اخبار

نشانه های ویروسی شدن کامپیوتر

اکثر ما با واژه ی ویروسی شدن آشنایی داریم .حال این ویروس ممکن است ویروسی باشد که در اثر بیماری وارد بدن می شود یا ویروسی باشد که در کامپیوتر ها مشاهده می شود که این ویروس همانند ویروسی مانند سرما خوردگی که داری علائم و نشانه هایی است، از خود نشانه هایی به جای می‌گذارد، نشانه‌هایی که با آنها می‌توانیم بفهمیم سیستم ما ویروسی است یا خیر.

تعریف ویروس کامپیوتر

ویروس های کامپیوتری برنامه هایی هستند که مشابه ویروس های بیولوژیک گسترش یافته و پس از وارد شدن به کامپیوتر اقدامات غیرمنتظره ای را انجام می دهند. با وجودی که همه ویروس ها خطرناک نیستند، ولی بسیاری از آنها با هدف تخریب انواع مشخصی از فایل ها، برنامه های کاربردی و یا سیستم های عامل نوشته شده اند.

نشانه های ویروسی شدن کامپیوتر

اگر بخواهیم تعریف کاملی از ویروس در کامپیوتر داشته باشیم  می توان گفت که  ویروس، یک نوع از بدافزار است که در اغلب مواقع بدون اطلاع کاربر اجرا شده و تلاش می‌کند خودش را در یک کد اجرایی دیگر کپی‌ کند. وقتی موفق به انجام این کار شد، کد جدید، آلوده نامیده می‌شود. کد آلوده وقتی اجرا شود، به نوبه‌ی خود کد دیگری را می‌تواند آلوده کند. این عمل تولید مثل یا کپی‌سازی از خود بر روی یک کد اجرایی موجود، ویژگی کلیدی در تعریف یک ویروس است.

ما در این بخش از آموزش می خواهیم شما را با علائم ویروسی شدن کامپیوتر آشنا کنیم تا در صورت مشاهده ی این نشانه ها مطمئن شوید چنین مسئله ای برای کامپیوتر شما پیش آمده است و برای حل آن اقدام نمایید.

نشانه های ویروسی شدن کامپیوتر

 

1)کند شدن سرعت کامپیوتر

کندی سرعت کامپیوتر می تواند علائم زیادی داشته باشد که یکی از این علائم ویروسی شدن کامپیوتر است. قبل از اینکه فکر کنید کامپیوتر شما ویروسی شده است باید سیستم های سخت افزاری خود را بررسی کرده و سپس به ویروسی شدن دستگاه خود فکر کنید. اگر دلایلی برای کاهش سرعت کامپیوتر خود پیدا نکردید به راحتی می توانید بگویید کامپیوتر شما ویروسی شده است.

۲)عدم عملکرد درست مرورگر وب

بیشتر پاپ آپ ها امروز توسط مرورگر ها به طور خودکار بلاک میشوند.اما اگر با این مشکل مواجه شدید که با بستن مرورگر،صفحات پاپ آپ را دریافت می کنید،در این صورت می توان پی برد که کامپیوتر شما دچار ویروس شده است.

همچنین باید به نوار ابزار مرورگرتان توجه داشته باشید.در صورت اضافه شدن ابزارهای مختلف به مرورگرتان نیز با مشکل ویروسی شدن کامپیوترمواجه شده اید.

۳) ناپدید شدن ناگهانی فایل ها

در  این مورد می توان گفت که فایل‌ها یا آیکو‌ن‌های موجود بر‌ دسکتاپ یا بخش‌های دیگر از دیسک سخت‌ یکباره ناپدید و پسوند فایل‌ها به شکل عجیبی تغییر می‌کند و پوشه‌ها و برنامه‌ها مخفی می‌شوند.با دیدن چنین علائمی می توان گفت که سیستم شما دچار ویروس شده است.

۴) پیام های روی سیستم

پیام‌هایی ‌روی سیستم شما به نمایش در‌می‌آید که حاکی از آلوده شدن سیستم به ویروس است. معمولا نام نرم‌‌افزار یا کدی که این پیام را صادر می‌کند نا‌مشخص و نا‌معلوم است.همچنین  پیام‌های  تبلیغاتی نا‌خواسته و در زمان‌های نا خواسته ‌روی سیستم عامل و به ویژه بر ‌مرورگر شما به نمایش در‌می‌آید. این یکی از جدی‌ترین نشانه‌های آلوده بودن سیستم به بد افزار است.

۵) غیرفعال شدن آنتی ویروس

اگر آنتی ویروس تان غیرفعال گردد و قادر به فعال‌سازی دوباره وامکان بروزرسانی نداشته باشد،باعث می شود ویروس ها به راحتی بتوانند به سیستم شما تسلط کامل را داشته باشند. اگر خودتان بروزرسانی را غیر فعال نکرده اید قطعا سیستم شما ویروسی شده است.

۶) مشکل متصل شدن به اینترنت

بعضی مواقع در هنگام اتصال به اینترنت با ارورهای مربوط به شبکه، مواجه می شویم.اگر این پیغام مربوط به ضعیف بودن سرعت و پهنای باند اینترنت شما باشد که امری طبیعی است.اما اگر مشکل از اتصال به اینترنت نباشد،در این صورت می توان گفت که احتمال ویروسی شدن کامپیوتر زیاد است.

۷)ایجاد برنامه های جدید به طور ناگهانی

خیلی از مواقع با برنامه هایی مواجه می شویم که اصلا نامشان برایمان تازگی دارد.بعضی از این برنامه ها ناشی از این است که درموقع نصب برنامه، نرم افزار اصلی درخواست نصب یک نرم افزار جانبی و یا یک پلاگین مرورگر را نمایش بدهد، اما شما بدون توجه آن را تایید کنید. اما اگر برنامه‌های یافت شده با سایر نرم افزارها بی‌ارتباط بوده و مخصوصا به طور ناگهانی ظاهر شده‌اند، احتمال ویروسی شدن کامپیوتر وجود دارد.

مواردی که در بالا ذکر شد از مهم ترین نشانه های ویروسی شدن کامپیوترتان است.توصیه ما این است که حتما روی سیستم خود همیشه آنتی ویروس نصب کنید و در صورت نیاز به بروزرسانی ،آن را بروزرسانی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا