ارتباط داشتن با داده‌ها، اصلی‌ترین وظیفه‌ی این لایه است.این لایه از طریق هرنوع دستگاه کلاینت نظیر کامپیوتر های رومیزی، لپتاپ،موبایل و غیره قابل دسترس است.برای نمایش محتوا این لایه باید با سایر لایه های قبلی ارتباط برقرار کند.

Business Logic Layer (لایه منطقی یا تجاری)

این لایه بعد از لایه‌ی Presentation قرار دارد.داده هایی که توسط کاربر وارد می شوند نیاز به اعتبارسنجی یا پردازش اضافی دارند.چک کردن شرط ها، اعتبارسنجی و یا هر پردازشی که احتیاج باشد برروی داده هایی که توسط کاربر وارد شده انجام پذیرد، بر عهده این لایه است. هم چنین وظیفه جمع آوری اطلاعات از کاربر و ارسال آن به لایه های دیگر و همچنین دریافت درخواست کاربر از طریق لایه UI برای ارسال به سایر لایه ها را بر عهده دارد. این لایه معمولا بیشترین حجم کد نویسی کنترل اطلاعات، دستورات شرطی و.. را در بر می گیرد.

Data Access Layer (لایه دسترسی به داده)

این لایه پایین ترین لایه ی این معماری است که مربوط به فعالیت های مرتبط با پایگاه داده می باشد. داده‌های برنامه‌ی شما در نهایت نیاز به ذخیره و بازیابی از طریق یک انبار داده دارند که این وظیفه توسط لایه‌ی دسترسی به داده انجام می‌شود. همچنین وظیفه انجام عملیات درج، حذف و به روز رسانی داده ها بر روی پایگاه داده را بر عهده دارد ومستقیما با بانک اطلاعاتی شما در ارتباط خواهد بود.

دیاگرام مربوط به معماری سه لایه

معماری چند لایه ی نرم افزار

نحوه برقراری ارتباط لایه ها با یک دیگر در معماری سه لایه

لایه DAL، داده ها را از بانک اطلاعاتی بازیابی نموده و از طریق لایه منطقی آن ها را به UI ارسال می نماید تا اطلاعات برای کاربر نمایش داده شود. و در حالت دیگر کاربر، داده ها را از طریق واسط گرافیکی (UI) وارد نموده، لایه منطقی اعتبارسنجی و پردازش های لازم را روی داده ها انجام می دهد. در نهایت برای ذخیره سازی، اطلاعات را به لایه DAL ارسال می نماید.

چه زمانی از معماری نرم افزار چندلایه استفاده می کنیم؟

اگر شما یک سیستم می سازید که ممکن است منطق اپلیکیشن را به اجزای کوچک تری که می تواند در چند سرور پخش شود. این معماری شما را به طراحی چند لایه در لایه ی اپلیکیشن هدایت می کند.

اگر سیستم مورد نظر نیاز به ارتباطات شبکه ای سریع تر،امنیت بالا و عملکرد بالا نیاز دارد معماری چند لایه قابلیت ارائه دارد زیرا این الگوی معماری طراحی شده است تا سرباری که توسط ترافیک شبکه ایجاد می شود را کاهش دهد.

امیدوارم از این مقاله بهره کافی را داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا