ترفند هاتکنولوژی

مانیتور ، راهنمای خرید (بخش دوم)

نکات زیادی در رابطه با خرید مانیتور وجود دارد که در این مقاله با تعداد دیگری از آنها آشنا میشویم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

زمان پاسخگویی

سرعت پاسخگویی مشخصه ای است که بیشترین کاربرد را در دنیای مانیتور های گیمینگ دارد. از نظر فنی اندازه این پارامتر بسته به سرعت پیکسل های کریستال مایع در تغیر حالت خود دارد. هر چه زمان پاسخگویی کمتر باشد و تغییر وضعیت پیکسل ها سریع تر انجام شود. روند نمایش و جایگزینی تصاویر روان تر شده و از پدیده هایی مثل تاری(Blurring) و هاله زایی (Ghosting) ممانعت میشود.

روشنایی

مانیتور

روشنایی مانیتور بیانگر شدت روشنایی روشن ترین رنگ سفیدی است که نمایشگر قادر به تولید آن است و به بیان فنی تر به آن درخشندگی نیز گفته میشود.

واحد سنجش روشنایی یک نمایشگر شمع بر متر مربع یا نیت است. روشنایی توصیه شده برای نمایشگر LCD جهت کار در شرایط عادی نوری ۱۲۰cd/m2. چون میزان روشنایی پیش فرض نمایشگرها عددی بسیار بزرگتر است و برای ایجاد شرایط بهتر، به ویژه در محیط های تاریک باید از شدت روشنایی نمایشگر کم کنید.

نسبت کنتراست

نسبت کنتراست بیانگر اختلافات روشنایی میان تیره ترین رنگ مشکی و روشن ترین رنگ سفیدی است که نمایشگر قادر به تولید آن است. هر چه کنتراست بالاتر باشد، نمایشگر مرغوب تری خواهیم داشت. عمق رنگ های سیاه و میزان روشنایی نقاط سفید تصویر در نمایشگری با کنتراست بالا، بسیار بهتر است. هر چه عمق رنگ سیاه بیشتر باشد، روشنایی پیکسل های سیاه خالص به صفر نیت (حداقل روشنایی) نزدیک تر است.

عمق رنگ

مانیتور

عمق رنگ یک نمایشگر معیاری است از فروانی تعداد رنگ هایی که نمایشگر قادر به تولید و نمایش آن است عمق رنگ یک پنل نمایشگر با سطوح نمایش رنگ هر یک از ساب پیکسل های پنل شامل رنگ های قرمز سبز و آبی تعین میشود. پیچش های رنگی مختلف ساب پیکسل ها اساسا باعث پیدایش رگه های رنگی میشود و هر چه این پیچش ها بیشتر باشد، هر پیکسل قادر به نمایش رنگ های بیشتری است و انتقال میان رگه های مختلف رنگی روان تر صورت می پذیرد.

دقت رنگ

دقت رنگ عبارت است از توانایی یک نمایشگر در نمایش دقیق گام های رنگی یا رگه های خاکستری مطلوبی که تقاضای نمایش از طریق کارت گرافیک به خروجی نمایشگر می رسد. تصور کنید شیئی به رنگ قرمز قرار است در خروجی نمایشگر ظاهر شود. اگر رنگ نمایش داده شده قرمز طبیعی به نظر برسد و مایل به نارنجی نباشد، دقت رنگ این نمایشگر بالا است.

زاویه دید

زاویه دید یک نمایشگر حداکثر میدان دید عمودی و افقی نمایشگر است که در آن محتوای رنگ و روشنایی تصویر تغیر نکند.

زوایه دید غالبا با فرمت A/B بیان میشود که A بیانگر میدان دید افقی و B بیانگر میدان دید عمودی است. برای یک مانیتور دستکتاپ که از لحاظ ارگونومیک درست در مقابل صورت و چشمان شما قرار میگیرد، میدان دید افقی بسیار حائز اهمیت است؛ مگر آن که قصد نصب مانیتور را به دیوار با پایه های نگهدرانده ی مخصوص داشته باشید.

ممنون که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید امیدواریم براتون مفید واقع شده باشد.


بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره RAM


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا