اخبار

سیارک زمین را نابود نمیکند و از۶ میلیون کیلومتری ما می گذرد

سیارک زمین را نابود نمیکند ،اخیرا اخباری منتشر شده مبنی بر این که به زودی سیارکی به کره زمین برخورد می‌کند و به همراه خود، تمدن بشریت را از بین می‌برد. بر اساس اخباری که ناسا منتشر کرده است، این سیارک بزرگ در تاریخ ۲۹ آوریل (۱۰ اردیبهشت) از نزدیکی کره زمین عبور می‌کند ولی با آن برخوردی نخواهد داشت.

این سیارک بزرگ که ۵۲۷۶۸ نام‌گذاری شده، قطری بین ۱.۷ الی ۴ کیلومتر دارد و اولین بار در سال ۱۹۹۸ توسط تیم تحقیقاتی اشیاء نزدیک زمین ناسا شناسایی شده است. این تیم با اطمینان می‌گوید که سیارک هیچ برخوردی با زمین نخواهد داشت و از فاصله ۶ میلیون ۲۹۰ هزار کیلومتری زمین با سرعت ۳۱۳۱۹ کیلومتر بر ساعت عبور خواهد کرد.

ناسا می‌گوید این سیارک در اثر برخورد با زمین می‌تواند نتایجی اسف‌بار در سطح جهانی داشته باشد، ولی خوشبختانه از کنار زمین عبور می‌کند و سیارک زمین را نابود نمیکند. این سیارک بزرگ به این دلیل در دسته‌بندی سیارک‌های خطرناک قرار گرفته بود که از نزدیکی مدار زمین عبور می‌کرد. سیارک‌های اینچنینی توسط سیستم سنتری (Sentry)  ناسا نظارت می‌شوند. بر اساس گفته‌های ناسا «این سیستم خودکار نظارت بر برخورد اجرام آسمانی است که به صورت پیوسته جدیدترین سیارک‌ها را نظارت می‌کند تا احتمال برخورد آن‌ها با کره زمین در ۱۰۰ سال آینده را بسنجد».

این سیارک بزرگترین جرم آسمانی است که در دو ماه آینده از کنار زمین عبور میکند، اما بزرگ‌ترین سیارک کل ادوار نیست. این عنوان در اختیار سیارک فلورنس ۳۱۲۲ قرار دارد که در سال ۱۹۸۱ کشف شد و با فاصله کمی در سال ۲۰۱۷ از کنار زمین عبور کرد. این سیارک بسیار بزرگتر از سیارک فعلی بود و بیشترین قطر آن به ۸.۵ کیلومتر می‌رسید. با این حال در کنار بررسی احتمال برخورد این سیار‌ک‌ها به زمین، ناسا به کمک آژانس‌های فضایی دیگر همواره سعی دارد تا راه‌حلی پیدا کرده که از برخورد این اجرام آسمانی به زمین جلوگیری کند.

مهمترین چالش این مرحله، دانستن نوع و ابعاد سیارک‌ است. این اطلاعات کمک می‌کند تا دانشمندان و اختر شناسان با دقت بیشتری احتمال برخورد آن‌ها را تخمین بزنند. رصدخانه روبین (Vera C. Rubin) امسال در شیلی برای اولین بار در شبکه رصدخانه‌ها قرار می‌گیرد تا ده‌ها هزار سیارک نزدیک مدار زمین را شناسایی کند. به کمک این کار می‌توان نظارت فعلی بر سیارک‌ها را ۱۰ برابر کرد.

سیستم دیگر ناسا دارت (Dart) نام دارد که هدف آن مبارزه با برخورد سیارک‌ها به زمین است و قرار است در تابستان سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شود. اولین تست این سیستم نیز برخورد آن با یک سیارک کوچک است که به کمک آن یک سیارک بزرگتر را از مسیر خود منحرف کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا