تکنولوژی

پاور چیست؟ و چه کاری انجام میدهد؟

پاور یا منبع تغذیه یکی از اجزای اصلی کامپیوتر است که داخل کیس قرار میگیرد. پاور یکی از حیاتی ترین قطعات سیستم میباشد که بدون آن، کامپیوتر فقط یک جعبه بی فایده و پر از پلاستیک و فلز است. در واقع پاور وظیفه تامین برق تمام قطعات کامپیوتر را به عهده دارد.

منبع تغذیه، که اغلب به عنوان ” منبع تغذیه سوئیچینگ ” شناخته میشود، از فن آوری سوئیچ برای تبدیل ورودی AC به ولتاژ پایینتر DC استفاده میکنند. یعنی منبع تغذیه خط جریان متناوب یا همان برق شهری (AC) را از خانه شما به جریان مستقیم (DC) مورد نیاز pc تبدیل می کند.

کار منبع تغذیه چیست؟

برق شهری بدون توجه به نوع دستگاهی که از آن استفاده میکند، یک خروجی دارد. برای جلوگیری از آسیب به دستگاه، منبع تغذیه ولتاژ را تغیر می دهد.

که این تغیر برای مطابقت با نیاز های دستگاه مانند پایین آوردن ولتاژ و گاهی بالا بردن ولتاژ می شود. اگر پاور مقدار زیادی برق برساند، دستگاه به شدت آسیب میبیند. یا اگر ولتاژ کافی نداشته باشد، سیستم آن طور که باید نمیتواند کار کند. پس در صورتی که پاور شما به درستی کار نکند می تواند باعث آسیب و خرابی سایر قطعات کامپیوتر شود.

اجزای منبع تغذیه

ترانسفورماتور

ترانسفورماتور، ولتاژ ورودی به دستگاه را به سطح ولتاژ خروجی مورد نیاز تغییر میدهد. این ولتاژها ممکن است افزایش یا کاهش یابند. به طور معمول، ولتاژ DC مورد نیاز بسیار کمتر از ولتاژ ورودی AC از منبع اصلی برق است.

یکسوکننده

ولتاژ متناوب را به ولتاژ مستقیم تبدیل می کند. یکسو کننده خود یک مدار است که معمولا در آن از ۴ دیود یا تریستور استفاده میشود و کار دیود این است که جریان را تنها از یک جهت عبور دهد و از عبور آن در جهت مخالف جلوگیری کند.

فیلتر

وقتی برق AC به DC تغیر میکند، هنوز موج های مشخصی دارد که نیاز به هموار سازی دارند. فیلتر امواج را کاملا صاف و صاف نمی کند، اما به میزان قابل توجهی آنها را کاهش میدهد.

رگولاتور

یک رگولاتور ولتاژهای موج دار باقی مانده توسط فیلتر را کاهش میدهد، تا از وجود هر ولتاژ اضافی یا افت ولتاژی که میتواند به دستگاه های متصل به منبع تغذیه آسیب برساند ایمن بماند.

توان منبع تغذیه

یک منبع تغذیه سوئیچینگ ۴۰۰ وات لزوما از توان تامین برق بیش از ۲۵۰ وات استفاده نمی کند.

اگر شما از تمام اسلاتهای موجود در مادربرد یا هر جایگاه درایو موجود در کیس کامپیوترتان استفاده میکنید، ممکن است به منبع تغذیه قویتری نیاز داشته باشید. به عنوان مثال اینکه شما یک منبع تغذیه ۲۵۰ وات داشته باشید در صورتی که دستگاه شما نیاز به داشتن ۲۵۰ وات برق دارد، ایده ی خوبی نیست. زیرا منبع تغذیه نباید تا ۱۰۰ درصد ظرفیت آن بارگیری شود.

ممنون که تا پایان این مقاله با زرین هور همراه بودید امیدواریم براتون مفید واقع شده باشد.


بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره RAM


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا