گرافیک

رنگ های مکمل ،ترکیب و اهمیتشان در جذب مخاطبین

رنگ های مکمل ،ترکیب و اهمیتشان بیشتر از یک جمله حائز اهمیت است.در نرم افزار ها و حتی سایت هایی که می سازیم هر چقدر خوب کد بزنیم و بتوانیم نرم افزار کارایی با ux بالایی ایجاد کنیم باز هم برای جذب اولیه و تجربه ی اول به UI و جذب بصری مخاطب نیاز داریم.در طراحی بصری از اولین نکاتی که باید به ان توجه نمود ترکیب رنگ هاست که در این مقاله به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

در دایره و چرخه رنگ‌ها، رنگ قرمز، زرد، آبی جز رنگ‌های اصلی و اولیه هستند، زیرا در ترکیب اولیه ساخته‌شده این رنگ‌ها از هیچ رنگ دیگری استفاده‌نشده است و نمی‌توان آنها را از مخلوط کردن رنگ‌های دیگر به وجود آوریم. به عبارت دیگر می‌توانیم بگوییم رنگ‌های اصلی جز خالص‌ترین رنگ‌ها هستند و با ترکیب این سه رنگ می‌توانیم رنگ‌های موجود در طبیعت را بسازیم.

کی از روش‌های مفید برای رسیدن به دکوراسیون مناسب و ایجاد یک هارمونی زیبا در طراحی داخلی، شناخت چرخه رنگ و ترکیب رنگ‌ها است. چرخه رنگ دارای ۴ طیف رنگی است که از ترکیب آنها باهم، رنگ‌های مکمل به‌دست خواهد آمد. در ادامه برای شناخت بهتر رنگ‌ها با ما همراه شوید.

رنگ‌های ثانویه

رنگ های مکمل ،ترکیب و اهمیتشان ، می‌توانیم رنگ‌های ثانویه را به این صورت تعریف کنیم: از مخلوط کردن دو رنگ اصلی به مقدار مساوی این رنگ ها به دست می آیند. در دایره رنگ‌ها بنفش، سبز، نارنجی جز رنگ‌های ثانویه هستند و جایگاه این رنگ‌ها در چرخه رنگ بین ۲ رنگ اصلی است.

  • بنفش (قرمز+آبی)
  • سبز (آبی+ زرد)
  • نارنجی (قرمز+زرد)
رنگ‌های ثانویه
رنگ‌های ثانویه

رنگ‌های ترکیبی

رنگ‌های درجه سه و یا رنگ‌های ترکیبی رنگ‌هایی هستند که از ترکیب رنگ های اولیه و ثانویه به دست می آیند. جایگاه آنها میان ۲ رنگ تشکیل دهنده ی آن است. جالب است بدانید که از حاصل این ترکیب، شش رنگ به وجود می آید و در کل ۱۲ رنگ در اختیار ما قرار می گیرد. رنگ‌های ترکیبی عبارت‌اند از :

  •  زرد نارنجی، از ترکیب زرد با نارنجی
  • نارنجی قرمز، از ترکیب نارنجی با قرمز
  • قرمز بنفش ، از ترکیب قرمز با بنفش
  •  بنفش آبی، از ترکیب بنفش با آبی
  •  آبی سبز، از ترکیب آبی با سبز
  •  سبز زرد، از ترکیب سبز با زرد

نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که در مخلوط کردن رنگ‌ها باید نسبت آنها نیز رعایت شود تا به رنگ دلخواه و موردنظر خود برسیم.

رنگ‌های ترکیبی
رنگ‌های ترکیبی

رنگ‌های مکمل

رنگ های مکمل ،ترکیب و اهمیتشان ، هر یک از رنگ های ثانویه، مکمل رنگ های اولیه هستند، به گونه ای که این رنگ ها یکدیگر را کامل می کنند. این رنگ‌ها بر روی چرخه رنگ، رو به روی‌ هم قرار می‌گیرند. به طور کلی می توانیم این گونه عنوان کنیم که از ترکیب رنگ های اولیه و رنگ های ثانویه، رنگ خاکستری به دست می آید که رنگی خنثی است. دو رنگ مکمل در مقابل هم باعث درخشش بیشتر می‌شود که نمونه ی بارز آن را می توانیم در طبیعت ببینم. به عنوان مثال، رنگ قرمز که رنگ اصلی است، مکمل رنگ سبز است که این رنگ جز رنگ های ثانویه است. رنگ‌های آبی و نارنجی هم جز رنگ‌های مکملی هستند که طرفدارن زیادی دارند.

رنگ‌های مکمل
رنگ‌های مکمل

رنگ‌های مشابه

رنگ هایی هستند که در چرخ رنگ در کنار یکدیگر قرار می گیرند و هماهنگی و هارمونی خوبی را پدید می آورند. به عنوان مثال رنگ زرد را که در نظر بگیریم، طیف زیبایی از رنگ‌های گرم را تشکیل می‌دهد که در نهایت این طیف به رنگ قرمز می‌رسد.

رنگ‌های مشابه
رنگ‌های مشابه

رنگ‌های فعال و غیرفعال

چرخ رنگ را می‌توان به دامنه‌ای از رنگ‌های فعال و غیرفعال تقسیم کرد. رنگ‌های فعال به آن دسته از رنگ‌هایی گفته می‌شود که در گروه رنگ‌های گرم قرار می‌گیرند، همانند قرمز، زرد، نارنجی. این رنگ‌ها دارای شور و هیجان و انعطاف‌پذیری زیادی هستند. هنگامی‌که در برابر رنگ‌های غیرفعال قرار می‌گیرند کاملاً نمایان می‌شوند؛ رنگ‌های غیرفعال به رنگ‌هایی گفته می‌شود که خنثی‌تر و کم‌رنگ‌تر از رنگ‌های فعال هستند. این رنگ‌ها در دسته رنگ‌های سرد قرار می‌گیرند و تأثیر آرام بخشی بر افراد می‌گذارند که شامل رنگ‌های سبز آبی بنفش می‌شوند.

رنگ‌های فعال و غیرفعال
رنگ‌های فعال و غیرفعال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا