تکنولوژی

چگونه باتری لپ‌تاپ را کالیبره کنیم؟

در این مقاله از زرین هور میخواهیم به شما یاد دهیم چگونه باتری لپ تاپ را کالیبره کنید تا پایان با ما همراه باشید.

مفهوم کالیبراسیون

طراحی باتری لپ تاپ طوری است که در طی استفاده به مرور زمان از ظرفیت و تایم نگهداری شارژ در آن کاسته میشود. یکی از مواردی که باعث افزایش عمر باتری میشود، کالیبره کردن یا به اصطلاح کالیبراسیون باتری لپ تاپ می باشد که به زمانی اشاره دارد که باتری دستگاه را فول شارژ کرده و بعد از تمام انرژی آن، استفاده نمایید. در ادامه با صفر شدن شارژ باتری مجددا آن را فول شارژ کنید. با این کار مشکلاتی که به تخمین های اشتباه سیستم عامل مربوط باشد حل شده و اعداد و ارقام دقیق قدرت شارژدهی باتری لپ تاپ به دقت و صحیح نمایش داده میشوند.

نکته

خراب شدن باتری و کم شدن کیفیت آن میتواند زمینه ساز عواملی مانند تمام شدن سریع شارژ دستگاه، افزایش دمای بیش از اندازه و حتی خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ باشد. برعکس باتری گوشی های هوشمند که معمولا علامت واضحی مانند افزایش حجم در پایان عمر خود دارند. باتری لپ تاپ ها حداقل از نظر ظاهری تفاوت چندانی در حالت های مختلف خود نشان نمیدهند از این رو باید با دقت بیشتری با آن برخورد کرد.

کالیبره

کالیبره کردن دستی لپ تاپ

  1. در آغاز باتری لپ تاپ را کاملا فول شارژ (۱۰۰%) نمایید.
  2. سپس در حالی که شارژر به لپ تاپ وصل است به مدت دو ساعت از لپ تاپ استفاده نکنید و اجازه دهید. دستگاه استراحت کند یعنی در حالی که شارژر لپ تاپ به برق متصل است. دو ساعتی صبر کنید تا دمای باتری که بخاطر فرایند شارژ بالا رفته به حالت عادی برگرد.
  3. بعد از دو ساعت از لپ تاپ بصورت معمول استفاده نمایید. ولی اطمینان حاصل کنید که زیاد گرم نمیشود.
  4. حالا به کنترل پنل سیستم رفته و از قسمت Hardware and sound گزینه power option را انتخاب نمایید.
  5. سپس در پنجره گشوده شده جدید گزینه change plan settings را انتخاب و بعد از گزینه change advaned power settings را برگزینید.
  6. اکنون در بخش critical battery action هر دو گزینه on battery و plugged in را روی حالت Hibernate قرار دهید. ضمنا دو گزینه مذکور را در قسمت critical battery level به ۷% تغیر دهید و در پایان روی Apply کلیک نمایید.
  7. حالا شارژر را از لپ تاپ جدا نموده و شروع به استفاده از دستگاه نمایید تا باتری خالی گردد.
  8. پس از خاموش شدن دستگاه به مدت ۵ ساعت صبر کنید سپس لپ تاپ را مجددا به شارژر متصل کرده. و روشن کنید و اجازه دهید مجددا تا به صورت ۱۰۰ درصد شارژ شود.
  9. بعد از فول شارژ شدن لپ تاپ تغیرات اعمال شده بالا را به حالت اول برگردانید.
  10. در نهایت اکنون باتری دستگاه شما به صورت دستی کالیبره شد.

مزایای کالیبره کردن

هر چند ماه با کالیبراسیون لپ تاپ، دقت عملکرد باتری بالا رفته و ویندوز قادر به شناسایی دقیق میزان توان شارژدهی باتری دستگاه خواهد شد.

در صورت کالیبره نشدن ممکن است وقتی سیستم عامل شارژ ۲۰ یا ۳۰ درصدی را نشان می دهد، لپ تاپ ناگهان خاموش گردد و قبل از آن هیچ هشداری مبنی بر شارژ کم باتری به کاربر نشان ندهد.

البته کالیبره ساختن باتری لپ تاپ در بازه های زمانی کوتاه به هیپ وجه کار درستی نخواهد بود و حتی موجب آسیب به این قطعه و معایب جدی تری میشود.

نکات نهایی

۱_ درباره بازه زمانی کالیبره کردن تفاوت نظرهای زیادی وجود دارد، برخی شرکت ها سازنده توصیه کرده اند که هر ۲-۳ ماه باتری لپ تاپ باید کالیبره شود تا سیستم عامل بتواند میزان دقیق تری از ظرفیت باتری در اختیار کاربر قرار دهد و برخی دیگر این بازه را برای کالیبره کردن مناسب نمیدانند.

۲_ شما میتوانید از اپ های اختصاصی که شرکت های لپ تاپ برای دستگاهای خود منتشر میدارند نیز برای کالیبره نمودن لپ تاپ خود بهره بگیرید.


بیشتر بخوانید:

اپلیکیشن ها در دنیای بازاریابی دیجیتال چه تاثیری دارند


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا