اخبار

ارگونومی کار با کامپیوتر

ارگونومی کار با کامپیوتر

ارگونومی کار با کامپیوتر

ما هر روز ساعت‌ها پشت میز می‌نشینیم. با اینکه ممکن است در ظاهر این‌ طور به نظر نرسد،

ولی جالب است بدانید پشتِ میز نشستن به مرور زمان بدن ما را از بین می‌برد.

در این پست می‌خواهیم چند پیشنهاد در زمینه ارگونومی کار با کامپیوتر برای داشتن فضای کاری سالمی که هم در آن راحت باشید و هم به بدن‌تان آسیب نرسد، به شما ارائه دهیم.

تعریف ارگونومی

ارگونومی (به انگلیسی :Ergonomics) عبارت است از دانش بکار بردن اطلاعات علمی موجود دربارهٔ انسان (و روش‌های علمی تولید چنین اطلاعاتی) در طراحی محیط کار. ارگونومی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انسان را بررسی می‌کند و سپس اطلاعات به دست آمده را در طراحی مشاغل، فراورده‌ها، محیط‌های کار و تجهیزات به کار می‌بندد معمولاً از اصطلاحات ارگونومی و عوامل انسانی (Human Factors) به طور مترادف بهره گرفته می‌شود. هر دو اصطلاح رابطهٔ دوسویهٔ کار و نیازمندی‌های شغلی را بازگو و تشریح می‌کند و هر دو درصدد کاهش فشارهای جسمانی و روانی در محیط کار هستند. آشکارترین اثر مثبت طراحی درست و مناسب مشاغل، تجهیزات و محیط کار، بالارفتن سطح ایمنی، بهداشت، تطبیق کار با کارگر بر اساس ابعاد بدنی فرد و در نهایت رضایت شغلی و بهبود بهره‌وری است.

مواردی که برای استفاده صحیح از رایانه مورد توجه قرار گیرند:

۱- صفحه نمایش:

ﺻﻔﺤﻪ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﺑﺎﻳﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪﻃﻮری ﻛﻪ ﭼﺸﻢﻫﺎ ﻫﻢ ﺳﻄﺢ ﺑﺎ ﺑﺎﻻی ﺻﻔﺤﻪ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﻗﺮار ﮔﻴﺮﻧﺪ.

ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮرﻛﺎﻫﺶاﺛﺮ ﺗﺸﻌﺸﻌﺎت، از ﻓﻴﻠﺘﺮ ﻳﺎ ﺻﻔﺤﻪ ﻧﻤﺎﻳﺶﻫﺎیﺿﺪ اﺷﻌﻪ ( ﻣﺎﻧﻨﺪ LCD ) اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﺷﻮد .ﺑﻬﺘﺮ اﺳـﺖﻓﺎﺻـﻠﻪﭼﺸﻢﻫﺎ ﺗﺎ ﺻﻔﺤﻪ ﺣﺪاﻗﻞ ۵۰ cm ﺑﺎﺷﺪ،ﻛﺎرﺑﺮ ﺑﻴﺶ از ده ﺗﺎ ﭘﺎﻧﺰده دﻗﻴﻘﻪ ﺑﻪﺻﻔﺤﻪ ﻧﻤﺎﻳﺶﺧﻴـﺮه ﻧﺸـﻮد و زاوﻳﻪ ﭼﺸﻢ ﺑﺎ وﺳﻂﺻﻔﺤﻪ ﻧﻤﺎﻳﺶﺣﺪود ۲۰ درﺟﻪ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﮔﺮدد ﺗﺎ ﮔﺮدن ﻛﺎﻣﻼ ﺻﺎفو ﺳﺮ ﺑﻪ ﺳﻤﺖﺑﺎﻻ ﻳﺎ ﭘـﺎﻳﻴﻦ خم نشود.

ارگونومی کار با کامپیوتر
صفحه‌کلید هرگز نباید در ارتفاع بالاتر یا پایین‌تر از سطح میز کار باشد.

۲- صفحه کلید:

ﺻﻔﺤﻪ ﻛﻠﻴﺪ ﺑﺎﻳﺪ در ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد.

ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ از ﺻﻔﺤﻪ ﻛﻠﻴﺪﻫﺎﻳﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد ﻛﻪ ﻗﺴﻤﺖ زﻳﺮدﺳﺘﻲ دارﻧﺪ، ﺗﺎ ﻓﺸﺎر ﻛﻤﺘﺮی ﺑﻪ ﻣﭻ دﺳﺖ وارد ﺷﻮد. ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺻﻨﺪﻟﻲ و ﻣﻴﺰ ﺑﺎﻳﺪ ﻃﻮری ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺷﻮد ﻛﻪ دﺳﺖﻫﺎ ﺑﻪﺻﻮرتﻗﺎﺋﻢرویﺻﻔﺤﻪ ﻛﻠﻴﺪﻗﺮار ﮔﻴﺮﻧﺪ.شیب صفحه کلید را براساس وضعیت خود تنظیم کنید. می‌توانید برای انجام این کار از پایه‌های صفحه کلید استفاده کنید. اگر به حالت عمودی یا رو به جلو نشسته‌اید، صفحه کلید را طوری تنظیم کنید که نسبت به بدن شما شیب کاملی داشته باشد، ولی اگر به صندلی تکیه بیشتری می‌دهید، زاویه صفحه کلید را با شیب بسیار کمی تنظیم کنید تا مچ دستتان در حالت صاف باقی بماند.

ارگونومی کار با کامپیوتر
ارگونومی کار با صفحه کلید

۳- ماوس:

ﻣﺎوس در وﺿﻌﻴﺘﻲ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد ﻛﻪ ﻓﻀﺎی ﻛﺎﻓﻲ ﺑﺮای ﺣﺮﻛﺖ آن وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و از Mouse pad ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺣﺮﻛﺖ راﺣﺖ و روان ﻣﺎوس اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد.

روش ﺻﺤﻴﺢ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﺎوس، از آﺳﻴﺐ دﻳﺪن ﻣﭻ دﺳﺖ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ﻣﻲﻛﻨﺪ

ارگونومی کار با کامپیوتر
ارگونومی صحیح کار با ماوس

۴- صندلی: 

ﻛﺎرﺑﺮ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﻛﺎری ﻛﻪ ﺑﺎ راﻳﺎﻧﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﻲدﻫﺪ، ﺳﺎﻋﺖﻫﺎ روی ﺻﻨﺪﻟﻲ ﺑﻨﺸﻴﻨﺪ.

ﭘﺲﺻﻨﺪﻟﻲ راﻳﺎﻧﻪ ﺑﺎﻳﺪ راﺣﺖ و ارﺗﻔﺎع آن ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺑﺎﺷﺪ.

ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ دارای ﭘﺸﺘﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮایﻛﻤﺮ و ﮔﺮدن ﺑﺎﺷﺪ و ﺻﻨﺪﻟﻲ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﻪ راﺣﺘﻲ ﺑﭽﺮﺧﺪ.

از راحتی صندلی کار خود مطمئن باشید و ارتفاع میز و صندلی را تنظیم کنید.

در حالت ایده آل میز کار چند سانتی متر بالاتر از ران بوده و صفحه کلید کامپیوتر درست مقابل شما قرار می گیرد.

تا جایی که می توانید، در قسمت انتهایی صندلی بنشینید، به این معنی که باسن به تکیه گاه صندلی نزدیک باشد.ارتفاع صندلی نیز باید به نحوی تنظیم شود که کف پاها روی زمین قرار گیرد و زانوها نیز در راستای ران ها و کمی پایین تر از باسن باشند. زاویه پشتی صندلی با نشیمنگاه باید حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه باشد. مطمئن باشید که پایین و بالای کمر شما توسط صندلی تکیه گاه دارد و اگر لازم است از بالشی کوچک یا کوسن استفاده کنید.از راحتی صندلی کار خود مطمئن باشید و ارتفاع میز و صندلی را تنظیم کنید. در حالت ایده آل میز کار چند سانتی متر بالاتر از ران بوده و صفحه کلیدکامپیوتر درست مقابل شما قرار می گیرد.

ارگونومی کار با کامپیوتر
ارگونومی صندلی

تنظیمات صندلی

  1.   ارتفاع صندلی باید قابل تنظیم باشد. ارتفاع صندلی، ۴۱ تا ۵۲ سانتی متر توصیه می شود.
    ۲- سطح نشیمنگاه صندلی باید دارای طول و عرض ۴۰ تا ۴۸ سانتی متر باشد.برای افراد چاق صندلی های پهن تر توصیه می شود.
    ۳- ضخامت تشک در حدود ۴ تا ۵ سانتی متر باشد و رویه آن از جنسی باشد که اصطلاحاً بتواند تنفس کند و لبه جلو صندلی، گرد و لبه بیرونی آن، نرم باشد.
    ۴- زاویه پشتی با تشک صندلی، حداقل ۹۵ تا ۱۱۰ درجه باشد.
    ۵- عرض پشتی صندلی باید حداقل ۳۲ تا ۳۶ سانتی متر باشد.ارتفاع پشتی صندلی را نیز بین ۵۰ تا ۸۲ سانتی متر توصیه می کنند. صندلی باید در قسمت قرار گرفتن گودی کمر (ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ سانتی متراز پایین) داری یک قوس محدب و در قسمت پشت دارای یک قوس مقعر باشد.
    ۶- صندلی های مورد استفاده در کار با رایانه بهتر است دسته دار بوده و دسته آن با ارتفاع میز کار مطابقت داشته باشد. همچنین دارای ۵ چرخ بوده و چرخان باشد. شیب کف صندلی ۵ تا ۱۵ درجه برای تمایل به جلو و ۵ درجه تمایل به عقب را امکان پذیر سازد.

۲-

نحوه صحیح نشتن پشت میز کامپیوتر و کار با آن

لطفا مواردی که گفته شده کامل دقت کنید در عکس پایین مشاهده میکنید که با رعایت نکردن به کدام قسمت از بدنتان فشار بیش از حد وارد میشود.

فشار های ناشی از نادرست کار کردن بر بدن ما

با رعایت کردن تمامی موارد بالا مطمئنا به سلامتی خود کمک بیشتری میکنید.

نظرات و پیشنهادات خود را برایمان ارسال کنید.موفق باشید☺

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا